<b>IKKE HELT DET SAMME:</b> Henrik Halvorsen (21) synes det ble et steg litt for langt tilbake i tid da han fikk tilbud om denne lånetelefonen hos Elkjøp.
IKKE HELT DET SAMME: Henrik Halvorsen (21) synes det ble et steg litt for langt tilbake i tid da han fikk tilbud om denne lånetelefonen hos Elkjøp.Vis mer

Hvis den ryker, får du denne

Henrik Halvorsen fikk tilbud om åtte år gammel lånemobil.

Henrik Halvorsen (21) var ikke imponert da han ville levere inn sin nye, men ødelagte, smartmobil til service og fikk beskjed om at han kunne få en Nokia 3510i som lånetelefon.

- Jeg har etter det jeg har forstått, rett til lånemobil, men når jeg blir tilbudt en telefon som overhodet ikke tilsvarer den jeg leverer inn og ikke har noen av de funksjonene jeg trenger, mener jeg det er noe galt, sier Henrik til DinSide.

Mobiltelefonen han ville levere inn til Elkjøp Dombås, er en smarttelefon av typen HTC Tattoo. Mobiltelefonen han fikk tilbud om å låne, er en Noka 3510i. Dette er en åtte år gammel modell som ikke lenger selges hos Elkjøp.

Se også: PC-en fire ganger på service

Kan bare ringe

- Jeg kjøpte HTC-en mye fordi jeg er avhengig av å kunne lese og skrive mail og bruke mobilen som internettmodem til PC. I tillegg har den GPS og mange andre nyttige funksjoner, sier Henrik.

Med den gamle Nokia-telefonen er det kun mulig å ringe og motta samtaler og å sende sms. Henrik sier han hadde vært fornøyd med noe som i alle fall var mer i nærheten av HTC-en.

- Jeg trenger ingen vidundertelefon, men det hadde vært fint med en mobil som jeg kan bruke som modem og lese e-post på, sier han.

Henrik ville derfor undersøke rettighetene sine nøyere før han tok imot tilbudet om den gamle lånetelefonen.

Se også: Har du rett til å åpne pakken?


Skal ha en tilsvarende vare

- Utgangspunktet er behovet til kjøper. Når telefonen ikke virker, er det et formelt et avtalebrudd fra selgers side. Har du for eksempel radio og kamera på telefonen du leverer inn, er det rimelig at lånetelefonen også har disse funksjonene, sier Martin Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, til DinSide.

Han viser til Forbrukerkjøpsloven som sier at avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Men dette skal også veies opp mot kostnaden selgeren har ved dette.

- En dårligere lånegjenstand skal også begrense den tiden det tar å reparere den defekte varen, sier Halsos.

Har standard utlånstelefoner

Simen Sundt, pressekontakt i Elkjøp, bekrefter at kunden ifølge har forbrukerkjøpsloven krav på et låneprodukt som dekker de behov kunden måtte ha.

- Elkjøp har standard utlånstelefoner av merket Nokia. Dette er enkle telefoner som du kan ringe og sende SMS med. Dette dekker behovet til de aller fleste kunder i den perioden de er avskåret fra å bruke sin egen telefon. Om en kunde har et behov som ikke dekkes av denne telefonen, så kan han alltid be om å få et låneprodukt som dekker dette behovet, sier Sundt til DinSide.

Han forstår at det kan være besværlig for kunden å være uten sitt opprinnelige produkt i en reparasjonsperiode.

- Derfor jobber vi hele tiden med å forbedre servicetiden på alle våre produkter. En reparasjon skal vanligvis ikke ta mer enn 21 dager, men i spesielle tilfeller kan det ta noe lengre tid. Mobiltelefoner repareres normalt raskere enn dette.

Bør få en bedre telefon

Det ser imidlertid ut til at Henrik Halvorsen kan få en bedre lånetelefon i reparasjonsperioden.

- I den konkrete saken, så mener jeg at butikken bør kunne tilby Henrik Halvorsen et produkt som dekker hans behov. Ettersom han forklarer at han er avhengig av å bruke telefonen som modem, så bør de kunne skaffe til veie et låneprodukt som ordner dette. I behovsanalysen må butikken avdekke om funksjonene kunden etterlyser er noe han har behov for eller bare savner. Dette kan være komplisert, men vi forsøker alltid å løse dette på en grei måte sammen med kunden. Klarer vi ikke å skaffe et produkt som innehar de nødvendige funksjonene, vil vi eventuelt supplere med andre produkter, som for eksempel GPS, sier Sundt.

Han understreker at behovet må være reelt. Det kan for eksempel argumenteres for at det er urimelig at forhandler skal ha høye kostnader for å møte et ønske om en utlånstelefon med mp3-spiller eller radio.

- I de fleste tilfeller er dette mer nice-to-have enn et reelt behov, sier Sundt.