Alle kontoransatte bør være oppmerksomme på regninger som kommer uanmeldt før sommeren. Foto: PER ERVLAND
Alle kontoransatte bør være oppmerksomme på regninger som kommer uanmeldt før sommeren. Foto: PER ERVLANDVis mer

I ferd med å ta av

- Et helårsproblem, men mye tyder på at det øker på begynnelsen av sommeren, sier sikkerhetsrådgiver.

Mange norske bedrifter får i disse dager beskjed om å fornye avtalene sine. Problemet er at det ikke eksisterer noen avtale fra før.

Svermen av useriøse selskaper som tilbyr alt fra oppføring i nettkataloger, domeneregistrering, søkemotoroptimalisering og varemerkeregistrering er i ferd med å ta av, ifølge HSH, Hovedorganisasjonen for handel og tjenesteyting.

– Dette har nå blitt et helårsproblem, men mye tyder på at det øker nå i starten på sommeren, sier sikkerhetsrådgiver Thor Martin Bjerke i HSH.

Ugler i mosen

DinSide har nylig fått videresendt en faktura fra et selskap som kaller seg Mediebyrå1. Til tross for at dette selskapet ble opprettet så sent som i april i år, så sender de fakturaer på "fornyelse av søkemotoroptimalisering".

– Dette er et selskap vi kjenner til. Når et nyetablert selskap fakturerer på en løpende avtale, så er det grunn til å tro at noe er galt, sier Bjerke.

Han oppfordrer alle til å være oppmerksomme.

- Jeg råder alle til å si nei til slike henvendelser! Man bør i stedet henvende seg til sin vanlige leverandør og kjøpe domener der for en mye lavere pris, sier Bjerke.

Se hva Kenneth Rasmus Greve fikk erfare da han ble oppringt av en trivelig, svensk dame ...

Rammer deg på jobben

Det er ikke bare på sommeren, men også rundt juletider at det har pleid å komme et rush av henvendelser fra såkalte katalog- og domenehaier. Bjerke har en teori om hva årsaken kan være:

– Det er enklere å få en signatur på en avtale i perioder der bedriftene benytter seg av vikarer, eller når det er personer på jobb som overtar funksjoner fra andre og som ikke har samme erfaring og lettere slipper ting gjennom. Dessuten er det vanlig med fornyelse av slike avtaler i november og desember, noe disse kataloghaiene vet å utnytte.

>>> Se hvilke aktører du bør styre unna

Ikke så lett å gjennomskue

Det er flere grunner til at mange, helt uvitende, signerer slike avtaler i løpet av en arbeidsdag. Nedenfor ser du noen faktorer som er med på å forvirre ansatte og selvstendig næringsdrivende:

  • Navnelikhet: Selskapene som henvender seg, har ofte et navn som minner svært mye om etablerte seriøse selskaper.
  • Fornyelse av avtaler: Å sende en faktura uten at det er foretatt en bestilling, er strengt forbudt og lett å forfølge strafferettslig, men disse selskapene beveger seg i grenseland av loven fordi de i stedet får bedrifter til å skrive under "fornyelse" av avtaler, gjerne med en del andre krav i svært liten skrift.
  • Vant til svensker: Mange av de som prøver seg, ringer fra Sverige, og norske bedrifter er etter hvert godt vant til å handle med svensker som jobber i Norge.
  • Utnytter tidspunktet: Katalog- og domenehaiene har blitt flinke til å handle på tidspunkter hvor eksisterende avtaler ofte løper ut og bedriftene venter på en fornyelse. Det er ganske enkelt å bruke internett for å se når ulike bedrifter og selskaper skal fornye sine domeneavtaler.

>>> Ikke signer på dette - eksempel på kataloghai

Er det ikke mulig å stoppe disse svindelselskapene?

– Vi kjenner til dem, men en dialog med slike selskaper er egentlig dødfødt. Vi prøver i stedet å få politiet interessert og erfarer at de prøver å få stoppet det hvis vi kan samle opp tilstrekkelig med informasjon, sier Bjerke.

Han forteller at svenske myndigheter nå gjør et forsøk på å rydde opp blant kataloghaiene der. Svært mange av selskapene som henvender seg til norske bedrifter, er svenske. I tillegg er det et betydelig volum fra Tyskland.

Det har så langt ikke lykkes DinSide å komme i kontakt med Mediebyrå1 for en kommentar.