<b>DYRT: </B>Å ringe et telefonnummer med bare fem siffer koster langt mer enn vanlige telefonnummer. Hold deg unna om du kan. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
DYRT: Å ringe et telefonnummer med bare fem siffer koster langt mer enn vanlige telefonnummer. Hold deg unna om du kan. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Hvor dyrt er det å ringe et femsifret telefonnummer?

Ti minutter kan koste deg alt fra en femmer til over 40 kroner.

Mange selskaper og offentlige instutisjoner har et telefonnummer med bare fem siffer. For eksempel har politiet telefonnummeret 02800, Ahus 02900, DNB 04800 og Telenor 09000.

Som vi har meldt mange ganger er disse kostbare å ringe. Og ringeminuttene blir aldri regna inn i det inkluderte forbruket ditt i mobilabonnementet, så «fri bruk» eller «inkluderte ringeminutter» hjelper deg ingenting.

Dinside har nå sjekka operatørenes prislister for å se nøyaktig hvor dyrt dette kan bli.

LES OGSÅ: Denne appen lover å la deg ringe gratis til femsifra telefonnummer

Så mye koster numrene

Her er prisene operatørene selv oppgir, rangert fra dyrest til billigst:

 abonnementkontantkort10 minutter med ab.
Telipol0,89/3,99x40,79 kroner
Pepcall0,74/3,11x31,84 kroner
Hello0,74/3,11x31,84 kroner
dJuice0,89/2,99x30,79 kroner
Netcom0,89/2,490,99/2,9925,79 kroner
Ice.net0,62/2,49x25,52 kroner
Nextgentel0,89/2,49x25,79 kroner
Chess0,89/2,350,99/2,9924,39 kroner
OneCall0,69/2,35x24,19 kroner
Chilimobil0,69/2,352,99/2,9924,19 kroner
Telenor0,59/1,990,59/2,9920,49 kroner
Talkmore0,99/1,49x15,89 kroner
Banzai0,49/0,49x5,39 kroner
(oppgitt som startpris/kroner per minutt, kontantkortpriser kun oppgitt hvor vi har funnet egne takster for disse)


Voldsomme prisforskjeller

Bruker du Telipol må du betale nesten 41 kroner for en samtale på ti minutter, mens du hos Banzai 4G slipper unna med 5,39 kroner. Forskjellen mellom disse er på over 650 prosent.

Med mindre du har den helt rimeligste operatøren, blir samtaler til femsifra nummer kostbart. Snittprisen for ti minutter ligger på 25 kroner.

HAR SINE GRUNNER: Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor mener de har gode grunner til å kreve mer, men det er noe komplisert. Foto: TELENOR Vis mer


Ventetiden blir taksert likt som selve samtalen, og regninga kommer som sagt på toppen av dine faste utgifter.

LES OGSÅ: Tips til hvordan du kan unngå femsifra telefonnummer – det finnes ofte alternativer!

Kunden må betale

«Femsifrede nummer handler om verdiøkning, og det blir ikke riktig å sammenligne dette med vanlige mobilnummer som er totalt renset for avansert verdiøkning» skriver informasjonssjef Anders Krokan i Telenor, som også ønsker å ta alle spørsmål skriftlig.

Han forteller at et femsifret nummer kan ha funksjoner som ruting til riktig kontor ut fra hvor du ringer fra. Nummerets eier betaler for noe av dette, samt opptil 123.700 kroner i året til Nkom som tildeler nummerne. Men den som ringer må egenhendig betale selve trafikken.


«Oppringende kunde betaler for den funksjonaliteten som nettet omkring må legge inn for å få trafikken dit den skal» skriver Krokan, uten at vi skal påstå å forstå nøyaktig hva dette betyr.

- Å ringe deres eget femsifra nummer er billigere for deres egne kunder enn vanlig femsifret takst. Er dette en anerkjennelse av at femsifra nummer er for dyre?

«Nei. Det opp til hver enkelt bedrift eller organisasjon om trafikk til egen kundeservice prises lavere» skriver Krokan, og henviser da til blant annet nummer som ikke er femsifra.

LES OGSÅ: Hva er Norges billigste mobilabonnement?

Slutta å bruke dem

Selv om femsifra nummer kan by på funksjonalitet, ikke nummeret ha fem siffer for å få slikt. Da står man igjen med én fordel: Det er lettere å huske. Samtidig skriver vi straks 2016, og de fleste kan ikke nummeret til sin egen mor, engang.

SATT NED FOTEN: Forbrukerrådet brukte selv det rådyre nummeret, men ikke nå lenger, forteller direktør Ingeborg Flønes. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Forbrukerrådet har derfor vraka sitt eget femsifra telefonnummer. Der du før måtte ringe 03737 for flere kroner minuttet, kan du nå ringe 23 400 500 og potensielt få samtalen «gratis».

- I dagens verden, hvor man enkelt kan søke opp et nummer på nettet, er det mindre behov for et femsifra nummer, sier direktør Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet til Dinside.

LES OGSÅ: Forbrukerrådet og politiet visste ikke hvor dyrt det var å ringe dem

«Vil ikke melke kundene»

Det finnes ett hederlig unntak i operatørenes blodpriser: Banzai 4G. De tar 0,49 kroner per minutt, som er én tredjedel av den nest beste, Talkmore.

Er det greit å betale mer for å ringe et femsifret telefonnummer? (Avsluttet)
Nei(92%) 7974
Kanskje, men ikke så mye som i dag(6%) 544
Ja(1%) 129
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Jeg kan ikke uttale meg på vegne av våre konkurrenter, men for vår del anser vi femsifrede nummer som en stadard nasjonal samtale, og ønsker ikke å legge store påslag på de prisene vi får fra vår leverandør. Vi har et marginalt påslag, men finner det ikke logisk å skulle melke våre kunder for penger her, sier markedsansvarlig Tommy Arnesen i Banzai 4G til Dinside.

- Men ifølge konkurrentene dine er det voldsomt mye dyrere å la folk ringe disse nummerne?

- Igjen kan jeg ikke svare for konkurrentene våre. Vi forholder oss til de prisene vi får fra vår leverandør. Dette koster oss nesten det samme som det koster våre kunder, så noe dyrere enn vanlige nummer er det jo.

LES OGSÅ: Vi har betalt med mobilen på matbutikken – uten å bli spesielt imponert