HANDELSVARE: Mister du bankkortet ditt, bør du håpe at det ikke inneholder fødselsnummeret ditt. Om kriminelle får tak i det kan det raskt legges ut for salg, da tallene kan være nok til å stjele identiteten din. Slik burde det ikke være. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
HANDELSVARE: Mister du bankkortet ditt, bør du håpe at det ikke inneholder fødselsnummeret ditt. Om kriminelle får tak i det kan det raskt legges ut for salg, da tallene kan være nok til å stjele identiteten din. Slik burde det ikke være. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

KOMMENTAR:

ID-tyvene kan stoppes, om bare butikkene vil

Så lenge du kan handle på nettet med noe du finner i grøfta, har Norge har et stort identitetsproblem. 

Over 150.000 nordmenn har opplevd ID-tyveri, ifølge ferske tall fra Norsis. Altså når noen utgir seg for å være deg, og for eksempel bestiller varer i ditt navn.

- Dette er nå den tredje vanligste kriminaliteten i Norge, sa direktør Peggy S. Heie i Norsis på IDentitet 2017-konferansen denne uka.

Det er slettes ikke rart at kriminaliteten har blitt populær: Du kan tjene mer penger enn ved ran og innbrudd, du kan gjøre store deler av jobben i underbuksa og det er ikke spesielt vanskelig, heller.

Ofte får forbrukeren mye av skylda. Men jeg vil gi minst like mye skyld til bransjer som er mer opptatt av å tjene penger enn å beskytte pengene våre.

Svimlende naivt
Selv har jeg vært utsatt for ID-tyverier to ganger. Første gang hadde noen opprettet et mobilabonnement i mitt navn, andre gang hadde noen bestilt varer på postordre navnet mitt.

Begge gangene spurte jeg selskapene: «Men hvordan er dette mulig?»

Begge gangene svarte selskapene: «Noen har skrevet inn informasjon om deg på nettsidene våre. Da må vi jo nesten tro at de er deg.»

Dette er svimlende naivt. Når banaliteter som navn, adresse og i beste fall fødselsnummer kan være alt operatører og butikker krever, hadde det vært merkelig om ikke ID-tyverier var krim-Norges nye favorittsyssel.

Dop mot personnumre

- På gata kan du nå bytte til deg rus mot personnumre, fortalte Ida Kristine Haugerud i Oslo Politidistrikt på IDentitet-konferansen.

Person- og fødselsnumre er ikke spesielt vanskelige å få tak i: Du har trolig flere kort i lommaboka med de elleve sifrene – kort som raskt kan mistes, eller stjeles.

Personnumre er ikke «passord», selv om det er nettopp det flere bransjer bruker dem til. Heller ikke bankkortnumre – som er lette å finne, men likevel kan være nok for en netthandel.

- Forbrukervennlighet er viktig for næringsvirksomhet. Men jo enklere det er for oss, jo enklere er det også for de kriminelle, sa Haugerud.

Krev bevis, ikke tall

Selskaper vil tjene penger. Gjennom flest mulig kunder. Og for å få flest mulig kunder, må det være så enkelt som mulig å bli kunde.

Registrere et mobilabonnement? Bare skriv inn navn og personnummer her. Bestille en PC? Bare gi oss bankkortnummeret. Hente en pakke? Bare vis fram et 20 år gammelt bilde av deg selv.

Skikkelig verifisering, gjennom tjenester som BankID, kunne stoppet mange av ID-tyveriene. Det å kreve bevis, ikke noen tall du kan finne på en plastbit i grøfta.

Slike krav gjør ting litt vanskeligere for oss, men veldig mye vanskeligere for ID-tyvene. Det burde være viktigere for norsk næringsliv enn potensialet for en liten dupp på bunnlinja.

Om ikke, får ID-tyvene le sist. Hele veien til banken. I ditt navn.

LES OGSÅ:
Hva gjør jeg etter ID-tyveri?
Slik stanset vi ID-tyvene som prøvde seg igjen
Trenger du forsikring mot ID-tyveri?