Vis mer

Hvem vinner bleiekrigen?

Det er ikke alltid bleieavtalene lønner seg.

Har du barn i bleiealder, vet du nok at det går flere tusen kroner i bleier hvert år. Men hvor mange tusen må du bruke? DinSide har undersøkt hvilke bleieavtaler og rabattordninger de store matvarekjedene tilbyr.

Butikkenes rabattordninger kan deles inn i to hovedgrupper: Bleieavtaler der kunden får hver fjerde pakke gratis, og rene prisavslag. Noen butikker gir prisavslag til alle, mens andre kun gir rabatter til medlemmer eller faste kunder.

Pampers eller Libero?

«Norge er det billigste bleielandet i Europa. Kathrine Mehlien, Pampers»

For mange småbarnsforeldre er nok bleiemerket det viktigste når en skal velge bleieavtale. I hovedsak er det to bleiemerker som gjelder, når man snakker om papirbleier, Pampers og Libero. Disse to står for rundt 90 prosent av markedet.

Fem av kjedene, Spar, Rimi, Ultra, Bunnpris og Ica Maxi, har bleieavtale med Pampers, der kunden får hver fjerde bleiepakke gratis. Samtlige butikker opererer med bleiekort, slik at betjeningen stempler kortet for hver pakke man kjøper.

Rema 1000 har ingen rabatt, men selger Pampersbleier i store kvanta. De har valgt å sette ned prisen på TV2 Hjelper deg-testvinner Pampers Baby Dry Maxi. En pakke med 88 bleier koster 65 kroner. Det er tydelig at det lønner seg å kjøpe store kvanta. Remas kvantumsrabatt tar innersvingen på bleieavtalene dersom du ønsker å bruke Pampers.

Som utgangspunkt for utregningen av ett års bleieforbruk har vi tatt utgangspunkt i SIFOs standardbudsjett, som anslår et barns bleieforbruk til 4000 bleier gjennom hele bleieperioden.
- Det første halve året bruker barnet rundt fem skift i døgnet, og deretter færre, etter et halvt år bruker de for eksempel fire skift. Fra barnet er et til to år bruker det 1500 bleier i året, mens treåringene bruker omtrent en bleie i døgnet, for å holde seg tørre om natta, sier Anne Marie Øybø, fagkonsulent og ingeniør i SIFO.
Fordi bleiene i prisundersøkelsen er beregnet for barn i forskjellige alder, har vi regnet ut gjennomsnittsforbruket for et barn fra 0 til 2 år, i forhold til SIFOs standardbudsjett. Gjennomsnittlig bruk av bleier for barn fra 0 til 2 år i løpet av et år er 1650 bleier. Årsprisen er regnet om til nærmeste krone.

Pris for et års forbruk av bleier
Butikk Pampers Easy Up XL 18 stkPampers Easy Up Maxi 22 stkPampers Easy Up 16 kg+ 28 stkPampers Active Fit Maxi 26 stkLibero Mini 3-6 kg 46 stkLibero New Born 28 stkLibero Up&Go 16-26 kg 18 stkLibero Maxi Unisex 7-14 kg 29 stk
Kiwi   2976*53557032242001
Ica Maxi377430883774**26131754*2292*4483*3408*
Rimi3055**2760**3440**2624**1758*2239*4492*2788*
Ultra32243088242626132113*1762*5399* 
Bunnpris32242638207322321073*1762*4299*2668*
Spar43932289**4330**2994 2292*4299* 
Meny36542990234925301073*1762*4299* 
Coop Mega36582993 25321431164436582270
Coop Prix33832768 234260658333832099
Coop Obs33832768 234260658333832099
Rema 100056832503** 219184376042992668
* Ikke med i bleieavtalen **Selges i større pakker, pris oppgitt tilsvarer antall bleier i kolonneoverskriften. De forskjellige bleierabattene er trukket fra prisen.


For et års forbruk av Pampers Easy Up 16 kg+ betaler du 2.073 kroner på Rimi. Det er hele
2257 kroner billigere enn for samme bleie hos Rema 1000. Her må du ut med 4.330 kroner for like mange bleier. På Pampers Easy Up XL sparer du 2.628 kroner på å handle på Rimi, mens prisen på Pampers Easy Up Maxi er ganske jevn, fra 2.500 kroner til 3.100 kroner.

Best på Libero

Kiwi er eneste av butikkene vi undersøkte som har bleieavtale med Libero, så hvis favorittbleien er Libero, så lønner deg seg å handle her. Ikke bare gir Kiwi bort hver fjerde bleiepakke, på fire av fire forskjellige typer Libero-bleier er Kiwi prisvinner.

For Libero Mini 3-6 kg er den årlige kostnaden, dersom du handler på Kiwi, 535 kroner. Dette er 1.578 kroner billigere enn på Ultra, som er pristaper på to av fire bleiepakker fra Libero.

Kronerabatt

Coop Prix, Coop Mega og Coop Obs gir ti kroner rabatt per bleiepakke til Coop-medlemmer. Tikronersrabatten gjør at Coop-butikkene blir liggende i det midtre sjiktmessig prismessig. Verken fryktelig dyrt eller billig.

Meny har en lignende rabattordning som Coop, og de gir 15 prosent rabatt per bleiepakke til Trumf-medlemmer, og det vil si 7,035 kroner per bleiepakke, slik Menys priser er i dag.

Når det gjelder enkeltfunn på pris per bleiepakke skiller blant annet Spars pris på Pampers Easy Up 16 kg+ seg ut negativt, og koster 51,07 kroner mer enn Meny og Bunnpris. De andre Pampersbleiene er har stort sett ganske lik pris på Pampers, selv om man bør notere seg at de ulike bleierabattene ikke er trukket fra.

Når det gjelder Libero er Kiwi vinner på enkeltbleiepakker, til tross for at bleieavtalen ikke er trukket fra, mens Ultra og Maxi er fra 20 til 30 kroner dyrere på to enkeltpakker.

Se full oversikt over rabatter og stykkpris her.

Libero regjerer

Libero har en andel i bleiemarkedet på litt i overkant av 60 prosent, mens Pampers har en andel på cirka 30 prosent, ifølge Trond Sandstrøm, markedssjef i Libero. De resterende 10 prosentene fordeler seg på noen mindre aktører.

Bleieavtalene er mellom butikken og kunden.

- Kjedene tar selv initiativet til å lage en bleieavtale eller en rabattordning, de ønsker å tiltrekke seg småbarnsforeldre, fordi småbarnsforeldre gjerne er åpne for å skifte vaner, altså åpne for å skifte butikk, sier Sandstrøm til DinSide.no.

Kathrine Mehlien, ansvarlig for eksterne relasjoner i Pampers, er enig med Sandstrøm.

- Vi bare hjelper til, det er opp til butikken å lage en rabattordning, sier Mehlien.

Hun legger til at Norge er det billigste bleielandet i Europa.

- Her blir prisene presset på en hel annen måte enn i for eksempel Spania, der er bleiene merkbart dyrere, sier Mehlien.