SJOKK: Da dette brevet dumpet ned i postkassen vår forstod vi at uhellet hadde vært ute. Vi hadde blitt utsatt for et klassisk ID-tyveri.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
SJOKK: Da dette brevet dumpet ned i postkassen vår forstod vi at uhellet hadde vært ute. Vi hadde blitt utsatt for et klassisk ID-tyveri. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

– Hva gjør jeg etter ID-tyveri?

Pass deg: Svindlere kan gjøre svært mye skade med svært lite info.

"Velkommen til Chess! Vi har registrert at du nylig har kjøpt kontantkort hos ChessKontant Global i butikk/kiosk, og ønsker herved å bekrefte at du har blitt kunde hos oss".

Dette brevet kom i postkassen vår nylig. Problemet var bare at vi aldri hadde kjøpt noe kontantkort hos Chess. Likevel var et nytt telefonnummer opprettet i vårt navn, og noen hadde fått muligheten til å late som de var oss.

Med andre ord: Vi hadde blitt utsatt for et klassisk ID-tyveri.

Slik oppdager du at du har blitt utsatt for ID-tyveri

Kan få til mye

Et ID-tyveri betyr at noen utgir seg for å være noen de ikke er. Deg, for eksempel. I beste fall kan dette gjøres for moro, i verste fall for å volde stor skade.

I vårt tilfelle hadde ID-tyvene skaffet seg et telefonnummer registrert i vårt navn, som de videre kunne bruke til å identifisere seg som oss. Dermed kunne tyvene for eksempel bestille varer på nettet i vårt navn, få hentelappen på SMS og sende regningen i vår postkasse.

GIKK GALT: Da tidligere DinSide-journalist Kristina Picard ble fratatt sin identitet, bestilte tyvene blant annet en rekke telefoner og PC-er i hennes navn via Telenor. Foto: Per Ervland Vis mer


Nettopp dette opplevde tidligere DinSide-journalist Kristina Picard i 2009, da ID-tyver bestilte dyre mobiltelefoner og PC-er i hennes navn og sendte Picard regningene. Og i 2010 omtalte vi Ida Jæger, som opplevde at noen stjal posten hennes og bestilte bredbånd på hennes regning.

Les om Ida her: – Som enke, alene med tre barn under seks år, følte jeg meg plutselig rimelig utrygg i eget hus

Fødselsnummer er nok

– Noen har kjøpt kontantkortet i butikk, og registrert det med ditt fødselsnummer på nett, forteller Chess sin kundeservice når vi ringer.

Vi skrev om problemet i 2010: Så enkelt får ID-tyvene bestilt mobilabonnement i ditt navn (men så kom det strengere rutiner)

Vi får også oppgitt hva svindlerne har brukt nummeret til: Én telefon til en bedriftsforhandler i Oslo-distriktet. Vi ringer forhandleren for å høre om svindlerne har bestilt noe i vårt navn. Det har de ikke.

Våre ID-tyver hadde altså ikke kommet særlig langt, og vi har foreløpig ikke lidd noe økonomisk tap. Heldigvis, for et ID-tyveri kan gå langt verre enn dette.

– Har tyvene et telefonnummer i ditt navn, kan de skaffe seg bankkonto. Har de bankkonto, kan de skaffe seg bankkort. Og har de bankkort, kan de i prinsippet skaffe seg pass, forteller ID-tyveriekspert Christian Meyer hos Norsis til DinSide.

ORDNE OPP: Sperring av kreditt er et av de første stegene du burde ta etter et ID-tyveri. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Etter et ID-tyveri

Et ID-tyveri kan ta mange former, men det er en rekke ting du uansett bør gjøre om du utsettes for slik kriminalitet. Alt handler om det samme: Å minimere risikoen for at ID-tyvene kan gjøre ugagn i ditt navn.

Dette må du gjøre etter et ID-tyveri:

  1. Finn ut hva ID-tyvene har gjort, og rydd opp. Har de registrert et telefonnummer i ditt navn? Få det stengt. Spør også operatøren hvem de har ringt, og ring disse numrene for å høre hva svindlerne ville. Ironien her er selvfølgelig at dette er opplysninger du kanskje ikke burde fått uten å identifisere deg med mer enn et telefonnummer, men om aktørene vil prate, bør du lytte. Sjekk også nettbanken for å se om de har fått tilgang på kontoene dine, og ta noen søk i telefonkatalogene, Google og sosiale nettverk for å se hva svindlerne har brukt navnet ditt til.
  2. Be om frivillig sperring av kreditt. Når svindlerne bestiller abonnementer, bankkort eller liknende i ditt navn, vil aktørene sjekke kredittverdigheten din. Men du kan sørge for at aktørene får beskjed om at du ikke ønsker å bli funnet kredittverdig, så svindlerne ikke får bestilt noe. De to kredittvurderingsselskapene du bør kontakte heter AAA Soliditet AS og Experian AS.
  3. Anmeld forholdet til politiet. Dette må du gjøre ved å gå til ditt lokale politikontor og fylle ut et skjema. Vær forberedt på at dette ikke vil føre noen vei rent strafferettslig, men det er viktig å ha papirene i forhold til forsikringer og eventuelle erstatninger fra for eksempel banken din.
  4. Følg svært nøye med. Sjekk posten, nettbanken og nettet hyppig, og ta umiddelbart tak i ting du reagerer på. Også det motsatte av mye rar post er et faresignal: Får du ingen post, kan ID-tyvene ha endret adressen din. Det skal være relativt vanskelig for uvedkommende å endre adresse din, men du kan sperre adresseendring for å være på den sikre siden, ved å kontakte Posten.
Norsis har på IDtyveri.info en lang liste med tiltak du kan sette i gang etter et ID-tyveri, som du finner her.

DÅRLIG IDÉ: En vanlig postkasse kan enkelt røves, og papirene tyvene finner kan brukes til et ID-tyveri. Foto: Nils Midtbøen/Posten.no Vis mer


Forebygg ID-tyveri

ID-tyveriet vi selv opplevde dreide seg mest sannsynlig om et fødselsnummer på avveie, som vi ikke aner hvor tyvene fikk tak i. Andre ganger kan det være annen informasjon det er snakk om, som alene eller sammen med annen info kan brukes til å opptre som deg selv. Mye av dette kan hentes fra fysiske ting, som post og mistede bankkort.

Og vit dette: ID-tyvene kan vente i i flere år før de misbruker informasjonen!

– Hadde jeg vært ID-tyv ville jeg ventet til den dagen selvangivelsen kom, gått til de minst bevoktede distriktene og plukket med meg det jeg fant. Der er det både informasjon om formue og masse personinfo; en stående buffet for ID-tyvene, sier Meyer i Norsis.

Å forebygge ID-tyveri handler om å holde fast på din personlige informasjon, både den digitale og analoge:

  1. Post stjeles og brukes av ID-tyver. Ha derfor lås på postkassen din, ikke kast sensitive dokumenter uten å ha ødelagt dem først og få gjerne naboen til å hente posten når du er borte.
  2. Også elektronisk kommunikasjon et yndet mål for ID-tyver. Lytt derfor til generelle datasikkerhetsråd, som å låse maskinen med et passord, oppdatere programvaren din, ha sikre og ulike passord på nettjenester, ikke la deg lure av søppelpost, endre passord om noen av kontoene dine har blitt hacket og aldri send aktører personlig informasjon i klartekst, for eksempel i en e-post.
  3. Om en selvangivelse kan kalles en buffet for en ID-tyv, er en mobiltelefon som en episk matorgie å regne. De fleste har logget seg inn på både e-post og sosiale medier, og det er derfor svært viktig at du har kodelås på mobilen din.
  4. Mister du bankkort og liknende må du sperre disse umiddelbart. Dette sikrer deg ikke mot ID-tyveri som sådan, da personlig informasjon står skrevet på dem og de kan brukes som identifikasjon i seg selv, men det sikrer deg mot at kortene blir brukt til betaling. Som jo også er et slags ID-tyveri.
  5. Forsøk å gjøre mest mulig sensitiv kommunikasjon over sikre nettjenester. For eksempel bør du sørge for å få selvangivelsen elektronisk, det kan være en god idé å bruke tjenester som Digipost og E-Boks og gjør banktjenester via nettbank og eFaktura og AvtaleGiro. Ingenting er bombesikkert, men det er som oftest lettere å stjele posten din i postkassen enn digitalt.
Norsis har en enda lenger liste på IDtyveri.info. De har også en test du kan ta, for å sjekke om du er i faresonen.

Har du opplevd ID-tyveri? Da hører vi veldig gjerne fra deg under artikkelen!