<B>SKUMMELT?</B> 1881.no sin "Hvem er"-tjeneste kan gi deg et enkelt svar på hvem en person er. Men hvor finner de svarene? Og stemmer det? Foto: Panthermedia/montasje
SKUMMELT? 1881.no sin "Hvem er"-tjeneste kan gi deg et enkelt svar på hvem en person er. Men hvor finner de svarene? Og stemmer det? Foto: Panthermedia/montasjeVis mer

Hvordan vet 1881 dette om meg?

SMS-tjeneste oppsummerer livet ditt på noen få tegn.

Nettet er stappfullt av informasjon om helt ordinære mennesker som deg og meg, og et par Google-søk eller en sjekk av en halvåpen eller helåpen Facebook-profil og du kan allerede danne deg et inntrykk av hva og hvem som skjuler seg bak et navn.

1881.no sin "hvem er"-tjeneste følger opp denne tankengangen, og ved hjelp av en tekstmelding som for eksempel lyder "Hvem er Øivind Idsø" (altså meg) får du i løpet av en 15-20 minutters tid et svar som inneholder noe helt riktig, noe ganske riktig, og noe som vel ikke er helt sant.

Bruker åpne kanaler

For noen kan det kanskje virke pussig at 1881 klarer å fange opp såpass mye informasjon om enkelte personer - en av våre ansatte fikk en lang, lang remse med informasjon da han sjekket seg selv -, men produktsjef for sms-tjenesteer hos 1881.no, Arne Rødseth, forteller til DinSide.no at det ikke ligger noen store hemmeligheter bak svaret du får tilsendt.

– Det blir mye søking via Google og sosiale medier, som for eksempel Facebook-profiler, men vi bruker også tjenester som Linkedin (et sosialt jobbnettverk journ.anm.), sier Rødseth.

Mener Linkedin kan sikre deg drømmejobben

Slik kan svaret på "Hvem er Øivind idsø" se ut. Til info: jeg "digger" ikke musikken til Richard Devine, men synes den er helt ok. Vis mer


De som har mottatt svar fra både den generelle spørsmålstjenesten, eller fra "hvem er"-delen, ser ganske raskt at språkføringen er litt for menneskelig og personlig til at det kan være snakk om en automatisert, maskinell tjeneste.

– Det stemmer. Det er til enhver tid en 100 prosent manuell tjeneste. Vi har lært opp flere titalls kundeveiledere til å jobbe med vår «SMS spør om nesten alt»-tjeneste. Tjenesten er åpen alle dager hele året, sier Arne Rødseth.

Sjekk nummeret før du ringer: Rådyrt å ringe femsifrede telefonnumre

Ingen ny tjeneste

At tjenesten er manuell betyr blant annet at du får ulikt svar hver gang du sender en forespørsel, og at kundeveilederen hos 1881 for eksempel kan finne på å skrive at jeg, Øivind Idsø, "må få med meg TV 2 Hjelper Deg og Filmbonanza på tv'en". Det stemmer dårlig, men grunnen til at det kommer med i svaret på spørsmålet "Hvem er Øivind Idsø" er naturligvis fordi de ser at jeg liker disse sidene på Facebook.

Dette er likevel irrelevant så lenge favorittlaget i fotball er riktig.

Arne Rødseth sier at tjenesten ikke er helt ny, i den forstand at den er en forlengelse av en allerede eksisterende tjeneste, og at den så langt heller ikke har blitt markedsført.

– Vi lanserte en spør om alt-tjeneste i 2010 der en via sms kan spørre om alt mulig fra åpningstidene på Polet til mer humoristiske ting. Etter en stund merket vi at det kom flere og flere "hvem er"-spørsmål til tjenesten, som nå har utviklet seg til å bli en bra greie for oss, forteller Rødseth.

Folk vil ha digitale svar

Ingen reservasjon

Det er forøvrig ikke mulig å reservere seg mot bruk av tjenesten, noe Rødseth ikke anser som noe problem.

– Tjenesten er helt adskilt fra nummeropplysningstjenesten, og personer som har reservert seg i disse systemene vil ikke synes hos oss når vi svarer på "hvem er", sier Rødseth, som heller ikke ser noen personvernproblemer ved tjenesten:

– Dette er informasjon alle og enhver kan søke opp, og enkelt få tak i. Vi har ikke tilgang til noen lukkede systemer, og det er kun snakk om å bruke åpen informasjon som ligger på nettet.

Tjenesten koster 29 kroner per svar du mottar, så du bør være ganske sikker på at du har et smart spørsmål før du sender av gårde forespørselen.

Trykker du på liker? Facebook bruker det de vet om deg