<b>VANSKELIG Å FÅ TIME HOS FASTLEGEN?</b> I prinsippet skal du vente i maks fem arbeidsdager på time hos fastlegen. Foto: MASKOT/NTB SCANPIX
VANSKELIG Å FÅ TIME HOS FASTLEGEN? I prinsippet skal du vente i maks fem arbeidsdager på time hos fastlegen. Foto: MASKOT/NTB SCANPIXVis mer

Hvor lenge må du vente på time hos fastlegen?

Du skal normalt ha time innen fem arbeidsdager.

I 2012 kunne Helsedepartementet melde at Fastlegeforskriften blant annet skulle gjøre det raskere å få time. Nærmere bestemt skulle man normalt få time hos fastlegen innen fem arbeidsdager.

Vår erfaring er derimot at det kan ta langt mer tid enn dette - i tillegg til lang ventetid på venterommet. Men er det noe man kan gjøre om ventetiden er for lang?

Dette avgjør om du får time

Hvor lang ventetid har du opplevd ved bestilling av time hos fastlegen? (Avsluttet)
Jeg må alltid vente på time i flere uker(44%) 1171
Vanligvis får jeg time innen fem virkedager(35%) 910
Jeg må alltid vente på time mer enn fem virkedager(21%) 553
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Om man faktisk får time innen fem arbeidsdager henger sammen med kapasiteten i fastlegeordningen, som kommunen er ansvarlig for, forteller avdelingsdirektør Jan Magne Linnsund i Helsedirektoratet.

Han legger til at det også kan være andre faktorer som påvirker tilgjengeligheten til fastlegene.

- Legen er normalt ikke tilstede i perioder på grunn av ferie, kursing og annet vanlig fravær. I perioder kan også kapasiteten være sprengt på grunn av andre forhold, som ved influensaepidemier og liknende. De fleste leger har også andre allmennmedisinske oppgaver som helsestasjon, sykehjemslege og liknende som også øker ventetiden utover fem dager, sier avdelingsdirektør Jan Magne Linnsund i Helsedirektoratet til Dinside.

Lang ventetid? Dette gjør du

Men hva om man må vente lenger enn dette? Hvor lenge skal man finne seg i å vente på time hos fastlegen, hvis første ledige time er om flere uker?

Ifølge Linnsund skal fastlegen prioritere listeinnbyggerne ut i fra en konkret medisinsk vurdering av haste- og alvorlighetsgrad. Han sier videre at svært mange problemstillinger uten fare kanutsettes lenger enn fem dager.

- Dersom det er fare for at dette kan være til skade for pasienten vil legene oftest gi tilbud om fornyet kontakt ved utvikling av tilstanden. Dersom man er misfornøyd med servicen hos fastlegen kan man bytte fastlege, ved konkret klage kan denne rettes til kommuneoverlegen, sier han, og understreker at dårlig kapasitet som oftest er årsaken, og må løses av kommunen, ikke i den enkelte praksis.

Skulle en person oppleve å måtte vente i flere uker på time hos fastlegen sin, er rådet fra Forbrukerrådet å vurdere om man kan og bør bytte fastlege.

- Kanskje har du en lege som har veldig mange pasienter, eller det kan hende at problemet bare er kortvarig? Forhør deg med fastlegekontoret, og husk at du også har rett til å bytte fastlege to ganger i året, sier fagdirektør for offentlige tjenester og helse hos Forbrukerrådet, Anne Kristin Vie til Dinside.

Fristen må følges opp

MÅ FØLGE FRISTEN: Bytt eventuelt fastlege, er rådet fra fagdirektør Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Vie i Forbrukerrådet sier til Dinside at de ikke har registrert henvendelser om lange ventetider.

- Men hvis noen opplever det slik så er lite gunstig, og vi vil oppfordre de legekontorene det gjelder om å se til kommunene og legekontorene som får det til. Hva gjør de for å forhindre kø?

Hun sier videre at fristen må følges opp, og de vil også oppfordre legekontorene til å arbeide for å unngå lang ventetid. Dessuten viser en tidligere sjekk fra Forbrukerrådet i mai 2014 at det er vanskelig for mange å få tak i fastlegen.

- Vi mener at kommunene må sikre at leger de har avtale med, tilbyr elektronisk timebestilling. Kommunens nettsted må dessuten informere bedre om muligheter for elektronisk timebestilling, sier Vie.

Du kan klage

Ifølge Helsenorge.no har du som pasient rett til å klage dersom du mener at du ikke har fått oppfylt dine rettigheter som pasient, eller at du ikke har mottatt de helse- eller omsorgstjenestene du har krav på.

Dette inkluderer blant annet lange ventetider hos fastlegen, og Pasient- og brukerombudet kan hjelpe deg med å klage.

LES OGSÅ:

De kan ikke kreve deg gebyr for betaling hos legen
Var du syk i sommer, kan du ha krav på ny ferie
Medisiner i Sverige er mye billigere