Det er ikke mange kroner du skal behøve å betale hvis du er en beskjeden bruker av mobiltelefonen. Foto: Per Ervland
Det er ikke mange kroner du skal behøve å betale hvis du er en beskjeden bruker av mobiltelefonen. Foto: Per ErvlandVis mer

Hvorfor bytter du ikke?

Færre enn før bytter mobilselskap - selv om det er masse å spare.

Færre mobilkunder bytter abonnement enn tidligere. Samtidig blir det stadig mer penger å spare på å bytte abonnement. Ringer du lite, kan du slippe å betale noe i det hele tatt dersom du velger riktig abonnementstype.

Vi har undersøkt hvor mye du sparer på å velge billigste fremfor dyreste mobilabonnement i dagens marked, og forskjellene er enorme. Er du en sløv mobilbruker, kan det hende du kaster bort tusenvis av kroner hvert år.

Sparer 20.000,- i året

I eksemplene nedenfor har vi tatt utgangspunkt i ulike typer bruk, tastet dette inn i vår mobilkalkulator og funnet topp- og bunnplasseringen.

Abonnementene som havner på bunnen, ville du antakelig ikke valgt med din type forbruk, men mange populære abonnementer er overraskende dyre sammenlignet med noen av konkurrentene.

Gjerrigknarken:
5 minutter ringetid per uke fordelt på 1 samtale og 1 SMS per uke.

Billigst: Ludo Terningkast 6 og Tele2 Sheriff - 0 kroner
Dyrest: NetCom iTalk Large - 10.788
Differanse: 10.788 kroner

Hyperbrukeren:
30 minutter ringetid per dag, fordelt på 10 samtaler, 2 SMS per dag, 50 MB datatrafikk per måned.

Billigst: One Call Full Pakke og Tele2 Flex Large - 3.588 kroner
Dyrest: ACN Friends 500 - 25.133
Differanse: 21.545 kroner

Skravlekoppen:
30 minutter ringetid per dag, fordelt på 3 samtaler, 10 SMS per dag og 5 MMS per måned.

Billigst:Tele2 Flex Large - 3.700 kroner
Dyrest: ACN Friends - 25.661 kroner
Differanse: 21.961 kroner

I disse eksemplene har vi selvsagt satt det på spissen. Vi håper du ikke vil bli anbefalt å knytte deg til NetCom iTalk Large, som er et abonnement beregnet på storbrukere, dersom du er en forsiktig bruker av mobiltelefon. Vær imidlertid klar over at de dyreste abonnementene ofte blir anbefalt i butikken. Forbrukerrådet har nylig foretatt en undersøkelse som viser at kun ved 15 av 100 butikkbesøk blir selgeren anbefalt det billigste abonnementet som butikken selger.

Blir du flådd? Det tar et halvt minutt å finne det ut!

Hva med ditt abonnement?

Du finner kanskje ikke ditt mobilabonnement i eksemplene ovenfor? Og mest sannsynlig har du også et annet ringemønster enn det som er brukt i eksemplene ovenfor. Det er i så fall ikke noe problem. Ved å taste inn ditt omtrentlige forbruk i DinSides mobilkalkulator vil du finne abonnementet ditt i listen. Så er det bare å se om det i det hele tatt ligger blant topp 10, eller om du kaster bort masse penger hver måned.

>>>DinSides mobilkalkulator

Bytter ikke like ofte

- Mange forbrukere bytter fortsatt selskap, men vi er usikre på hvorfor antallet har gått ned de to siste årene. Det er mye – veldig mye – å spare på å være prisbevisst i mobilmarkedet, og for en familie dreier besparelsen seg fort om prisen på en ferietur, sier direktør i Post- og teletilsynet Willy Jensen.

Han spekulerer i om kundene ikke er så opptatt av mobilregningen sin.

- Vi ser at de store tilbyderne holder stand selv om de utfordres sterkt på pris av konkurrentene. Dette kan bety at mange kunder ikke er så opptatt av mobilregningen, men det kan også bety at forbrukerne ikke vet at de stort sett får samme tjenester og samme kvalitet også hos de mindre teleselskapene, sier Jensen.

576.000 porteringer

I 2001 innførte Post- og teletilsynet (PT) ordningen med nummerportering for mobiltelefoni i Norge. Det ble da mye enklere å beholde sitt eget telefonnummer når man bytter leverandør, og til sammen er det siden den gang gjennomført over 4,1 millioner porteringer.

Fram til 2007 viste antall porteringer en jevn økning, fra cirka 250.000 i 2002 til 688.000 i 2007. De to siste årene derimot har Post- og teletilsynet derimot sett en tilbakegang, og i 2009 var antall porteringer 576.000.