<b>PROFIL?</b> Det er ikke nok å ha en profil på LinkedIn, om den ikke er fullstendig med vesentlig informasjon om deg og din kompetanse. Foto: ILLUSTRASJON
PROFIL? Det er ikke nok å ha en profil på LinkedIn, om den ikke er fullstendig med vesentlig informasjon om deg og din kompetanse. Foto: ILLUSTRASJONVis mer

Hvordan bruke LinkedIn riktig?

Se hva du bør og ikke bør gjøre ved bruk av LinkedIn, og hvordan du blir lagt merke til av arbeidsgiverne.

Om det som skal til for å bli lagt merke til som arbeidssøker er å sykle Birken eller å legge ut CV på YouTube, kan variere fra bransje til bransje.

Stadig flere velger å lage en profil på LinkedIn, et sosialt nettverk som i dag har rundt 1,28 millioner norske bruker. Men å kjapt opprette en noe ufullstendig profil på LinkedIn, er ikke nok for å sikre drømmejobben, ifølge Kathe Arnesen i Nordic Media Team, som blant annet holder kurs om strategisk bruk av LinkedIn.

- LinkedInprofilen din er kanskje ditt første «møte» med en ny arbeidsgiver, og halvutfylte profiler gir ikke noe godt førsteinntrykk, sier Arnesen.

Med hjelp fra Kathe Arnesen kan Dinside her gi deg gode råd om hvordan du setter opp en god og fullstendig profil, og bruker LinkedIn riktig.

Har du ferie til gode fra i fjor? Se hva du har krav på

Hvor viktig er en LinkedIn-profil?

Kathe Arnesen, Nordic Media Team. Foto: GRY MONICA HELLEVIK Vis mer


- Det er generelt viktig og svært nyttig å være tilstede på LinkedIn, men det er selvsagt ekstra viktig når du søker jobb, sier Arnesen.

Hvorfor? LinkedIn gir deg mulighet til å synliggjøre kompetansen og erfaringen din for svært mange bedrifter og rekrutteringsbyråer, og øker sjansene dine for å bli funnet av bedrifter som søker etter noen med nettopp din kompetanse.

Hvis du noensinne har googlet en person, noe de fleste av oss må innrømme at vi har gjort, vil personens LinkedIn-profil ofte komme opp blant de tre øverste søkeresultatene.


- Det er som regel den første linken rekrutterere klikker på. Dessuten bruker de fleste arbeidsgivere og rekrutteringsbyråer LinkedIn til å søke etter kandidater, både til utlyste stillinger og til stillinger som aldri annonseres noe sted - er du ikke der kan du gå glipp av jobbmuligheter, hevder Arnesen.

Slik lager du en god profil

Skal du fikse på LinkedIn-profilen din, eller lage profil for første gang? Da bør du ifølge Kathe Arnesen få med alt du har på CV-en.

- De aller viktigste punktene er experience (arbeidserfaring) og education (utdanning). Du bør også lage en summary (oppsummering) som ligger på toppen, der du skriver litt om nøkkelkvalifikasjoner og resultater du har oppnådd, sier Arnesen.

Også markedskommunikasjonsbyrået Iteo skriver i sin blogg at det å være synlig på LinkedIn handler om å ha en så godt utfyllt profil som mulig, med særlig vekt på et godt bilde, og å fylle ut nøkkelord.

Også Arnesen råder om å fylle ut såkalte skills, som gjør det lettere å bli funnet når arbeidsgivere søker på nettopp disse søkeordene.

Søke på ny jobb? Slik skriver du søknad

Slik bygger du en god profil:

  • Ha et godt bilde, et som du ville føle deg komfortabel med å ha på CV-en eller på bedriftens hjemmeside. Bildet bør vise skuldrene og ansiktet ditt, og du bør droppe selfies eller useriøse bilder. Profiler med bilder får fra sju til elleve ganger flere besøk enn profiler uten bilde, ifølge Arnesen.
  • PROFIL-BILDE: Profilbildet på LinkedIn skal være seriøst, som bildet til venstre. Bildet til høyre er naturlig nok et dårlig eksempel på profilbilde du bør bruke på LinkedIn. Foto: OLE PETTER BEUGERØD STOKKE Vis mer


  • Skriv en god oppsummering (summary) som sier noe om nøkkelkvalifikasjonene dine. Iteo råder om å skrive i første person, da det er du som snakker om deg selv.
  • OPPSUMMERING: Hvem er du og hva kan du? Det er smart med en kort oppsummering øverst i profilen. Foto: ILLUSTRASJON Vis mer


  • Få med alt av arbeidserfaring og utdanning du har på CV-en, og ikke glem kurs og sertifiseringer.
  • UTDANNELSE: Legg inn hvor du har studert, og hvilken grad det er snakk om. Foto: ILLUSTRASJON Vis mer


  • Skriv gjerne en kort oppsummering under hver stilling som forteller hvilke arbeidsoppgaver du hadde og hvilke resultater du oppnådde i hver jobb. Dette gir arbeidsgivere og rekrutterere en bedre oversikt over om du har kompetansen de leter etter.
  • Bruk nøkkelord fra bransjen du ønsker å jobbe i gjennom hele profilen din for å søkemotoroptimalisere den og sikre at du blir funnet av aktuelle arbeidsgivere.
  • Hvem bør du legge til i nettverket ditt?

    En evig utfordring i sosiale medier er å velge hvem man skal legge til av kjentfolk, og ikke minst hvem man bør velge bort.

    - Et godt sted å starte er å legge til personlige kontakter som venner og bekjente, samt studiekamerater, nåværende og tidligere kolleger og andre forretningskontakter, lyder rådet fra Arnesen.

    KONTAKTER? Ja, du bør legge til nåværende og tidligere kolleger, men ikke nødvendigvis folk du ikke kjenner fra før. Foto: ILLUSTRASJON Vis mer


    Hvorvidt man skal legge til personer man ikke kjenner, er det ifølge Arnesen delte meninger om.

    - Der må man vurdere ut fra hva som føles riktig i hver enkelt situasjon. Dersom du velger å legge til noen du ikke kjenner, husk å skrive i invitasjonen hvorfor du ønsker å legge dem til, sier hun.

    Her får du vite hvilke jobber det er flest av akkurat nå

    Ikke kontakt sjefen direkte

    Å legge til rekrutterere og arbeidsgivere man ikke har hatt noen form for kontakt eller samtaler med først, anbefaler hun derimot ikke.

    - Jeg anbefaler ikke å legge dem til som kontakter før etter at man eventuelt har hatt et møte eller snakket sammen på telefonen, sier Arnesen.

    Du bør heller ikke sende melding til arbeidsgivere du ikke kjenner om å knytte kontakt, eller en melding helt ut av det blå med innhold a la «Hei, jeg ønsker å jobbe for dere, vil du legge meg til?».

    - Det er ikke noe sjakktrekk. Overraskende mange jobbsøkere gjør det, men av de arbeidsgiverne og rekruttererne jeg snakker med om dette oppfatter veldig mange det som frekt eller påtrengende, så det er ikke en god måte å komme i kontakt på, understreker Arnesen.

    Gjør heller slik

    Også høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, Cecilie Staude, tror det er andre, og langt bedre måter, å bli sett av potensielle arbeidsgivere.

    - I stedet for å ta kontakt via LinkedIn bør man vise at man er genuint interessert på andre måter, for eksempel ved å svare på en tweet eller kommentere på et relevant blogginnlegg, sier Staude til Dinside.

    Er du på utkikk etter jobb i en spesifikk bedrift, har Guri Larsen i Adecco Search&Select tidligere rådet Dinsides lesere om å følge selskapene enten på Facebook eller LinkedIn for å få informasjon om ledige jobber.

    - Stadig oftere blir åpne stillinger kun lyst ut gjennom disse kanalene, sier Larsen.