<b>CV:</b> Husk å tilpasse CV-en til hver jobb du søker på. Foto: BERIT B. NJARGA
CV: Husk å tilpasse CV-en til hver jobb du søker på. Foto: BERIT B. NJARGAVis mer

Hvordan skrive CV?

Se hva du bør ha med av informasjon, og hvordan CV-en skal se ut.

En god CV kan i mange tilfeller være avgjørende for en jobbsøker. Dermed gjelder det å ha en ryddig CV som har med relevant informasjon om hvilke kvalifikasjoner du har.

Usikker på hvordan du skal gå frem? Her har vi samlet noen råd med hjelp fra Gisle Hellsten, leder ved Universitetet i Oslos Karrieresenter, som blant annet hjelper nytdannede studenter ut i arbeid.

Se også tipsene til hvordan du finner jobbene som ikke blir annonsert.

Hold orden

En CV skal naturlig nok være ryddig, oversiktlig og ikke minst leservennlig. Øverst skal du fylle inn personalia og kontaktinformasjon. Dessuten kan du droppe å skrive CV eller Curriculum Vitae øverst, som en slags overskrift.

- Bruk plass til ditt eget navn, og skriv det med stor skrift, råder Gisle Hellsten.

Han mener man ikke trenger å oppgi fødselsdato, sivilstatus og om man har barn, siden det ikke er relevant for om man er kvalifisert for jobben eller ikke.

Les også hvordan du skriver jobbsøknad

PERSONALIA: Ikke skriv «CV» som tittel øverst på CV-en, men ditt eget navn med store bokstaver. Deretter følger kontaktinfo. Informasjon om fødesldato, sivilstatus, evt. barn er ikke nødvendig, men noe man må vurdere selv om man vil ta med. Vis mer


Hva med bilde?

Når det gjelder bruk av bilde, påpeker Hellsten at det ikke er noen klare normer på om det skal med eller ikke.

- Velger man å ha bilde på CV-en, må det være et profesjonelt bilde hvor man er ordentlig kledd, understreker Hellsten.

Guri Larsen i Adecco Search&Select, har tidligere uttalt på deres blogg at man bør droppe bilde på CV-en, og heller fokusere på det som er viktig, nemlig å vise at man har den rette kompetansen og den rette bakgrunnen for å fylle den ledige stillingen.

Hun skriver og at bruk av bilde er mer vanlig i det private, enn i det offentlige.

LES OGSÅ: Sånn bruker du LinkedIn riktig

Vær unik

Under Personalia kan man ifølge Hellsten gjerne føre opp nøkkelkvalifikasjoner. Dette må være informasjon som gjør deg unik i jobbsøkersammenheng.

- Hvis ikke fungerer det bare som fyll, som hvis du skriver at du er samarbeidsvillig og positiv.

Han råder heller å ta med konkret informasjon, eksempelvis at man har oppnådd resultater 30 prosent over budsjett, eller kun har fått karakteren A under utdannelsen.

Her er gode råd til hvordan du bruker sosiale medier som jobbsøker

Ta med relevant erfaring

Deretter følger utdanning og erfaring, som skal skrives i omvendt, kronologisk rekkefølge. Om du skal skrive utdannelse eller jobberfaring øverst, er personavhengig, sier Hellsten.

- Det er ikke alle som har relevant erfaring, for eksempel hvis man er nyutdannet. Har man derimot lang erfaring fra arbeidslivet, kan det være mer relevant å ha øverst, sier Hellsten.

Han råder å sette opp denne informasjonen delt inn etter titlene «Utdanning», «Relevant erfaring» og «Annen erfaring».

Under hvert punkt skriver man følgende informasjon i tre kolonner: Når man studerte, jobbet eller hadde et verv et sted, hva jobben gikk ut på, og hvor man jobbet, for eksempel med navn på bedrift og sted.

LES OGSÅ: Slik får du jobb med hull i CV-en

Hva du faktisk gjorde i hver enkelt jobb er viktig å få frem, gjennom en kort omtale av hva slags stilling det var, en beskrivelse av de viktigste arbeidsoppgavene, og hvilke ferdigheter du opparbeidet deg gjennom jobben.

Har du ikke så mye relevant arbeidserfaring, bruker du punktet «Relevant erfaring» til å ta med informasjon om for eksempel frivillig arbeid, politiske verv og deltidsjobber ved siden av studiene.

Har du derimot mye erfaring, kan du samle opp diverse deltidsjobber og verv i en bolk.

TO SIDER: En CV bør ikke være lenger enn det. Her ser du også et eksempel på oppsett. Foto: KARRIERESENTERET Vis mer


Ta med språkkunnskaper

Hvor god kompetanse man har innen språk, bør også med i CV-en. Og her er det mange som glemmer norskkunnskapene.

- Hvis du behersker begge målformene, bør du få med dette. Ikke minst i statlige jobber skal man kunne både bokmål og nynorsk, sier Hellsten.

Han råder alle personer til å føre opp norsk som morsmål dersom dette er tilfellet. Dersom man er tospråklig fører man opp dette sammen med andre språk man har kompetanse i.

- Hvis norsk er noe man har lært seg, er det et tips å vise til hvilke norskkurs man har bestått og gjerne si at man er meget god, god eller på begynnernivå, sier Hellsten.

Også andre språk inkludert engelsk, og hvor godt du behersker disse, bør du få med i CV-en.

Skal du søke jobb i et annet europeisk land? Da kan det være smart å bruke en av malene fra Europass.

LES OGSÅ: Jobb i utlandet kan være gull for karrieren

Før opp 2-4 referanser

I CV-en bør du ha med to til fire referansepersoner. På forhånd bør du ha sjekket at de faktisk vil være referanse for deg, og at de har noe fordelaktig å si. Det bør også komme tydelig frem hvor disse personene jobber, og hva slags relasjon dere har hatt.

Hellsten anbefaler å bruke tidligere sjefer framfor kolleger, da det vil være mer tillitvekkende for arbeidsgivere å snakke med en sjef som har hatt ansvar for deg i tidligere jobber.

Rådene fra Adecco og Manpower ved valg av referanser, er også å velge personer som har hatt et lederansvar for deg, referanser som har observert deg og vurdert din jobbutførelse. Dessuten bør de være relevante for den stillingen man søker på.

Bør du møte opp uanmeldt hos arbeidsgiver? Ikke nødvendigvis, mener enkelte