<b>REFILLPRODUKTER:</b>Blant såpeprodukter finner du mange refillpakker. Men du sparer ikke alltid penger på å kjøpe dem.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
REFILLPRODUKTER:Blant såpeprodukter finner du mange refillpakker. Men du sparer ikke alltid penger på å kjøpe dem. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Hvor mye billigere er refill?

Du risikerer å ikke spare en krone. – Må velges likevel, mener butikkene.

Å la deg fylle opp plastflasken uten å gi deg enda en ny flaske, kan både produsenten og du spare penger på. Samtidig blir naturen spart for unødvendig avfall.

Disse to gevinstene følger hverandre: For at vi skal ta oss bryet med å fylle gammel emballasje med nytt innhold, bør vi også tjene økonomisk på det. På samme måte som vi får penger for å pante flasker.

Men slik er det ikke alltid.

Få også med deg: Så mye dyrere er det å handle matvarer på tube

Like priser

DinSide har sjekket prisene på refillprodukter opp mot prisene på de vanlige pakkene, for å se hvor mye man sparer på å være miljøvennlig.

(Trykk for større versjon) Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

Her er hva vi fant:

Fortjenesten varierer altså fra nesten 25 prosent, i Jif Baderoms tilfelle, til ingen verdens ting. For eksempel koster Lano håndsåpe akkurat det samme i både refill og flaske. Og da Omo Colors refill inneholder nesten 20 prosent mindre enn flasken, sparer du bare halvannen prosent.

Prisene er hentet fra Kiwi Gunerius og Meny Oslo City, hvor prisforskjellene var tilnærmet identiske.

Verre før: Her var refillen dyrere enn originalen i 2010

Produsenten skylder på butikken

– Prisene fra oss til butikkene er lavere på refillprodukter, forteller kundeservicesjef Malin Skaar i Lilleborg til DinSide.

INGENTING Å TJENE: Her vasker kundeservicesjef Malin Skaar i Lilleborg hendene med Lano. Om hun har fylt opp flasken eller kjøpt en ny, spiller ingen rolle for lommeboka. Foto: TRULS BREKKE/UNICEF Vis mer


Lilleborg står bak blant annet Lano, Jif og Omo.

– Hvorfor sparer man da ikke noe ved å kjøpe for eksempel Lano som refill?

– Det er kjedene som bestemmer prisene, og noen ganger kan det falle uheldig ut på grunn av kampanjer på originalproduktet.

– Og hvorfor inneholder Omo Colors refill mindre såpe enn originalproduktet?

– Fordi mange kjøper refill når de ser det nærmer seg slutten av flasken, før den er helt tom. Hadde refillen inneholdt en liter ville kundene blitt frustrert, for da hadde det rent over, svarer Skaar.

Ifølge henne er refillprodukter populært hos kundene deres. For Lano håndsåpe skal refill stå for 60 prosent av salget. Hvor mye billigere slike produkter er å lage, vil de ikke fortelle.

PENGER Å TJENE: Du sparer nesten 25 prosent ved å velge refillproduktet til Jif Baderom. Refillen inneholder bare halvparten så mye væske, men du blander dette selv ut med vann. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

Jif lover rent hjem på 30 minutter:


Butikken skylder på prispress

Lano ber oss heller spørre butikkene hvorfor refillprodukter ikke alltid lønner seg.

– Refillprodukter er gjerne noe rimeligere å kjøpe inn en originalproduktet. Men det er ikke store prisforskjeller, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i NorgesGruppen til DinSide.

IKKE STORT Å TJENE: Omo Color er så og si like kostbart som både refill og flaske. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Selskapet står bak mange av de største dagligvarekjedene her til lands. Og forklaringen på hvorfor ikke refillprisene alltid er lavere, er den samme hun ga om hvorfor tubeprodukter er betraktelig dyrere.

– På produkter som Lano er det et veldig sterkt prispress, som gjør at originalproduktet selges for en veldig rimelig penge. Samme utfordring har vi med Omo Color; et prispress over tid, forklarer Søyland.

Hun mener altså at den manglende fortjenesten ikke skyldes for dyre refillprodukter, men for billige originalprodukter. Innkjøpspriser går ikke NorgesGruppen ut med.

Vaskepulver er bedre enn flytende tøyvask – men det er ikke alltid du burde bruke det

"Alles ansvar"

– Føler NorgesGruppen noe ansvar for å holde refillproduktene billigere, slik at kundene blir belønnet for miljøvennlige valg?

– Vi har ikke sans for refillprodukter som er dyrere enn originalproduktet. Det ønsker vi ikke å ta inn. Og i noen tilfeller kunne vi nok med hell sett en større prisdifferanse. Det ansvaret må både vi og produsentene ta, mener Søyland i NorgesGruppen.

– Men vi kan ikke bare skylde på produsenter og butikker. Vi må alle ta ansvar for å velge refillvariantene, om de så bare er en krone billigere.

Spis opp maten – vær miljøvennlig og tjen opptil 10.000 kroner året