IKKE SORT/HVITT: Selv om First Price er billigere enn Delikat, kan du ikke dømmes for hvilken du velger.  Foto: Hanne Marie Aabel
IKKE SORT/HVITT: Selv om First Price er billigere enn Delikat, kan du ikke dømmes for hvilken du velger. Foto: Hanne Marie AabelVis mer

Hvem kjøper First Price?

Vi får stadig flere billigmerker. Og de kjøpes ikke bare av lavlønte pensjonister.

ICA, Rimi og Matkroken har nå lansert et nytt billigmerke på det norske markedet: Smart365.

De lover over hundre nye produkter i løpet av året, alt fra kaffe til fiskepinner og koteletter.

– Med EMV-produkter, som Smart 365, får forbrukerne flere reelle muligheter, og det er med på å gi lavere pris og større utvalg for forbruker, sier leder for egne merkevarer (EMV) Heidi Huseth hos ICA Norge i en pressemelding.

Slike varer kalles også for "private merker" i bransjen, men ordet billigmerker er nok ganske dekkende, da varene som oftest satser på lavere priser enn konkurrentene. Med noen unntak, som Jacobs utvalgte.

Men er det slik at du bør blir stemplet "fattig" om du legger First Price på handlebåndet?

Vi har testet First Price mot orginalene – hva smaker best?

Sprikende forskning

I en lang artikkel i fagbladet Magma tar professor Leif E. Hem ved NHH oss gjennom forskningen på området. Og den er mildt sagt sprikende.

NYTT: Slik ser det nye merket Smart365 ut. Vis mer


Ulike rapporter har ulike konklusjoner, for eksempel:

  • Billigmerker er mer populære jo lavere inntekten er, samtidig mer populære blant dem med høyere utdanning, samt store familier.
  • Billigmerker er mest populært hos eldre, store familier og kvinner som jobber, og minst populært blant de velstående. Samtidig var de med høyere utdanning mer positive.
  • Holdningen til billigmerker har ingen sammenheng med hverken utdanning og alder. Men lavtlønte og store familier er mer positive.
  • De nyeste studiene finner svært liten sammenheng mellom noen av disse kriteriene og populæriteten av billigmerker.
"Mye tyder på at det er et sammensatt bilde" skriver Hem.

Fiskekakene fra Euroshopper inneholdt kun 30 prosent fisk

Billigmerker krever vurdering

Høy utdanning fører ofte til høyere lønn, og med høyere lønn viser noe av forskningen at noen blir mer negative til billigmerkene. Samtidig hevder altså andre at høyere utdanning fører til det motsatte.

Handler du billigmerker?

(Avsluttet)
Stadig vekk(56%) 2534
Av og til(30%) 1364
Svært sjeldent(14%) 659
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


"Valg av private merker kan kreve en viss informasjonsprosessering. Utdanning kan fremme evnen til å håndtere informasjon. Dette kan tilsi at personer med høy utdanning lettere kan skille mellom private og nasjonale merker. Personer med lavere utdanning vil kanskje stole mer på et kjent nasjonalt merke" mener Hem.

Også på alder sliter forskerne med å bli kloke på valgene våre. Noen funn tyder på at eldre er mer positive, mens andre mener noe annet.

Kan du stole på billige telys?

"På den ene siden kan eldre mennesker ha mer erfaring som forbrukere, og derigjennom kan de lettere vurdere private merker. Yngre forbrukere vil i større grad stole på kjente nasjonale merker. På den annen side kan det være mange eldre som har lavere inntekter på grunn av små pensjoner" skriver Hem.

Om du kjøper First Price-produkter kan altså ingen hevde at du hverken er gammel, dum eller fattig. Snarere tvert i mot!