Et kjerringråd: Hvis sengepartnerenn setter i gang med å snorke kan du som hører på smatte høyt slik at det nesten blir ekko i rommet. Det skal få slutt på snorkingen.  Foto: Colourbox
Et kjerringråd: Hvis sengepartnerenn setter i gang med å snorke kan du som hører på smatte høyt slik at det nesten blir ekko i rommet. Det skal få slutt på snorkingen. Foto: ColourboxVis mer

Hvorfor snorke når du ikke må?

Hvis du plager sidemannen i sengen, bør du lese dette.

Det er ikke bare menn som snorker, selv om mannestanden er gjennomgående mer høylytt i søvne enn kvinner.

- Hva kan jeg gjøre mot snorking? Se hva Lommelegen svarer

Det er usikkert hvor mange av oss som faktisk snorker, men det er gjort noen beregninger:
- Så mye som 40 til 50 prosent av befolkningen mellom 35 og 60 år snorker ofte eller alltid, ifølge Harriet Akre, som er et av landets fremste eksperter på snorking, skriver VG Nett

En tredel av studenter mellom 18 og 25 år snorker, viser en studie utført ved En studie utført ved University of California

Ta grep som samlivets skyld, sier ekspert.

Å snorke lett er sjelden tegn på noe alvorlig, men mange synes det er flaut og ubehagelig å snorke, ikke minst fordi det kan gå utover søvnen til sengepartneren. Her er noen enkle triks som kan hjelpe.

30 minutter mot snorking
Les også: Snorkig er arvelig

Snorking hjemme

Snorker du om natten? (Avsluttet)
Ja, jeg gjør visst det. (83%) 1009
Nei, jeg lager aldri en lyd.(10%) 119
Jeg vet ikke. (7%) 81
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Smatting mot snorking

Snorking er lyd fremkalt av vibrasjoner i det bløte vevet i svelget. Vibrasjonene som gir snorking og snorkelyd oppstår på grunn av virvler i luftstrømmen under pusting. Snorking kan være et tegn på økt pustemotstand og er også et tegn på at luftpassasjen i svelget er for trang under søvn, ifølge Søvnspesialisten.

Nå har forskere ved Mayo Clinic i USA kommet med noen enkle triks som kan fjerne den irriterende lyden, ifølge avisen newKerela.com.

Her er tipsene:

  • Gå ned i vekt. Overvektige har lettere for å snorke. Når det blir mer fett i de øvre luftveiene, blir det også mindre plass til å puste.
  • Unngå alkohol. Alkohol gjør at musklene slapper ekstra godt av. Det kan være lurt å unngå alkohol i minst fire timer før leggetid.
  • Tette neser. Unngå å legge deg med tett neste. Ta enten nesespray eller nesestrips, som åpner luftstrømmen igjennom nesen, når den legges på nesen.
  • Nye søvnstillinger. Snorkere burde ikke ligge på ryggen. Da har tungen lettere for å falle bakover, som gjør luftpassasjen trangere. Det går helt sikkert an å finne en stilling som er like behagelig, men som reduserer snorkingen.
  • Stump røyken. Snorking og røyking går også hånd-i-hånd. Trolig fordi røyking gir inflammasjon og opphopning av væske i luftveiene. En studie viser at personer som utsettes for passiv røyking også løper en risiko for å bli snorkere, melder Bergens Tidende.
  • Eksterne apparater. Det går også an å bruke maskiner/apparater som CPAP-maskinen - Continuous Positive Airway Pressure (kontinuerlig luftveisovertrykk). Det er et apparat som lager luft med høyt trykk, åpner luftveiene - som gjør det lettere å puste. Maskinen forhindrer dessuten at luftveiene klapper sammen i løpet av natten. Man legger en maske over nesen som er forbundet til maskinen via en slange.
  • Smatting mot snorking.Hvis sengepartneren setter i gang med å snorke kan du som hører på smatte høyt slik at det nesten blir ekko i rommet. Dette vil kurere snorking, ifølge Kjerringrad.com.
  • Kirurgi. Siste utvei er et kirurgisk inngrep. Inntil for få år siden var det vanligste operative inngrepet å fjerne drøvelen, deler av den bløte gane og mandlene, ifølge Pasienthåndboka. De siste årene har man ved noen sykehus eller klinikker tatt i bruk nye operasjonsmetoder.