<B>SLUTT?</b> Uber-sjåfør Radu Horatiu risikerer å få bilen sin avskiltet dersom han treffer på en politipatrulje i Oslo. Foto: TORE NESET
SLUTT? Uber-sjåfør Radu Horatiu risikerer å få bilen sin avskiltet dersom han treffer på en politipatrulje i Oslo. Foto: TORE NESETVis mer

Hva nå, Uber?

Første bil avskiltet i Oslo.

Allerede i fjor høst gjorde daværende statssekretær i Samferdselsdepartementet Bård Hoksrud (Frp) det klart at det amerikanske «taxiselskapet» Uber opererer ulovlig i Norge. Og han var ikke alene.

Senest i sommer lovte politiadvokat Arne Valdemar Nielsen ved trafikkseksjonen i Oslo Politidistrikt at han ville slå ned på Uber-sjåfører dersom de blir oppdaget i Oslo.


Men lite skjedde, inntil denne helgen.

Da ble nemlig bilen til en Uber-sjåfør avskiltet av politiet.

Uber sentralt sier de står last og brast med sjøføren sin, og det blir interessant hva som blir utfallet om saken kommer opp for retten.

Haxi-sjefen: - Vanlig taxi er for dyrt og tungvint

Stavanger-sjåfører frifunnet

I Stavanger ble samtlige sjåfører i en lignende virksomhet, Haxi, frifunnet i Stavanger Tingrett i mai i år.

Dommeren kom til at loven ikke gjelder i disse tilfellene. Likevel mente hun at sjåfører som utfører persontransport mot vederlag uten løyve er med på å undergrave systemet, enten dette skjer ved hjelp av en app eller ikke.

Ubers påstand om at det ikke er sammenheng mellom persontransport og vederlag minner i så måte mer om kreativ juss enn sunn fornuft. Det er ikke lett å forstå at sjåførene bare kjører for å få dekket utgiftene sine, og at dette dermed ikke er næringsvirksomhet.

Politiadvokat Arne Valdemar Nielsen fortalte nylig Dinside at også passasjerene risikerer en straffereaksjon. Med andre ord gjør stadig flere av oss seg til lovbrytere for å komme seg billigere og raskere hjem.

Uber-forbudet: Er det forbudt å kjøre med denne mannen?

Verdens enkleste politioppgave?

Pirattaxier har vi hatt i de fleste større norske byer i mange år allerede.

Det nye er at denne virksomheten nå overtas mer og mer av et amerikansk selskap som ifølge Forbes er verd verd 55 milliarder dollar (447 milliarder norske kroner etter dagens kurs), som delvis eies av Google og som samarbeider med etablerte, internasjonale selskaper som KLM.

UBER-HELG: KLM tilbyr gratis Uber-transport til heldige vinnere. Foto: KLM Vis mer


Det er også nytt at betalingen ikke lenger foregår med krøllete lapper i baksetet, men elektronisk. Dette, sammen med at navnet på sjåføren og nummeret på bilen blir registrert, gjør at det burde være svært enkelt å avdekke snusk.

Synes du Uber høres fristende ut? (Avsluttet)
Ja, taxinæringen trenger konkurranse(74%) 27886
Nei, dette er ikke noe for meg(13%) 4937
Skeptisk, er det god nok kontroll med biler og sjåfører?(12%) 4458
Usikker, men skal prøve(1%) 523
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Ja, egentlig er det vel bare for politiet å laste ned appen og sjekke hvilke biler som er ute og kjører i byen?

De får opp både navn og nummer, og trenger derfor bare å stille seg opp i et veikryss på ruta dit bilen er på vei ifølge app-kartet.

Piratsjåfører flest kjører rundt i skranglete biler, og det hender at virksomheten er koblet til annen kriminell virksomhet som narkotikasalg og prostitusjon.

Uber krever gyldig vandelsattest fra politiet av sine sjåfører, og de må dokumentere at bilen holder god standard og er av relativt ny dato.

Her er Ubers triks: Ingen kan stoppe denne bilen

Drap, voldtekt og ran

Selv om det har blitt rapportert alvorlige voldsepisoder både i USA, Kina og India (en liste over rapporterte tilfeller finner du HER) , har vi så langt ikke sett alvorlige overgrep mot Uber-passasjerer i Norge.

SKREKKHISTORIER: Netstedet whosdrivingyou.org fanger opp alvorlige hendelser med Uber og lignende «taxi»-tjenester. Foto: WHOSDRIVINGYOU.ORG Vis mer


Det samme kan vi dessverre ikke si om den tradisjonelle taxi-næringen.

I NRK-reportasjen «Hvem kjører deg hjem?» i mars i år ble det fortalt både om voldtekt og kjøring på andres løyve eller uten løyve i det hele tatt. Mellom 2007 og 2009 avdekket i tillegg politiet omfattende skattesvindel.

Mindre alvorlig, men ikke desto mindre irriterende, er egne opplevelser med sjåfører som tar omveier, et absurd køsystem på de travleste holdeplassene, og sammenbrudd i bestillingen når det regner eller t-banen stopper.

Uber i LA: Billigere og bedre enn vanlig taxi

Folk stemmer med føttene

Også den tradisjonelle taxinæringen har begynt med apper der du både kan bestille og i noen tilfeller også betale. Tilgjengeligheten og servicen er overveiende bra, og GPS løser langt på vei problemene med mangelfull lokalkunnskap og dårlig norsk.

Likevel synes jeg det er mer behagelig å kjøre Uber.

Bilene er finere, de kommer raskere, sjåførene hyggeligere (vi er liksom i samme båt, vi kriminelle), bestilling og betaling med mobil er rask og problemløs.

UTRYDNINGSTRUET: Biler som dette er nå sjelden vare i den amerikanske storbyen Los Angeles. Foto: FSG/NTB SCANPIX Vis mer


Og så er det prisen da.

Jevnt over koster Uber under halvparten. Bortsett fra når alle skal kjøre. Da stiger prisen, men du kommer deg i hvert fall hjem. For med utsikter til bedre fortjeneste kommer flere biler ut på veien før de blir så mange at prisen synker til normalen igjen. Du får i tillegg et omtrentlig prisanslag før du bestiller.

I Los Angeles, som vi nylig besøkte, er det knapt noen tradisjonelle taxier å se lenger. Og det på tross av en enda mer fiendtlig taxinæring enn her hjemme, en domstol som har avgjort at Uber har arbeidsgiveransvar og en overveiende negativ presse som har brakt den ene skrekkhistorien etter den andre.

I den amerikanske storbyen har altså folks føtter så langt vunnet over makta. Tida vil vise om det samme også vil skje i Oslo og andre norske byer.