Foto: Per Ervland
Foto: Per ErvlandVis mer

Hva skjer når den ryker?

1-kronesmobilene kan bli ekstra dyre.

DinSide minner jevnlig om at 1-kronesmobilene i praksis kan bli mye dyrere enn hvis du kjøper mobiltelefon og abonnement hver for seg. Nå er det også avgjort at kompensasjonen kan bli liten dersom den går i stykker.

Du kan risikere å få utbetalt det du betalte, nemlig én krone, selv om mobiltelefonen har vært bundet opp til et dyrt abonnement over lengre tid.

En slik sak har nylig vært oppe i Forbrukertvistutvalget. Klageren kjøpte en Sony Ericsson W8801 mobiltelefon hos elektronikkjeden Expert for 1.199 kroner, og telefonen ble solgt med 12 måneders binding til et Tele2 Extra-abonnement.

Lyst til å ringe nesten gratis? Prøv vår mobilkalkulator!

Vil ha det telefonen koster

Klageren forteller at telefonen i perioden juni til desember 2008 var inne for reparasjon ved tre anledninger for samme feil. Problemet var at telefonen slo seg av. I januar 2009 fikk han derfor en ny, lik telefon. Etter kort tid viste det seg å være problemer med også denne, idet den ikke tok lading. Partene ble enige om heving av kjøpet og klageren har fått tilbakebetalt kr 1.199 kroner.

Men klageren mener han har krav på tilbakebetaling av det en slik telefon kostet uten abonnement i 2007, mens Expert har avvist et slikt krav. De viser til at klagerens første reklamasjon kom i juni 2007, drøye 11 måneder etter kjøpet, og at klageren på dette tidspunkt kun hadde i underkant av 1 måned igjen av sin bindingstid på abonnementet.

Får bare telefonprisen

Klageren fikk medhold i Forbrukerrådet, men Forbrukertvistutvalget har nylig besluttet at klageren kun får kjøpesummen tilbake.

- Så fra nå av er det bestemt at man kun får tilbake inngangsbilletten når telefonen går i stykker, sier klageren til DinSide.

Han mener vedtaket vil være en gavepakke til aktører som for eksempel selger Iphones til én krone bundet til knalldyre abonnementer.

- Annenhver Iphone må sannsynligvis skrotes etter en stund, og bransjen tjener fett, applaudert av Forbrukertvistutvalget, sier klageren.

- Bindingen var utløpt

Forbrukertvistutvalget legger på sin side blant annet vekt på at bindingstiden på abonnementet var utløpt da kjøpet ble hevet. Hevingen innebærer derfor ikke at klageren må bryte avtalen med teleselskapet om binding, med økonomiske konsekvenser i forholdet mellom klageren og teleselskapet.