Det er ikke moro å være fyllesyk. Men hvorfor drikker vi likevel så mye som aldri før? Illustrasjonsfoto: Colourbox
Det er ikke moro å være fyllesyk. Men hvorfor drikker vi likevel så mye som aldri før? Illustrasjonsfoto: ColourboxVis mer

Hvorfor drikker du?

For bedre selvtillitt, hverdagsflukt eller av gammel vane?

Noen utepils eller ei flaske iskald hvitvin på terrassen en eller flere ganger i uka har blitt obligatorisk for mange i løpet av sommermånedene. Det spiller ikke lenger noen rolle om det er helg eller begynnelsen av jobbuka, og mange overskrider maksimumsgrensen for anbefalt alkoholinntak uten at de selv er klar over det.

Ifølge Lommelegen.no, er anbefalt maksimumsgrense for alkoholinntak per uke 14 enheter alkohol for kvinner, og 21 enheter for menn. En alkoholenhet inneholder rundt 12 gram alkohol og tilsvarer en liten flaske øl, et glass vin eller en drink med fire centiliter sprit.

Hvor fyllesyk er du? Ta testen her

Men hvorfor drikker vi så mye? Britiske Mirror har laget en liste over de vanligste unnskyldningene vi bruker når vi drikker. Her er noen av dem:

Du får bedre selvtillitt


Du liker egentlig ikke fester og blir sjenert når du blir introdusert for fremmede. Du er også overbevist om at du er kjedeligere enn alle andre. Men etter et glass eller tre, forsvinner all nervøsitet og du føler deg som festens midtpunkt.

Råd: Finn ut hvorfor du har så dårlig selvtillitt og gjør noe med det – få profesjonell hjelp eller les bøker som kan hjelpe.

Er du en av de som ikke klarer å dra på fest uten å drikke? Illustrasjonsfoto: Colourbox Vis mer


Du opplever drikkepress

Du drikker aldri alene, men når du er sammen med venner eller kollegaer, er det vanskelig å si nei til en drink til. Det siste du vil er å bli oppfattet som kjedelig, eller å gi et dårlig inntrykk.

Råd: Synes du det er vanskelig å si nei kan du si at du bruker et legemiddel som hindrer deg i å drikke, eller at du skal ut og kjøre senere.

Les også: Så høy er promillegrensen i Europa

Du har det morsomt

Du er i ditt rette element på fester og i sosiale sammenhenger med alkohol, og når du drikker merker du det knapt. Men plutselig er du full, nærmest uten at du har lagt merke til det.

Råd: Det er lett å mistolke det å være full med å ha det morsomt. Før du drar ut, bestem deg for bare å ta et par drinker, og så drikke alkoholfritt resten av kvelden. Du kan fremdeles ha det morsomt uten å være full.

Du har hatt en tøff dag

Du har hatt en dårlig dag på jobben, og du har endelig fått de umulige barna i seng. Det eneste du klarer å se frem til, er et glass vin som trøst. Men ett glass kan lett bli til to, tre eller fire…

Råd: Prøv å finne en annen aktivitet som du kan se frem til etter jobb og etter barnas leggetid. Hvis trening ikke funker for deg, kan du for eksempel begynne på en god bok eller hvorfor ikke unne deg et deilig bad med oljer?

Du er ulykkelig

Det kan være alt fra et dårlig fungerende forhold og pengeproblemer, til stress på jobben – du prøver desperat å slippe fri og gjøre noe med det, men i stedet ender du opp med å drikke for å bli kvitt bekymringene.

Råd: Dette er et faresignal – mange blir alkoholikere fordi de ikke klarer å takle problemer uten alkohol. Du bør derfor oppsøke hjelp snarest hvis du kjenner deg igjen.

Les også: Mindre avhengig av vin

Drikkingen har blitt en vane

Du og partneren din har en rutine hvor dere drikker en flaske vin til hvert middagsmåltid og kanskje litt ekstra senere på kvelden. Du føler deg aldri full, men litt uggen dagen derpå.

Råd: Bryt vanen ved å lage nye rutiner, som å trene før eller etter middag, eller gjøre flere aktiviteter med barna. Sett av en dag i uka hvor dere deler en flaske vin til maten, og pass på at dere holder dere til én flaske.

Du tror det er godt for helsa

Ifølge en fersk undersøkelse foretatt av vin- og spritimportøren V&S Norway, tror to av ti nordmenn at alkohol kan ha en helsebringende effekt. De fleste som tror på alkoholens helseeffekt, mener at rødvin er det mest gunstige for oss.

Råd: Forskerne vil langt ifra anbefale deg å tylle i deg alkohol kun for helsebringende effekter. Bittelitt for mye er faktisk verre enn ingenting i det hele tatt. Les mer her.