<b>HIT, MEN IKKE LENGER: </B>Dette brevet fikk jeg i postkassa. Det sa, kort fortalt, at noen hadde forsøkt seg på et ID-tyveri, men ikke fått det til.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
HIT, MEN IKKE LENGER: Dette brevet fikk jeg i postkassa. Det sa, kort fortalt, at noen hadde forsøkt seg på et ID-tyveri, men ikke fått det til. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

ID-tyvene prøvde seg igjen, men kredittsperren stansa dem

Nå sitter jeg igjen med tusen spørsmål ingen kan svare på.

For to år siden ble jeg utsatt for et klassisk ID-tyveri: Noen hadde registrert et mobilabonnement i mitt navn.

Ifølge Chess hadde de kjøpt kontantkort i butikk, og registrert det med mitt fødselsnummer på nett. Kanskje ID-tyvene hadde et bankkort fra en mistet lommebok. Kanskje et brev fra postkassa mi. Ikke vet jeg.

Nå har ID-tyver misbrukt navnet mitt igjen. Om det er de samme kjeltringene som sist aner jeg ikke. ID-tyver kan ruge på informasjon i årevis før de slår til.

Det eneste jeg vet sikkert, er dette: Denne gangen klarte jeg å stanse dem før de fikk gjort noe skade.

LES MER: Dinside utsatt for ID-tyver, her er tipsene du trenger for å håndtere det

Trikset som faktisk fungerer

Ett av tipsene i min forrige artikkel, om hva ofre for ID-tyverier bør gjøre, var å sjekke posten ofte etter spor av flere ID-tyverier. Men som tips flest, fulgte jeg det i noen måneder før jeg falt tilbake til gamle vaner.

IKKE VANSKELIG: Vil du ha fødselsnummeret mitt, er det bare å stjele lommeboka mi. Jeg har tre kort med de magiske sifrene. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Som i dette tilfellet betyr å sjekke posten altfor sjelden, da jeg på en god uke får et brev fra optikeren. Det tok derfor to uker før jeg oppdaget at noen nok en gang hadde forsøkt å registrere et mobilabonnement i mitt navn. Denne gangen hos operatøren MyCall.

Jeg fikk vite om ugjerningen gjennom et brev fra Experian, som ville kredittvurdere meg. Men lengre kom ikke ID-tyvene: Jeg hadde nemlig fulgt tipset om frivillig sperring av kreditt.

Gjennom å kontakte Experian og Bisnode, tidligere AAA Soliditet, kan du si at du vil ha alle kredittsjekker stanset. Da får ikke ID-tyvene registrert hverken mobilabonnement eller banktjenester. Og nå vet jeg fra erfaring at dette faktisk fungerer.

LES OGSÅ: Slik unngår du ID-tyveri – fem enkle steg mot en utbredt og farlig kriminalitet

MyCall: Vet ingenting

Men selv om ID-tyvene denne gangen ikke fikk gjort noe galt, sitter jeg igjen med tusen spørsmål. For hvem er det egentlig som forsøker å være meg? Hvor befinner de seg? Og hva slags informasjon sitter de på?

- Hva er det egentlig som har skjedd her? spør jeg MyCall sin kundeservice.

- Vi har ikke noe abonnement registrert på navnet ditt, svarer kvinnen bestemt.


- Det vet jeg, for kredittsjekken ble sperra. Men du ser kanskje noe om hva som har skjedd?

- Nei, jeg vet ikke, vi har ikke noe nummer registrert på deg. Du får spørre Experian, svarer hun lettere irritert.

LES OGSÅ: Dårlige tider i Europa kan gi dårlige tider for nordmenn – arbeidsledighet skaper ID-tyverier

Experian: Vet ingenting

- Vennligst kontakt kunden for å høre hvorfor du har mottatt et brev fra oss, sier en automatisk stemme hos Experian sin kundeservice, før vi overhodet får snakket med noen.

Jeg holder linja likevel. Jeg vil ha svar.

- Jeg ser at du har sperra deg for kreditt, så det eneste jeg vet er at MyCall ville foreta sjekken, svarer Experians kundeservice.

- MyCall sier de ikke vet noe. Og dere vet altså ikke noe, heller?

- Nei, beklager, svarer mannen, og jeg står igjen like forvirra som da jeg starta.

LES OGSÅ: Du skal ikke betale når du har blitt offer for ID-tyverier

Har du blitt utsatt for ID-tyveri? (Avsluttet)
Nei(76%) 595
Ja(15%) 117
Mistenker det, men ikke sikker(9%) 73
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Jeg: Vet ingenting

Jeg vet altså null og niks om hva som har skjedd, og føler noen burde skjerpe rutinene sine. Men jeg vet det viktigste: ID-tyvene fikk ikke registrert noe mobilabonnement, og prøver de seg enda en gang, vil kredittsperren hindre dem da, også.

Den ekle følelsen av at noen går rundt med opplysninger de ikke bare kan, men også vil, misbruke, får jeg ikke sperra.

Heller ikke det faktum at et enkelt fødselsnummer er nok til å stjele min identitet. Og at dette nummeret ikke bare finnes på ett, men tre kort i lommeboka mi.

Denne steinalder-identifiseringen er det på høy tid å pensjonere. Nå er mobilen min, med PIN-kode og skjermlås, sikrere enn identiteten min. Og det blir for dumt.

LES OGSÅ: Chess brukte bursdag som «hemmelig passord» – kunde ble misbrukt for over 6.600 kroner