Disse produktene har slått an hos treningsglade nordmenn. Men vet du hva som er aller best å spise etter at du har trent? Sjekk lenger ned i saken. Foto: Tine
Disse produktene har slått an hos treningsglade nordmenn. Men vet du hva som er aller best å spise etter at du har trent? Sjekk lenger ned i saken. Foto: TineVis mer

Hva er greia med YT?

Salget av treningsmat- og drikke tar av.

I januar i år lanserte Tine serien YT; en rekke mat- og drikkeprodukter beregnet på inntak i forbindelse med trening.

Les også: Så mye må du trene

YT hatt en omsetning i dagligvare på 53 millioner kroner de første fem månedene på markedet, ifølge AC Nielsen.

En undersøkelse fra TNS Gallup viser at produktene selger best hos dem som trener mest, altså fra tre til fem ganger i uka. Halvparten i denne kategorien svarte i undersøkelsen at de hadde prøvd YT.

Trener mest og spiser dårligst

Samtidig går det fram at de som trener mest også er de som er dårligst til å spise riktig. Det kan altså se ut som at mange trener fordi de har dårlig samvittighet for sitt dårlige kosthold.

At YT-produktene slår an, kan ha sammenheng med at folk vil ha det lettvint. Det er enklere å gripe en boks med ferdig produkt i butikken enn å planlegge hvert måltid i detalj.

Men hva bør du egentlig spise i forbindelse med trening?

Testet mateffekten

YT-produktene er basert på yoghurt, melk, vann, korn, frukt, bær og juice. Forskere ved universitetet i Texas målte i fjor effekten mat og drikke har på oss etter trening.

Les også: Hva kan du om trening? Test deg selv her!

De ville forstå hvordan glykogenopptak, altså hvordan musklene henter inn ny energi, og proteinsyntese fungerer for den enkelte av oss.

12 syklister, åtte menn og fire kvinner, fikk beskjed om å sykle i to timer i moderat tempo.

Forskerne sjekket så hvordan fullkorn frokostblanding med melk virket på syklistene, sammenlignet med sportdrikker.

Frokostblanding er best

Det viste seg at frokostblanding var best. Glykogenopptaket var like høyt, og enkelte deler av proteinsyntesen fungerte bedre enn med sportsdrikk.

Les også: Slik blir du glad i å trene

Forskerne har dermed ingen betenkeligheter med å anbefale frokostblanding framfor sportsdrikk etter trening.

- Det er en lett tilgjengelig matvare, som dessuten er langt billigere enn sportsdrikker, sier treningspsykolog og leder av studien, Lynne Kammer, i en pressemelding.

Test deg selv: Knekker du kalorikoden?

Studien er publisert i Journal of the International Society of Sports Nutrition.