Denne leken skal ifølge produsenten utvikle barnets koordinering mellom hånd og øye. Men må det virkelig avanserte leker til for å få til denne utviklingenn? Foto: Playskool
Denne leken skal ifølge produsenten utvikle barnets koordinering mellom hånd og øye. Men må det virkelig avanserte leker til for å få til denne utviklingenn? Foto: PlayskoolVis mer

Hvilke leker er bra?

- Leker må være pedagogisk riktige, sier produsenter. Men eksperten stiller spørsmål ved påstanden.

Barn har en utrolig fantasi og lærer fort. Foreldre som kjøper pedagogiske leker til barna sine får en bedre utdanning og erfaring tidligere i livet enn barn som ikke får nok å bryne seg på (Leker.info).

For å imøtekomme barnets forskjellige behov har en ny leketøyserie todelte lekefunksjoner som følger barnets forskjellige utviklingstrinn og forskjellige former for lek (pressemelding).

Foreldre bør også passe på at leketøyet er pedagogisk riktig. Leketøyene skal være til hjelp for leken og barnas utvikling (Mammanett.no).

Foreldre oppfordres til å kjøpe såkalte pedagogisk riktige leker, som vil utfordre og utvikle barnet. Men gir disse lekene virkelig en pedagogisk merverdi?

Husk: Noen leker kan være ulykkesfeller
Disse lekene er også farlige!

Rotete lek

Leken starter allerede fra fødselen. I den første tiden er det sterke farger, morsomme mønstre og fine kontraster som gjelder. Senere skiftes babyleketøyet ut til fordel for nye utfordringer. Barnet begynner å føle og ta på leketøyet og det bygger ting.

Selv om leken ofte virker ustrukturert og ser rotete ut når leketøyet blir spredd utover hele stuegulvet, er det gjennom lek at den lille undersøker, sanser og lærer om verden og om seg selv.

Les også: McDonald´s leke kan skade hørselen

I forbindelse med lanseringen av en ny leketøyserie fra PLAYSKOOL denne måneden, som følger barnets forskjellige utviklingstrinn og forskjellige former for lek, har DinSide Helse snakket med Hans Holter Solhjell, som har hovedfag i pedagogikk fra Universitetet i Oslo, og er daglig leder i kursvirksomheten Foreldrekompetanse.no og Famlab.no, som er familieterapeut Jesper Juul sin organisasjon her i Norge.

- Det er fullt mulig for barn og voksne å leke 100 prosent fullverdig - med stor glede, innlevelse og engasjement, samt få fullt utviklingsmessig utbytte av lek, helt uten innkjøpte leker, sier han.

- På en måte er leketøy i seg selv ikke essensielt...Nederst i artikkelen kan du lese hva leketøysprodusenten svarer.

Er barna dine bortskjemte?

Lek må ikke være en ting

Holter Solhjell er enig i at lek er helt fundamentalt for barnets utvikling – både i forhold til emosjonell, sosial, språklig og kognitiv utvikling.

- Gjennom leken lærer barnet å bli kjent med både den fysiske og den sosiale verden. Det lærer å utforske ting, løse problemer det møter, håndtere sin egen frustrasjon når de ikke får ting til og få hjelp fra andre. Og det opplever gleden ved å mestre noe nytt, samarbeide med andre barn, møte andres grenser og mye annet.

- Men når man snakker eller leser om leker i dag får man kanskje inntrykk av at lek er en ting, og ikke en aktivitet, sier han.

Han mener det er verdifult når barna er aktive og lærer å lage noe selv.

Facebook er bra for barna, mener andre eksperter

Lage gevær av planke

- Litt større barn kan også lage egne leker. For eksempel ved å lage et gevær av en planke, eller av pappruller. Dette er betydelig mer utviklende for barnet enn å få et plastgevær med blinkende lys og lyder. Bruk fantasien, sier han, men presiserer at barn selvfølgelig også bør ha noen innkjøpte leker, og at det er mengde og kvalitet som er poenget.

- For om barnet har fem ulike gevær og ti sverd - alle fra lekebutikken, vil det kanskje ikke finne på å lage noe selv. Har barnet en overflod av leker, som er vanlig i dag, vil nok impulsen til å lage noe selv svekkes, sier han, og oppfordrer foreldre til å legge merke til hva barnet er opptatt av og viser interesse for.

Selv er han ikke så imponert over PLAYSKOOL sine produkter.

- Men det de skriver på nettsidene sine om stadier og tilrettelegging for lek i de ulike
stadiene er bra. Men at man trenger deres leker til dette er det jo grunn til å stille spørsmålstegn ved. Barna synes helt sikkert de er morsomme, men om de gir en pedagogisk merverdi tviler jeg på, sier han.

Hva svarer leketøysprodusenten til dette?

Mattel måtte tilbakekalle farlige leker

- Leketøy er ikke essensielt

Det er mange måter man kan utføre og utvikle barna våre, ifølge Senior Brand Manager Bettina Sølvberg Nielsen, i leketøysprodusenten Hasbro Nordic.

- Leketøy er bare en av dem. På en måte er leketøy i seg selv ikke essensielt for barnets utvikling. Men siden mange foreldre gjerne vil kjøpe leketøy til barna sine, synes vi det gir en god mening å kjøpe leketøy som kan bidra til å stimulere utviklingen deres, sier hun til DinSide Helse.

Unngår lys og lyder

Leketøysprodusenter kan si hva de vil, men Holter Solhjell har likevel valgt å unngå alt som lager lyd og det meste av enkle plastleker. Han har registert at sønnen hans blir kjempe glad for å åpne nye pakker og se en leke for første gang, men så blir han lei og leker ikke mer etter det første møtet med leken.

- Mens lego, byggeklosser og alt som kan brukes i fantasilek har vært brukt mye, sier Holter Solhjell, og presiserer til slutt at alt kan være en leke.

- En kloss kan være en bil, og en pinne på bakken kan være like spennende som noe som er kjøpt i butikken. Man kan ha en skuff på kjøkkenet med ufarlige kjøkkenredskaper barnet kan utforske og leke med, avslutter han.