Hva er å spise ”normalt”?

Rådene er mange, men eksperten anbefaler å være fleksibel.

Det er et vanvittig fokus på mat i samfunnet i dag. Det snakkes og skrives om mat og slanking overalt, både i radio, på TV, i aviser og i ukeblader.

Det har psykiater Finn Skårderud uttalt i et intervju med SinnetsHelse.no.

Og det er særlig jenter som er utsatt for et stort kroppsfokus. Det slankes, det trenes, det spises lite, det spises overdrevent sunt. Foreldre og eksperter står i den andre enden og oppfordrer til et normalt kosthold og normale treningsregimer.

Les også: Slankemat kan gjøre deg feit

Men hva inngår egentlig i et normalt kosthold? Det spørsmålet har nettstedet PsychCentral.com stilt denne uken.

- Denne besettelsen begynner å gå utover livskvaliteten og jeg ønsker sterkt å ha et normalt kosthold, skriver kvinnen. Se hva Lommelegen anbefaler.

Mange overvektige

Én av fire nordmenn over 16 år var overvektige i 2008, ifølge Statistisk sentralbyrå. I USA er 60 prosent av befolkningen overvektige, ifølge New York Times. Det kan være tegn på at definisjonen på et ”normalt” kosthold, kan ha store variasjoner.

Mange unge er tunge

Ulikt fra person til person

For noen kan det være ”normalt” å spise fastfood til middag hver dag, mens for andre er det ”normalt” å følge en streng diett med restriksjoner på kaloriinntaket.

Dette kjennetegner et normalt kosthold

I artikkelen på PsychCentral.com forteller ernæringsfysiolog Ellyn Slatter hva hun mener er et normalt kosthold:

  • Spiser du normalt vil det si at du er sulten når du setter deg til bords, og er fornøyd når du har spist opp og forlater bordet.
  • Spiser du normalt bruker du litt tid på å velge ut sunn og fornuftig mat, og passer på at du får i deg nok næringsrik mat. Men du er ikke så kresen og streng at du bevisst styrer unna visse matvarer.
  • En person som spiser normalt klarer å la det ligge igjen noen kjeks i kjekspakken, fordi de vet de kan spise opp resten i morgen. Eller det er å spise flere kjeks uten dårlig samvittighet, rett og slett fordi de smaker så godt. Sliter du med søthunger?
  • Det er å spise mat du har lyst på og kose deg med det. Du kan også tillate deg litt ekstra hvis du føler deg ekstra glad, trist eller lei en dag.
  • Vanligvis er det normalt å spise tre ganger om dagen, eller fire eller fem.
  • Du kan overspise noen ganger, føle deg stappmett, men samtidig føle deg komfortabel og kjenne at du har det godt. Eller det kan være at du får i deg for lite mat, og du kjenner at du gjerne kunne spise mer.
  • Personer med et normalt kosthold stoler på at kroppen sin vil ordne opp dersom du har overdrevet matinntaket ved et tilfelle. Slik gjør du det lett å leve sunt
  • Det tar litt av din tid og oppmerksomhet å spise normalt, men dette er bare et lite aspekt av livet ditt, og spiser ikke opp all tiden din.
- Med andre ord er et normalt kosthold svært fleksibelt, sier Ellyn Satter, og legger til at hun liker denne definisjonen.

- For hvorfor kan ikke det å spise være morsomt og fleksibelt? Noen dager spiser du bare grønnsaker, mens andre dager koser du meg en stort kakestykke til dessert. Du skal ikke bedømmes av den grunn, og du er ikke noe monster selv om du skeier ut noen ganger.

Norsk kosthold – sunnere enn anntatt

Sunt og normalt

Doktoronline.no har ernæringsfysiolog Monica F. Dahlseide definert et normalt kosthold på denne måten:

- Et sunt og normalt kosthold inkluderer daglig rikelig med grov brødmat og kornprodukter (6-11 porsjoner hvor 1 porsjon er 1 brødskive, ½ rundstykke, 1.2 dl kokt ris/pasta, 1 tortilla etc), 3-5 grønnsaker og 2-4 frukt, 2-3 glass melk (eller bytt ut med 2.5 dl yogurt, 50 g ost eller 1.2 dl cottage cheese per glass melk), og 2-3 porsjoner proteinmat (hvor 1 porsjon er 1 egg, 2 ss peanutsmør, 1.2 dl kokte bønner/linser, 85 g kjøtt/fjærkre/fisk). Dette fordeler du på 3-4 måltider. I tillegg er regelmessig mosjon viktig samt minst 8 glass vann daglig.