RARE PRISER: Hvorfor er det billigere å kjøpe to av den lille pakken i stedet for én stor? Foto: Stine Okkelmo
RARE PRISER: Hvorfor er det billigere å kjøpe to av den lille pakken i stedet for én stor? Foto: Stine OkkelmoVis mer

Hvorfor er den store pakken dyrere?

Markant høyere kilopris på familiepakningen av Fjordlands tagliatelle.

Når du går og handler i butikken, er du antagelig ikke så opptatt av å se på prisene. Faktisk er vi nordmenn ganske sløve på dagligvarepriser. Kan du prisen på en liter melk i hodet?

Apropos melk - har du sett megakartongen fra Q-melk?

Uansett, vi har ikke helt oversikt, og dessverre er det slik at matbutikkene ofte synder når det gjelder å gi deg skikkelig prisinformasjon. Det er ofte at prislapp mangler, eller at det ikke står oppført enhets-, kilos-, eller literspris. Det er ikke lov, ifølge Forbrukerombudet.

Stor pakke er billigst, eller?

De fleste går uansett ut fra at det er rimeligere å kjøpe den store familie- eller økonomipakken enn å kjøpe den mindre pakken. Det pleier nemlig å være slik at å kjøpe smått er dyrt.

Men det stemmer ikke nødvendigvis. Se bare på prisene på Fjordlands ferske tagliatelle på Rimi på Majorstua. Mens den lille pakken som inneholder 250 gram, koster 12,10 kroner, koster familiepakken på 500 gram 27,80 kroner.

Det gir en kilopris på 48,40 kroner for den lille pakken, og 55,60 kroner på den store pakken. En differanse på 7,20 kroner. Det er en ganske markant forskjell for det som er akkurat samme produkt. Den store pakken er nesten 15 prosent dyrere omregnet i kilopris. Det er da litt merkelig at det skal koste mer å kjøpe den store pakken?

Vi kontaktet Ica Norge, som eier Rimi-butikkene, for å høre.

- Forklaringen er at på enkelte produkter, som i dette tilfellet, er det høyere etterspørsel etter en spesifikk pakningsstørrelse. Det gir et prispress i markedet som påvirker bestselgere innen ulike kategorier. Resultatet blir da at 250 grams pakningen blir billigere enn 500 grams pakken, sier Kristina Kollerud, kommunikasjonsrådgiver i Ica.

Sjekk prislappen

Ok, det virker fortsatt litt merkelig, siden produksjonskostnadene for en stor pakke må være mindre enn for en liten (på grunn av mindre bruk av emballasje). Men det beviser bare at prising av matvarer er et intrikat system det er umulig for oss forbrukere å forstå fullt ut. Matkjedeutvalget klarte vel heller ikke å komme til bunns i dette, heller, men de konkluderte i hvert fall med at det norske matvareutvalget er dyrt og dårlig.

Oppfordringen til alle forbrukere er altså å sjekke prislappen, og se på kilo-, liter-, eller enhetspris. Det er da du ser hva som egentlig lønner seg å kjøpe av liten eller stor pakke, original eller refill. Ja, for det er faktisk ikke slik at refillpakken er billigere enn å kjøpe ny originalpakning. Se bare her.

Og hvis du lurer, så koster en liter melk rundt 14 kroner.