Man kan spise alt – det dreier seg bare om i hvilke mengder. Husk også å spise regelmessig. Foto: All Over Press
Man kan spise alt – det dreier seg bare om i hvilke mengder. Husk også å spise regelmessig. Foto: All Over PressVis mer

- I jula kan du spise alt

Og her er flere tips for en jul som ikke går på helsa løs.

Du har sikkert allerede vært på flere julebord, du har latt deg friste av julebakst og annen julesnacks i kantina på jobben, du har unnet deg noen sjokoladebiter fra adventskalenderen, du har tatt deg en gløgg hver gang anledningen har bydd seg og du har sørget for mange smaksprøver når julekakene er blitt bakt hjemme.

Og dette er bare begynnelsen, for selve julen har jo ikke begynt en gang! Om en ukes tid står den store julemiddagen for tur, etterfulgt av en stor julefrokost og enda flere julemiddager – bare i litt mindre skala enn på selveste julaften.

Desember er rett og slett et minefelt av fristelser, og mange lurer på hvordan de skal få på seg buksa igjen 1. januar 2010.

Ekspertene forsikrer heldigvis at det er fullt mulig å komme seg gjennom julen uten å legge på seg for mye, og uten at du må tenke kalorier hvert eneste minutt.

- Du kan spise alt i jula. Les mer nederst i artikkelen om hva den danske ernæringsfysiologen mener.

Les også:
Ikke la desember ta rotta på deg
Julens skjulte helsefarer
Stress deg ned før jul

Balansekunst

Ernæringsfysiolog Kari H. Bugge ved Grete Roede AS deler også sine råd med DinSide Helse:

  • Spis regelmessig i julen. Ikke hopp over verken frokost eller lunsj selv om du skal på julebord. Skal du klare å nyte julematen i passelige porsjoner, er det viktig å ikke starte måltidet med å være kjempe sulten. Har du spist regelmessig gjennom dagen, er sjansen større for at du klarer å nyte og ikke sluke maten.
  • Ta deg tid til fysisk aktivitet selv om det er hektiske dager. Med god planlegging får du tid til mer. Og er du forsiktig med alkoholinntaket, særlig mot slutten av kvelden, er sjansen større for at du kan orke å ta en treningsøkt neste dag. Ikke tid til trening i desember?
  • Begrens alkoholinntaket. Det sparer deg for kalorier og bidrar til at du føler deg mer ovenpå neste dag. Råd mot fyllesjuke som virker
  • Jo flere julebesøk, julebord og julearrangementer du er med på, jo viktigere er det at du koser deg med måte. Eller omvendt, er det bare en eller to anledninger så blir ikke disse rådene så viktig å ta hensyn til.
  • Baker du med barna, så bestem deg for ikke å smake på deigen. Her er det fort gjort å få i seg alt for mye kalorier – og det egentlig uten at det er noen anledning.
  • Når du selv er vert eller vertinne, balanser alltid måltidene; serverer du en kraftig hovedrett som pinnekjøtt eller ribbe, kan du balansere med en lettere dessert som fruktsalat eller sorbé. Feiring med frukt
  • Når du setter frem julekaker og andre julegodter, sett også frem et fristende fruktfat. Da kan du og gjestene dine kose seg med godsakene lenge, uten at det må bli massevis med kaker.
Her er flere tips: Slank med julemat

Kan spise alt

Den danske ernæringsekspert Per Brændgaard sier at man faktisk kan spise alt, og at det er dumt å forby deg selv noe av maten.

- Det er ikke noe man bør unngå å spise i julen. Man kan spise alt – det dreier seg bare om i hvilke mengder. Måten å unngå overspising på, er å tillate seg selv å spise alt. For når du tillater deg å spise alt, vi interessen for å overspise bli mindre, sier han ifølge Fri.dk, som utgis av Berlingske Tidende.

Julen feter mindre enn du tror

Han presiserer også at julen ikke MÅ være fetende.

- Folk tar det som en naturlov at man skal legge på seg i desember, og at julematen er vilt fetende. Derfor kan man like gjerne utsette å bekymre seg for dette til 2. januar. Men dette er en myte, for med få justeringer kan man navigere gjennom desember uten å legge på seg, sier ernæringseksperten.

Tipset hans er å velge blant de sunneste matvarene når du er på julebord. Det betyr ikke at du skal fylle tallerkenen bare med agurkskiver. Det betyr sunn mat som du også har lyst til å spise.