Hver promp er helt unik

Lyd, lukt og temperatur oppleves aldri likt. Sjekk hva som skaper forskjellene på fisen.

Hvorfor er det slik at én promp ankommer med bulder og brak, mens en annen smyger seg stille og beskjedent ut i verden?

Hvorfor hender det ofte at sistnevnte promp i langt større grad gjør seg luktmessig gjeldende? Og hvorfor er noen promper varme?

Les også: Promper du for mye?

I et intervju på kuriosanettstedet Viceland.com forklarer proktolog Lester Gottesman ved St. Luke’s Roosevelt sykehus i New York at fisen føles varm når den forlater kroppen sakte.

Da rekker vi nemlig å kjenne temperaturen på den. En pangpromp forlater deg så fort at du rett og slett ikke får føling med temperaturen.

Om det blir en pangpromp eller en «smyger» kommer an på mengde gass i tarmen. Mye gass skaper mye lyd. Hvor hardt du strammer lukkemuskelen bak har også litt å si for hvilken lyd som kommer ut.

Derfor dannes gassen

Tarmgass produseres delvis i tarmen selv, resten er luft du har svelget når du spiser og drikker. Luften blir i kroppen i rundt 30 timer før den kommer ut bakveien, forklarer lege Siri Helene Hauge i en artikkel på Lommelegen.no.

Stivelse/fiber i maten forårsaker gassproduksjon. Dette inneholder sukker som fôrer bakteriene, og prosessen danner gass. Stort sett blir denne gassen produsert i tykktarmen, og noe av gassen siver ut/rundt i kroppen, resten må ut gjennom endetarmen. Jo mer fiber du spiser, jo mer gass produseres. Fett og protein produserer lite gass.

Les også: Potens av prompelukt

Minst en halv liter om dagen

Alle mennesker produserer tarmgass, og de aller fleste produserer minst en halv liter per dag. Dette tilsvarer omkring 10-15 utslipp om dagen. Mengden kan enkelt flerdobles dersom man spiser mat som fremmer gassproduksjon; halvannen liter er ingen umulighet.

Kan eksplodere

Tarmgassen er en blanding av ulike typer gass: karbondioksid (CO2), hydrogen (H2), metan (CH4) og hydrogensulfid (H2S).

I underkant av 40 prosent av befolkningen produserer metangass, en gass som ikke lukter så mye. Det gjør derimot hydrogensulfid. De som produserer metangass har som regel lite hydrogensulfid, fordi disse to gassene konkurrerer om å omdanne hydrogen. Det er med andre ord ikke alle som kan være ansvarlig for den dårlige lukten i heisen.

I tillegg er nitrogengass en viktig bestanddel av tarmgassen - denne kommer fra luften man har fått i seg via spiserøret. Tarmgassene hydrogen og metan kan være brennbare - noe man må passe på når man opererer i tarmen. Antenning og eksplosjon kan faktisk skje, ifølge lege Siri Helene Hauge.

Les også: Promp er godt for blodtrykket

Slik blir du mindre vindfull

Alle trenger fiber i maten, så det anbefales ikke at du slutter å spise mat med fiber i. Derimot er det noen spesielle matvarer som er verre enn andre:

  • Bønner er en velkjent gassprodusent. I tillegg er rosenkål, brokkoli og asparges grønnsaker man kan redusere inntaket av ved for mye tarmgass.
  • Stivelse. De fleste matsorter som inneholder stivelse produserer gass etter hvert som de blir fordøyd i tarmene. Poteter, mais, nudler og hvete inneholder alle stivelse. Ris er derimot ikke en årsak til gassdannelse.
  • Løk. Løk inneholder fruktose som tarmbakteriene liker svært godt. Fruktose finner du også i artisjokker, pærer og hvete.
  • Mørkt øl og rødvin kan øke gassproduksjonen.
  • Sorbitol: Sorbitol finner du i epler, pærer, ferskener og svisker. I tillegg finner du sorbitol som kunstig søtningsstoff i tyggegummi og andre sukkerfrie produkter.
Reduksjon av disse matvarene kan bidra til mindre tarmgassdannelse.

Laktasemangel kan være nok en årsak til mye tarmgass. Mange voksne mennesker mangler enzymet som spalter laktose, som du finner i meieriprodukter. Dette kan føre til store gassplager når man spiser melkeprodukter.

Les også: Omega 3 mot promping

Spis rolig

Mye av gassen er luft du har svelget. Noe kommer i retur som raping, men en del føres med maten nedover tarmsystemet. Spis og drikk rolig, og unngå kullsyreholdige drikker dersom du er mye plaget av gass.

Ikke hold igjen

Det er umulig å redusere utslippene totalt. Dersom du er svært plaget av tarmgass kan du snakke med legen din for å se om du lider av matintoleranse eller andre tarmsykdommer. Det nytter uansett ikke å holde luften inne - den må før eller siden frigjøres.