<b>Kommer den snart?</b> Den kan ha blitt stoppet i tollen. Foto: Per Ervland
Kommer den snart? Den kan ha blitt stoppet i tollen. Foto: Per ErvlandVis mer

Hvor er varen min?

Det kan hende den ligger på et tollager, og der kan den ligge lenge.

Handler du på Internett fra utlandet, kan det hende at du må vente lenge på varene. Utenlandske nettbutikker sender gjerne varer som ekspress, men opplyser at de tar forbehold om forsinkelser gjennom tollen i de ulike landene.

Det gjør de klokt i, for når varene ankommer den norske grensen, er det andre regler som gjelder. Men ikke skyld på Tollvesenet alene - speditørene har ulike rutiner for fortolling og utsendelse av varer.

Toll eller moms? Her får du svaret

Varene du har bestilt fra utlandet, er nemlig i stor grad prisgitt speditøren, enten det er FedEx, DHL, UPS eller kanskje Scancargo som bringer varen til deg. Noen ganger blir varene sendt i oppkrav, og Posten tar seg av fortollingen. Andre ganger får du en faktura i posten, gjerne noen uker senere, der du blir avkrevd moms, eventuelt også toll, og et spedisjonsgebyr for varen.

Skal du betale toll eller moms? Få svaret med vår importkalkulator

Du kan ikke velge

Når du handler noe i en utenlandsk nettbutikk, havner det til slutt i hendene på den speditøren butikken har en avtale med. Du kan ikke selv velge fritt, det er firmaet du kjøper varen av, som velger en transportør til frakt av varen. Så dersom du ønsker en bestemt transportør, eller ønsker å vite hvem som frakter varen din, må du ta kontakt med den du kjøper varen av.

Når varen er ankommet Norge, skal den i teorien innom transportørens tollager i påvente av fortolling. Hvilket lager den havner på, avhenger blant annet av hvor i landet varen ankommer Norge, hvem som transporterer, og om transportøren har et eget tollager.

>>>Tollreglene gjør netthandel vanskelig

Blir varene lagt på lager?

Og så begynner det å bli komplisert: De fleste speditører som bistår importører av varer, har tollagre. I tillegg har en god del selskaper som innfører varer til Norge, egne tollagre. Slike lagre har status som tollager A, og her ligger varer i kortere eller lengre tid i påvente av fortolling eller annen tollekspedisjon.

Ifølge Toll.no er det i utgangspunktet ingen begrensning på hvor lenge varer kan lagres på tollager eller hos tollmyndighetene. Likevel er det mange speditører som kjører varene direkte. Dette innebærer at varene formelt sett er registrert på et tollager, selv om de fysisk sett befinner seg hos mottakeren.

Se også: Jo, Posten kan spore pakken din

Ekstra forsinkelser

Men så hender det at Tollvesenet kontrollerer og stopper varene du har bestilt?

- Ja, det er jo Tollvesenets jobb, så vi har selvsagt kontroller, sier Henning Røine, seniorrådgiver i Tollvesenet.

Han sier det er opp til den norske speditøren hvor lang tid dette da tar, fordi det er de som plikter å skaffe til veie fakturaen for de ulike forsendelsene.

Dette bekreftes av transportselskapet FedEX. Tollvesenet kan stoppe hvilke sendinger de vil, og det er alltid kontroller.

Ikke tro du slipper unna

Det er speditøren som i utgangspunktet håndterer fortollingen. Dersom varen ikke blir sendt i oppkrav, får du som regel en faktura.

Speditørene har ti dager på seg fra de har levert varen til de fortoller den hos Tollvesenet, men fakturaen kan komme deg i hende en del senere enn dette. Det er derfor ingen grunn til å tro at du slipper unna dersom du ikke har fått en faktura med det aller første. Det som imidlertid er oppsiktsvekkende, er at dersom varene ikke er fortollet, kan du ikke som mottaker ta varen rettmessig i bruk.

Men hvordan vet du det?

- Det er den norske speditørens plikt å opplyse om dette, men dette er nok et problem i praksis, medgir Røine.

Han forteller at når speditøren benytter seg av direktekjøringsmuligheten, så lagrer de i prinsippet varen hjemme hos deg i stedet for på eget tollager. Men varen skal likefullt fortolles før den kan tas i bruk, og det er her ti-dagersregelen kommer inn. Det er imidlertid ingen tidsbegrensning på hvor lenge varen kan ligge på lager hos speditøren før de kjører den ut til deg.

Kan fortolle selv - i teorien

I teorien skal du kunne velge om du vil fortolle varen selv, eller om du vil godta fortollingen, og gebyret, som speditøren "tilbyr" deg.

Men får man i praksis denne valgmuligheten?

- Speditøren skal på en eller annen måte gi kunden informasjon om at det er mulig å fortolle selv. Jeg vet at for eksempel Posten gir kunden mulighet til å ikke signere for tollbehandlingen.

Men da får du ikke pakken, eller?

- Nei, det er nettopp det. Folk vil jo gjerne ha varene sine med en gang, og i mange tilfeller vil det nok være greiere å betale fortolllingsgebyret i stedet for å velge å fortolle varen selv, sier Røine, som understreker at Tollvesenet ikke har noe med gebyrene til de enkelte speditørene å gjøre.

- Gebyrene kan ikke vi styre. Det er jo opp til en selv hvilken speditør man vil benytte, sier Røine.

Ikke så greit å returnere

Men så oppstår problemet, som også tidligere er omtalt her på DinSide: Hvis du vil returnere varen, for eksempel et plagg, fordi det ikke passer, så tilbyr butikkene som regel denne muligheten. Men speditørene og Tollvesenet har ingen kontroll på hva du sender ut igjen med posten så lenge du ikke dokumenterer dette.

Derfor må du være nøye med at du får dokumentasjon fra Posten på at varen er returnert igjen, dersom du ønsker å refundert tollutleggene. For å få refundert beløpet må du fremlegge tolldeklarasjon både for inn- og utsendelse. Deretter er det åtte måneders behandlingstid før du kan regne med å få refundert toll og moms.

Pakken kom aldri, men momsen måtte han betale

Deler av denne artikkelen har også tidligere vært publisert på DinSide. Kilder: Toll.no, Tollvesenet, Scancargo, DHL, FedEx.

I prinsippet skal du både kunne velge speditør og kunne fortolle varen selv. Har du gode eller dårlige erfaringer med dette? Delta i debatten under!