"NÅ KOSTER DET INGENTING": Det hevder Netcom om sine nye Smart-abonnementer. Men de koster fra 199 kroner måneden, uansett hvor lite du ringer. Og mange konkurrenter kan være billigere. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
"NÅ KOSTER DET INGENTING": Det hevder Netcom om sine nye Smart-abonnementer. Men de koster fra 199 kroner måneden, uansett hvor lite du ringer. Og mange konkurrenter kan være billigere. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Hvor billig er Netcom Smart?

Ingen selvfølge at Netcoms fribruk-abonnementer lønner seg. – Tvang, kaller Telenor det.

Netcom har lagt om porteføljen sin og har nå fri bruk av tale og tekstmeldinger inkludert i alle deres nye abonnementer, kalt Smart.

Les mer: Derfor lanseres Netcom Smart

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor kjenner godt til prisstrukturen fra andre markeder, og hadde forventet at den før eller siden landet også i Norge.

– Men vi er overrasket at NetCom introduserer dette nå. Det er en interessant lansering, men man kan spørre seg om timingen er riktig, sier Krokan til DinSide.

Er du Netcom-kunde? Da du bytte! Slik velger du riktig Smart-abonnement

"Fribruk-tvang"

At Telenor er kritisk til Netcoms løsning, er selvfølgelig helt naturlig. Men Krokan tar opp en problemstilling som uansett ligger oppe i dagen: Samtlige Netcom-kunder nå ha fri telefoni som en del av sitt abonnement.

"TVANG": Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor synes Netcom tvinger kunder over på noe de ikke nødvendigvis ønsker. Foto: TELENOR Vis mer


– Selv om mange kunder ikke har behov for dette, som Krokan sier.

– Slik sett svarer Netcom her på noe ingen etterspør. Svært få kunder har behov for ubegrenset med taletid og meldinger, men gjennom de nye abonnementene tvinges kundene til å betale for dette.

Få med deg: Derfor bør Netcom-kunder nå slå av iMessage

Med fri bruk følger alltid faste priser, også i Netcom Smart-porteføljen. Abonnementet med den lavest fastprisen hos Netcom nå, Smart Mini, koster 199 kroner måneden. Noe som mange vil se på som høyt, mener Krokan.

Netcom er selvfølgelig ikke enig. Kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus er mest opptatt av at den nye porteføljen gjør det enklere for kundene, da det først og fremst er inkludert datatrafikk som skiller abonnementene. Og dette er noe kundene har etterspurt, ifølge Vederhus.

– Vi gjorde en undersøkelse blant 700 smarttelefon-brukere. Det de var mest opptatt av, var data. Neste på listen var forutsigbarhet. Og timingen er riktig, da vi har holdt på for lenge å forvirre forbrkerne med for mange valg. Det var på tide å ta litt grep, sier Netcoms kommunikasjonsdirektør til DinSide.

Fra tele til data

Det er ingen hemmelighet hvorfor Netcom velger å gi alle fri telefonibruk til en fast pris. For det er ikke slik at Netcom gir bort gratis ringeminutter, snarere tvert i mot: De sørger for at du betaler for telefoni hver måned uansett hvor lite du faktisk prater og tekster.

På den måten håper Netcom å ha funnet svaret på en av mobiloperatørenes største trusler de senere årene: Nedgangen av tradisjonell telefoni, og overgangen til databasert kommunikasjon via IP-telefoni, sosiale medier og e-post.

– Vi blir et dataselskap, sa Netcom-toppsjef August Baumann under lanseringen.

Har Netcom funnet løsningen på hvordan operatørene skal tjene penger fremover?

– Langsiktig vil vi gå i retning av at operatører får mindre betalt for tale og SMS, og må få mer betalt for data for å sikre lønnsomhet til utbygging. Men foreløpig er det en betydelig etterspørsel etter, og betalingsvillighet for, også "tradisjonelle" tjenester som tale og SMS, mener Krokan i Telenor.

FØLGER MED: Forbrukerombud Gry Nergård lurer på hvordan Netcom skal markedsføre de nye Smart-abonnementene. Hun håper de er forsiktige. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Hvorvidt Telenor vil følge i Netcoms fotspor vil ikke Krokan svare på. Han mener Telenor allerede har et "godt tilbud til surfesultne nordmenn".

Netcom ringte Nextgentel-kunder og lot som de var deres egne – Ulovlig!

Spent på reklamene

Også Forbrukerombudet følger nøye med på Netcoms nye portefølje. De skal nå sende et brev til operatøren hvor de vil be giganten om å trå forsiktig.

– Vi er opptatt av hvordan abonnementene skal markedsføres. For eksempel om de fokuserer på at noe er gratis, som selvfølgelig ikke stemmer, sier forbrukerombud Gry Nergård til DinSide.

– Dessuten kan det fremstå som at det kun er forskjell på inkludert datatrafikk, men det ligger andre ting bak som det ikke opplyses om umiddelbart - som hva som skjer når man overstiger databruken, og bruk i utlandet.

Vederhus i Netcom lover at vilkårene vil bli godt kommunisert, og at de skal holde seg langt unna ordet "gratis".

– For det er ikke gratis. Det koster minst 199 kroner måneden, sier han.

Forbrukerombudet har slått ned før: Chili Mobil måtte trekke mobilreklamene sine

Billigere hos andre

Nøyaktig hvor smart Netcom Smart er, finner man først ut ved å se på de faktiske prisene. Som alltid vil det variere hva som lønner seg for hvem, så det beste er å taste inn ditt bruk på DinSides mobilkalkulator eller hos Telepriser.no. Men disse er ikke oppdatert med Netcoms nye priser ennå, så vi vil her se på tre scenarioer:

  1. Lite bruk:

    Netcom Smart Mini
    (199 kroner måneden – fri tale/SMS og 200 MB inkludert)

    Ringer og surfer du lite, og telefonregningen din ligger under 199 kroner i måneden, har ikke Netcom noe Smart-abonnement som lønner seg for deg. Minsteprisen blir høyere enn det du betaler totalt nå, og fri bruk er noe du ikke har bruk for.

    Telipol Mobil Medium
    (79 kroner måneden – 150 minutter, 150 SMS og 150 MB inkludert)

    Over to timers prating inkludert, og bare 50 megabyte mindre enn Smart Mini, til en pris som er under halvparten så lav, lønner seg for den forsiktige brukeren. Det er ingen vits i å betale for mer enn du bruker.

  2. Middels bruk:


    Netcom Smart Basis
    (299 kroner måneden – fri tale/SMS og 1,5 GB inkludert)

    Under 300 kroner måneden for fri bruk høres forlokkende ut, men når vi er oppe i denne prisklassen er man gjerne også en mobilsurfer. Og her inkluderer Netcom kun 1,5 GB data, noe som ikke er allverdens sett i forhold til konkurrentene.

    Djuice Nonstop L
    (299 kroner måneden – 1.000 minutter, 1.000 SMS og 3 GB inkludert)

    For den samme månedsprisen får du dobbelt så mye data inkludert, og så mange ringeminutter og SMS at det i praksis vil være fri bruk for de aller fleste her også.

  3. Mye bruk:

    Netcom Smart Super
    (549 kroner måneden – fri tale/SMS og 6 GB inkludert)

    Dette er det største og dyreste Netcom Smart-abonnementet, men datatrafikken er ikke ubegrenset: Du må holde deg innen 6 GB i måneden. Tidligere hadde Netcom abonnementet Fastpris X-Large til 40 kroner mer enn Smart Super, som inkluderte fri databruk.

    Chess SjakkMatt Fribruk
    (399 kroner måneden – fri tale/sms og fri data)

    For en pris som er 150 kroner lavere, får du hos Chess ikke bare fri bruk av tekstmeldinger og prat, men også surfing. Frem til 5 GB surfer man med full hastighet, etter dette vil farten bli strupet til 200Kb/s, som er minimumskravet for å kalle noe 3G.

Dette er bare noen eksempler på alternativene som finnes, og ikke nødvendigvis det som er billigst for deg. Husk også at det dukker opp andre faktorer, for eksempel bruk i utlandet, som har varierende vilkår hos de ulike operatørene og innenfor Netcoms Smart-løsninger. Sjekk derfor alle vilkårene nøye før du gjør ditt valg.

Har du tips og råd til dine medforbrukere om mobiloperatører du er fornøyd med, må du gjerne dele med deg under artikkelen!