Så langt er det bare to produkter fra Nordfjord som har en Keep-it holdbarhetsindikator, men flere ferskvarer skal få en slik i løpet av høsten. Foto: Berit B. Njarga
Så langt er det bare to produkter fra Nordfjord som har en Keep-it holdbarhetsindikator, men flere ferskvarer skal få en slik i løpet av høsten. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Hvor blir det av Keep-it?

Produktet som skulle vise den reelle holdbarheten på matvarer ble lansert for over ett år siden. Siden har det vært stille.

Allerede i mars i fjor ble holdbarhetsindikatoren Keep-it lansert med brask og bram, og i slutten av mai år vant indikatoren innovasjonsprisen 2013 Campus Ås.

Produktet skal vise riktigere holdbarhet på en matvare, for å unngå at brukbar mat blir kastet.

Over ett år etter lanseringen er indikatoren imidlertid fortsatt ikke å se på flere matvarer i dagligvarebutikkene, enn den samme kjøttdeigen fra Nordfjord som hadde æren av å være først ute.

>> Nå vil de ta Rema 1000

Christian Aasland ved lanseringen av Keep-it. Foto: Berit B. Njarga Vis mer


Keep-it på flere ferskvareprodukter

Utvikling av ny teknologi tar tid og krever grundighet, ifølge daglig leder Christian Salbu Aasland i Keep-it Technologies. Det er hans forklaring på hvorfor det tar tid å få holdbarhetsindikatoren på flere produkter i butikkene.

Innen kort tid kan forbrukerne nå finne holdbarhetsindikatoren på flere matvarer enn kjøttdeigen fra Nordfjord.

– Utover høsten vil Keep-it komme på flere ferskvareprodukter, og det er forskjellige kjøtt- og fiskevarer som i første omgang vil ta i bruk indikatoren forteller Aasland.

Disse matvarene prioriteres ifølge Aasland ettersom dette er de dyreste matvarene, som samtidig krever kontrollerte kjøleforhold.

Selv om indikatoren skal ut på flere produkter, er det fortsatt bare hos dagligvarekjeden Rema 1000 den vil være å finne.

Ferskvaredirektør Jo Henning Espevalen i Rema 1000 sier til DinSide at det per i dag kjører en avgrenset pilot med holdbarhetsindikatorer fra Keep-it, og at de vurderer videre utrulling på noen nye produkter i nasjonal skala.

Les også: Se hva Coop har oppi kaffen

Opp til produsentene

Holdbarhetsindikatoren kan ifølge Keep-it tilpasses vidt forskjellige produkter, men det er ikke firmaet bak oppfinnelsen som kan avgjøre hvilke matvarer den skal brukes til.

– Dagligvarekjedene og produsentene må selv vurdere om de vil benytte holdbarhetsindikatoren, siden den plasseres på produktene under produksjon, sier Aasland.

Han understreker at Keep-it også blir brukt på en rekke produkter hos McDonalds.

Les også: Hvor får du den beste grillmaten?