<b>Hva gjør du nå?</b> Skal forsikringen dekke det, må det skyldes en plutselig ytre årsak. Foto: Per Ervland
Hva gjør du nå? Skal forsikringen dekke det, må det skyldes en plutselig ytre årsak. Foto: Per ErvlandVis mer

Hvilke skader får du dekket?

iPhone-brukere bør vite dette før de tegner forsikring.

I forrige uke vi omtalte hvor dyrt det kan bli å forsikre en iPhone, etter at NetCom bestemte seg for å tilby en egen forsikring for iPhone-eiere. En forsikring som ikke bare er dyrere enn tidligere, men som også har en høyere egenandel ved skade.

Telenor endret sin iPhone-forsikring i fjor, også som følge av høye reparasjonskostnader, men hva er det egentlig du betaler for å få dekket?

Vi har sett nærmere på hva som dekkes av garantien, og hva som dekkes dersom du tegner en egen iPhone-forsikring.

Vanlige skader

Verkstedet hos Eplehuset i Oslo opplyser at en av de vanligste garantisakene de har, er at telefonen ikke skrur seg på. Dette dekkes av garantien. Det samme gjør fysiske skader som ikke skyldes uhell.

Vi har tidligere snakket med dr iPod som kunne fortelle oss at knust glass og andre selvpåførte skader er de vanligste problemene med iPhonene han får inn. Dette er skader som normalt ikke dekkes av garanti eller forsikring.

Nedenfor ser du hva som skiller iPhone-forsikringene fra Apples garanti for iPhone.

Dette får du dekket
Feil/uhellGarantiNetCom*Telenor*
Knust glassNeiJaJa
FuktNeiJaJa
Feil i programvareNeiNeiNei
VirusNeiNeiNei
Ødelagt knappJaNeiNei
TyveriNeiJaJa
Mistet/rotet bortNeiNeiNei
Misbruk av SIM-kortNeiJa, inntil 20.000Nei
    
PRISER:   
Egenandel 1 000**500***
Pris per år 1 068 kr1 188 kr
*Krever tegning av iPhone-forsikring hos leverandøren - før skaden/uhellet inntreffer.

**Dersom første skade inntreffer i de første tre månedene er egenandelen 1.000,-. Hvis første skade inntreffer senere, er egenandelen 600,-. Ved nytt skadetilfelle innen 18 måneder etter forrige skadesak er egeandelen 1.200,-. For ytterligere skadesaker i løpet av 18 måneder, er egenandelen 1.800,-.


***Ved første og andre skade er egenandelen kr 500,-. Ved påfølgende skader, innenfor 24 måneder etter siste skade, forhøyes egenadelen til kr 1.500,-.


Opplysningene i tabellen over er hentet inn etter samtale med kundebehandler og/eller pressekontakt hos Codan Forsikring, Tennant Forsikring og Apple-leverandøren Eplehuset.

Mange forbehold!

Men vær forsiktig med hvordan du leser denne tabellen. Både forsikringsselskapene og Eplehuset tar nemlig sine forbehold.

Både NetComs og Telenors forsikringsselskap, henholdsvis Codan og Tennant, presiserer at skaden først er dekket hvis den oppstår som følge av "en plutselig ytre årsak knyttet til et bestemt skadetidspunkt".

Hos Codan Forsikring (NetCom Active Extra) opplyser kundebehandler at en fuktskade vil dekkes om du ved et uhell mister telefonen i vannet, men ikke dersom du bruker den i regnvær.

Begge forsikringene vi har trukket frem, gjelder bare dersom du har et aktivt og betalt abonnement fra den mobiloperatøren.

Merk deg også hvordan egenandelene spretter opp og ned avhengig av skadetidspunkt og antall skader i løpet av en periode. Dette er spesifisert nederst i tabellen.

>>> Se hva en iPhone-reparasjon kan koste

Slitasje går på garantien

Generelt er det også slik at såkalte slitasjeskader ikke dekkes av forsikringene. På den annen side så er en ødelagt knapp og andre fysiske feil som ikke skyldes uhell eller uforsvarlig bruk de beste eksemplene på feil som skal dekkes av garantien.

Det beste rådet DinSide kan gi er å passe godt på mobiltelefonen. Spesielt fuktskader kan være kinkige å få dekket, og dekkes ikke av garantien. Du kan også ta forholdsregler som sikrer deg mot misbruk

Du kan reklamere uansett

Husk at reklamasjonsretten uansett gjelder, fordi den reguleres av forbrukerkjøpsloven.

Hvis ikke telefonen er i samsvar med det du avtalte med selger, eller den har en mangel når du får den, så kan du kreve at selgeren omleverer, retter feilen, gir deg et prisavslag, gir deg erstatning og/eller hever kjøpet.

Men feil som oppstår som følge av slitasje, eller for eksempel av uforsvarlig eller unormal bruk, er ikke en mangel. Da må du benytte deg av garantien, eventuelt en forsikring dersom du tegner en.

Gode eller dårlige erfaringer med iPhone-reparasjoner? Del i debatten under!