Finn ut hvilken type røyker du er. Da kan det blir lettere å slutte. Foto: colourbox.com
Finn ut hvilken type røyker du er. Da kan det blir lettere å slutte. Foto: colourbox.comVis mer

Hvilken røyker er du?

Det er god grunn til å finne ut!

Hvis du røyker er du kanskje ikke så opptatt av hvilken type røyker du er. Noen røyker fordi de liker det, andre røyker for å holde stresset under kontroll, noen føler seg presset til å røyke og andre røyker faktisk for å holde vekten nede.

Det er mange grunner til at man velger å røyke, men de har alle en ting til felles: De burde alle slutte! Bare ved å finne ut hvilken type røyker du er kan være et skritt i riktig retning til en røykfri hverdag.

Husk, røykere er også passive røykere

Her er de vanligste røyketypene. Hvilken er du?

Les også: Dette trigger lysten på røyk

Hvilken røyker?

Hvilken røyker er du? (Avsluttet)
Klarer-ikke-slutte-røykeren(30%) 628
Festrøykeren(18%) 387
Kjederøykeren(16%) 337
Jeg røyker ikke(14%) 295
Stressrøykeren(13%) 274
Slankerøykeren(6%) 117
Røyker for å gjøre opprør røykeren(4%) 89
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Slankerøykeren

Du er bekymret for vekten. Og du er neppe den eneste; i USA sier halvparten av kvinnelige røykere at de er bekymret for vekten og 25 prosent av mennene.

Grunnen til at du røyker er altså knyttet til kroppsbildet ditt. En studie har vist at studenter får en økt trang til å røyke etter at de har prøvd en badedrakt. Kanskje du kjenner deg igjen?

Selv om de fleste kan gå litt opp i vekt når de slutter å røyke, vil de fleste gå ned til normaltvekten sin igjen. Noen tips kan være å spise mindre måltider oftere, for det vil sette fart på forbrenningen og forhindre at du overspiser. Spis også mat som er rik på proteiner og fiber, da det metter mer.

Slanking øker røykesuget hos jenter

Smugrøykeren

Du klarer bare ikke å kvitte deg med uvanen, men er likevel flau over at du røyker. Du røyker i smug når ingen ser deg. Heller ikke smugrøykeren trenger å føle seg alene, for til og med President Obama skal være en smugrøyker. Han har prøvd å slutte, men innrømmet i fjor at han tar seg en røyk i smug en sjelden gang, men bare når han er langt unna kona og barna… og kameraene!

Nær halvparten av Norges røykere smugrøyker, viser en undersøkelse meningsmålingsinstituttet NorStat har foretatt på vegne av legemiddelfirmaet Pfizer, har NRK tidligere meldt.

Smugrøykeren burde stumpe røyken, for selv om det ikke blir mange røyk, har selv disse negative konsekvenser for helsa.

Dette skjer når du slutter å røyke

Røyker for å gjøre opprør

Du er den stikk motsatte av smugrøykeren. Du røyker fordi det er usunt og fordi det går imot mange regler. Du føler du kan identifisere deg med The Marlboro Man, en karakter som symboliserer frihet og individualisme, eller den selvsikre og utradisjonelle Camel-røykeren. Og du digger kanskje James Dean?! Du begynte mest sannsynlig å røyke i tenårene, en alder hvor mange virkelig begynner å røyke i ren opprør.

Dette sier Health.com til de som røyker for å gjøre opprør: Røyking er som å kjøre motorsykkel: Gjør du det lenge nok er det sannsynlig at du ender opp i en alvorlig ulykke eller dør.

Slutt å røyke på 10 dager

Festrøykeren

Du røyker bare i visse situasjoner; på fester, ute på byen eller i helger. Det hender at det går litt over styr, og at du røyker en hel pakke i løpet av en helg, men du anser deg likevel ikke som en røyker. Og du er ikke nødvendigvis avhengig av nikotin, selv om du kan være avhengig av røyken.

Men selv en sjelden festrøyk kan også være dårlig for helsa. Og hvem vet, plutselig kan du jo bli avhengig av nikotin. En studie fra 2005 som fulgte festrøykende studenter i fire år, viste at en av fem av dem etter hvert ble daglige røykere.

Er du en festrøyker? Ikke lur deg selv!

Stressrøykeren

Du er en av mange som tenner en røyk i stressede situasjoner, for å roe nervene. Det kan være når du stresser med å nå en deadline på jobben, eller når du har kranglet med ektefellen din.

Du føler deg kanskje bedre rett etter å ha tatt et trekk, men røyken gjør faktisk at stresset i kroppen din vil øke! Prøv heller sunnere alternativer som yoga, meditasjon og pusteøvelser. Disse metodene er effektive, og begyn gjerne å bruke teknikkene samtidig som du venner deg av stressrøyken.

Ta kontroll over stresset

Klarer-ikke-slutte-røykeren

Hver røyk du tar skal være den siste, sier du til deg selv. Å slutte å røyke, for så å begynne igjen, er blitt en del av livet ditt. Du har prøvd alt! Tyggis, plaster, medisiner, akupunktur, hypnose, men ingenting har hjulpet. Mange har faktisk prøvd å slutte seks ganger eller mer.

Ikke gi opp! Noen må prøve å slutte hele åtte ganger, og vips så klarer de det!

Et tips: Ikke stump røyken alene

Kjederøykeren

Du har aldri prøvd å stumpe røyken for godt. Du bryr deg ikke om helsa di, og du bryr deg ikke om hva andre synes om deg. Du elsker simpelthen å røyke, og kan overhodet ikke forestille deg et liv uten å røyke.

Du burde virkelig slutte! For det første koster uvanen deg tusenvis av kroner i året, og for hver røyk du tar blir livet ditt cirka 11 minutter kortere. Og dette er bare to av mange, mange grunner til at du burde slutte å røyke, men det vet du vel…

Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå røyker 21 prosent av befolkningen i alderen 16-74 år daglig.

Kilde: Health.com