Hvilken vitamintype er du?

Her kan du sjekke hvilke vitaminer som passer best for deg.

Den svenske avisen Expressen har utarbeidet en guide som viser deg hvilke vitaminer og andre næringsstoffer som passer for forskjellige grupper mennesker.

Sofagrisen
Du vet at du bør røre mer på deg, men du er tross alt realist. Det er jo ikke din skyld at du har litt vondt i benet, må sitte foran dataen på jobb eller at sofaen er så deilig. For mye stillesitting kan øke risikoen for hjertesykdommer, spesielt hvis du har en sjokolade eller potetgull som sidekamerat i sofaen. Med riktig vitaminer kan til og med du ønske å bevege mer på deg.

Disse vitaminene bør du få i deg:

  • Omega 3 - da tilføres syre til cellene, noe som får i gang kroppen og reduserer følelsen av latskap.
  • Bioflavonider - blodkarenes vegger forsterkes og risikoen for blodpropp minsker.
  • Hvitløk - senker glukose og fortynner blodet. Også dette reduserer risikoen for blodpropp.
  • Folsyre - styrker hjertet og motvirker deprimerende følelser som gjerne oppstår når du sitter for mye stille.
  • Krom - det holder orden på blodsukkernivået og minsker lysten på godteri.
Aktivisten
Helgen er til for å bevege på seg! Du skal trene til maraton, gå på skogsturer eller klatre i fjellet. Du elsker å bruke kroppen. Vitaminene du bør satse på hjelper kroppen til å klare utfordringene du utsetter den for. Tross alt må kroppen fungere mandag morgen også.

Disse vitaminene bør du få i deg:

  • Kalsium - gjør benstrukturen sterkere og forebygger skader.
  • Omega 3 - gjør at kroppen går tilbake til normalen etter fysiske anstrengelser.
  • E-vitamin - er bra mot stølhet.
Den arbeidsnarkomane
Du elsker jobben din. Jobben gjør deg engasjert, gjør at du føler deg kreativ og gir deg morsomme ting å gjøre. Problemet er at du jobber hele tiden. Dersom du ikke blir lenge på jobben, tar du med deg arbeid hjem. Men du må huske at kroppen må slappe av og at du fort blir syk om du overanstrenger deg. Du må ha vitaminer som gjør deg sterkere. I tillegg bør du ta deg en rolig kveld uten overtidsarbeid.

Disse vitaminene bør du få i deg:

  • Q10 - da får du mer energi.
  • B-vitaminer - det hjelper kroppen med å forbrenne maten, noe som holder deg i gang. Du blir dessuten mindre stresset.
  • A-vitamin - forbedrer immunforsvaret.
  • C-vitamin - forbedrer immunforsvaret og motvirker følgene av stress.
  • Sink - hjelper immunforsvaret med å ta til seg mineralene som trengs
Festløven
Du finner alltid en grunn til å feste. Med drinker og dans, kaffe og kaker natten gjennom trenger du vitaminer som gjør deg frisk dagen derpå.

Disse vitaminene bør du få i deg:

  • C-vitamin - gjør at dagen etter kjennes lettere. Du får dessuten sterkere innumforsvar.
  • Q10 - gir energi.
  • Omega 3 - reduserer risikoen for hjertesykdommer, styrker immunforsvaret og holder huden fin.
  • Hvitløk - holder orden på kolesterolet når det blir for mye usunn mat.
Veganeren
Kjøtt, fisk og ost er fy-mat. Selv om du kun spiser grønnsaker trenger kroppen din vitaminer.

Disse vitaminene bør du få i deg:

  • Jern - det er ekstra viktig når du ikke spiser kjøtt. Det gjør det konsentrert og i form.
  • C-vitamin - hjelper kroppen med å ta opp jernet og styrker immunforsvaret.
  • B-12 - dette stimulerer hjernen.
  • Kalsium - dersom du ikke drikker melkeprodukter må du få i deg kalsium for bena.
Slankeren
Du er stadig på slanker’n og prøver stadig nye kurer. Slik slanking er ikke lurt, men du vet antakeligvis det allerede. Pass hvertfall på å få i deg nok vitaminer.

Disse vitaminene bør du få i deg:

  • Jern - når du ikke spiser ordentlig får du mangel på jern. Det fører til at du blir trøtt og får konsentrasjonsvansker.
  • C-vitaminer - hjelper kroppen med å ta opp jern og styrker immunforsvaret.
  • B-vitaminer - gir kroppen energi og gjør immunforsvaret sterkt.
  • Kalsium - gjør at du ikke ødelegger benstrukturen og forbedrer hår og negler.
Godterimonsteret
Du får vann i munnen av tanken på varme kanelboller, litt god sjokolade eller kanskje smågodt? Selv om du vet at det ikke er bra for deg, tenker du ikke på det. Du ser jo ikke noen av skadene nå. Husk at før eller siden vil du merke at det ikke er næringsrike produkter du får i deg.

Disse vitaminene bør du få i deg:

  • B-vitamin - gir deg energi og gjør deg sterkere.
  • C-vitamin - holder immunforsvaret sterkt og kroppen ung. Det hjelper dessuten til med jernopptaket.
  • Jern - gjør deg frisk og konsentrert
  • Krom - demper sukkersuget

Først opprettet 13.04.2005
Sist redigert 13.11.2007