<b>NOE AV DET VIKTIGSTE: </B>Å ta skikkelige bilder er alfa og omega for en god Finn-annonse. Husk at ekstra tid på slike ting kan skape mer trafikk og interesse for annonsen, som igjen kan gjøre at prisen kan settes noe høyere! Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
NOE AV DET VIKTIGSTE: Å ta skikkelige bilder er alfa og omega for en god Finn-annonse. Husk at ekstra tid på slike ting kan skape mer trafikk og interesse for annonsen, som igjen kan gjøre at prisen kan settes noe høyere! Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Hvordan selge varer på Finn.no?

9 tips som hjelper deg med å få hell med annonsen.

Har du fått noe du slettes ikke trenger til jul? Eller har du fått noe som gjør at du ikke lenger trenger det gamle?

I stedet for å gjemme alt i skuffer og skap, kan du selge det på Finn.no, og la noen få glede av det som bare er skapfyll for deg.

Spørsmålet er hvordan. For mens noe selger seg selv, er det andre ting du må være litt smartere for å faktisk få solgt i konkurranse med hundrevis av liknende annonser. Og uansett vil en god annonse kunne rettferdiggjøre en noe høyere pris.

Dinside skal her gi deg de beste tipsene for å lage annonser som både blir funnet og frister. I tillegg til å fortelle deg om ansvaret du faktisk har – nå som du ikke lenger er kjøper, men selger.

LES OGSÅ: Har du fått med deg at det nå er gratis å annonsere på Finn.no?

#1: Vask og puss

Sørg for at det du skal selge viser seg fra sin beste side. Presentasjon kan ha alt å si; bare titt i et butikkvindu om du lurer på hvorfor.

Så bruk fem minutter på å rengjøring, stryking eller pussing, og vit at skitt og skavanker ofte vises bedre på bilder enn i virkeligheten.

FINNE PÅ FINN: Skal noen finne Finn-annonsene dine, må de være søkbare. Derfor lønner det seg også å lage én annonse per gjenstand, i stedet for lange samleannonser. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


#2: Tenk søkbarhet

Da de aller fleste finner annonsen din via søk, må du beskrive gjenstanden med ord andre bruker når de søker, spesielt i tittelen.

Årets topplister fra Finn viser for eksempel at nordmenn er opptatt av spesifikke merker, så ikke kall annonsen din for «avansert mobil» om det er en iPhone, eller «fin veske» om det er snakk om en Louis Vitton. Tenk på hva du ville søkt etter selv, om det var du som skulle finne annonsen din.

LES OGSÅ: Disse bilene søker nordmenn mest etter på Finn.no

#3: Jobb med teksten

Teksten din bør være så presis som mulig, og gi besøkende den viktigste informasjonen raskt. Som nøyaktig hva slags produkt det er snakk om, hvor mye brukt det er og hvorfor man bør kjøpe det.

Samtidig ser Finn i sine topplister at annonser med humor og følelser blir mye besøkt. Dette går helt på tvers av det vi nettopp sa, og kan fungere bra, men ikke legg ut i det vide og det brede med mindre du faktisk har noe morsomt eller sterkt å komme med.

VIKTIGE BILDER: Å ta skikkelige bilder til Finn-annonsen din er viktig, så bruk tid på det. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


#4: Ta fine bilder

I mange kategorier vil bildene være det aller viktigste i annonsen din. Så hva enn du gjør, gjør dette: Bruk tid på bildene!

Ha produktet i en ren og pen omgivelse, ha gode lysforhold (heller dagslys enn glødelamper), få med hele produktet uten for mye unødvendig tomrom og sørg for at alle vinkler og funksjoner ved produktet får tid i søkelyset.

LES OGSÅ: Ikke bruk produsentens egne bilder på Finn.no!

#5: Husk bildetekster

Vi journalister får ofte høre at bildetekster er noe av det som leses mest, og det samme gjelder på Finn.

Da mange går rett inn på bildene, spesielt på mobil, er det viktig at bildetekstene gir informasjon som hva man ser, og hvorfor det betyr noe. Eventuelt kan du bare ta utdrag rett fra annonsa di og fordele utover på bildene.

VIKTIG MED RIKTIG: Er prisen for høy, vil ingen kjøpe varen. Er den for lav, tjener du ikke noe særlig på det. Så bruk litt tid på å finne den riktige. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


#6: Vær ærlig

Når noen handler noe av deg, blir de beskyttet av kjøpsloven. Det betyr at du som selger har ansvar og forpliktelser, og det viktigste er å ikke love mer enn du kan holde.

Om du for eksempel skriver at et produkt fungerer, og det viser seg å ikke fungere, kan kjøper kreve pengene tilbake. Du må også oppgi alle feil og mangler du vet om, og som kan forringe verdien.

LES OGSÅ: Dette har kjøper krav på ved private bruktkjøp - viktig å kjenne for både kjøper og selger!

#7: Sett riktig pris

Prisen er viktig, og bør derfor vurderes nøye. Se hva andre selger samme produkt i samme stand for, se på hva du betalte og ikke bare tenk på hva du vil ha, men hva folk kan være villige til å gi.

Oppgir du nypris i annonsen kan det bli enklere for kjøper å se at det faktisk er et godt kjøp. Og husk at jo dyrere varen din er, jo høyere forventninger vil kjøperen ha til standen. Også rent juridisk har kjøper krav på høyere kvalitet om prisen tilsa det.

EN RISIKO: Sender du pakka i posten kan du risikere at noe går galt, men det er ikke nødvendigvis ditt ansvar. Foto: POSTEN Vis mer


#8: Hva med betaling?

Dinside har flere ganger advart mot å betale utenfor sikre betalingsløsninger som Finns egen betalingsgaranti, for å unngå svindel.

Som selger blir dette snudd på hodet, for om kjøper hevder å ikke ha mottatt pakka, eller at varen ikke fungerer, kan kjøper svindle selger. En løsning er å sende sporbar post, så du kan slå fast at kjøper faktisk har fått pakka. Det enkleste kan uansett være å bare møtes, gi varen og gjøre opp der og da.

LES OGSÅ: 9 tips for å unngå svindel på Finn.no

#9: Ansvar under frakt

Selv om du har ansvar for kjøperen gjennom kjøpsloven, er det faktisk ikke du som har ansvaret om pakka går i stykker under frakt.

Når du har levert pakka på posten, er din jobb gjort. Alt etter dette er kjøpers, eventuelt postens, ansvar. Men om varen går i stykker senere, kan du få reklamasjonssaker mot deg, som nevnt under punktet om å være ærlig. Ærlighet varer, som kjent, lengst.

LES OGSÅ: Hvem har ansvaret for ødelagte pakker fra Finn.no?