Skjermdump fra brukervilkårene hos MSN.
Skjermdump fra brukervilkårene hos MSN.Vis mer

Hva er 14.223 ord lang?

Svaret er: MSNs brukeravtale ...

Forbrukerrådet forbereder nå klager mot flere nettsteder, deriblant Facebook. Klagene vil bli rettet mot Forbrukerombudet og Datatilsynet. Bakgrunnen for klagene er en gjennomgang av brukervilkårene til en rekke sosiale medier, samt en kartlegging av norske forbrukeres vaner og kompetanse ved bruk av slike medier. Undersøkelsene er gjort av Forbrukerrådet og Sintef.

Dette er ikke første gang det brygger opp til bråk rund nettmediers brukervilkår. I vår skrev DinSide om oppsiktsvekkende avtaleverk hos Finn.no. Etter omtalen ble vilkårene lempet en smule.

Dette var ikke i samme skala som da tusenvis av brukere rømte Facebook på grunn av endringer i nettverkets brukervilkår i vår. Dette førte til at selskapet snudde på hælen etter det vi beskrev som en "norsk" protestaksjon.

Og saken om den nybakte faren Morten Tobiassen, som fikk beskjed fra Microsoft om å fjerne bildene av sin nyfødte datter innen 48 timer, vakte også stor oppsikt i høst. Programmet han benyttet var Windows Sky Drive, og bakgrunnen for henvendelsen var at bildet han hadde lagret brøt med vilkårene for å bruke tjenesten.

Les også: Og dette skrev du under på?

Så lange er avtalevilkårene

I en kartlegging av dine og mine digitale rettigheter på sosiale nettsteder, har Forbrukerrådet blant annet talt opp antall ord i brukeravtalene. Antall ord er ikke noe mål på hvor gode eller hvor lettforståelige brukervilkårene er, men de gir en viss indikasjon på kompleksiteten, og ikke minst sannsynligheten for at brukerne faktisk har lest vilkårene.

  • Bing MSN: 14.223 ord
  • Linkedin: 13.062 ord
  • Facebook: 8.163 ord
  • Google: 6.181 ord
  • Twitter. 5.563 ord
  • Nettby: 908 prd
  • Origo: 489 ord

Les også: Her er det ingen som snoker på bildene du lagrer

Klages inn til Forbrukerombudet og Datatilsynet

Sosiale nettsteder har hittil operert i et lovtomt rom i forhold til personvern og bruksvilkår. For å endre på dette, forbereder Forbrukerrådet klager mot flere nettsteder.

- Både når det kommer til kontraktsrett og personvern gjelder alminnelige prinsipper som selvsagt også skal følges av aktører på internett. Internett er ikke noe lovtomt rom, og vi kan ikke gi slipp på elementære rettigheter som er bygget opp over tid, selv om utviklingen kan synes å ha gått fra oss, sier underdirektør i Forbrukerrådet Hans Marius Graasvold i en artikkel hos Forbrukerrådet.

Les også: De vet alt om deg. Bør du være skeptisk?

- Videre mener vi det er på høy tid at tilsynene markerer at norsk lov skal anvendes der et nettsted retter seg spesifikt mot et norsk marked, slik tilfellet f. eks. er når det gjelder Facebook, sier Graasvold videre.

Forbrukerrådet mener tilsynene (Forbrukerombudet og Datatilsynet) må håndheve prinsippene om at du skal ha rett til å få vite hva som er lagret om deg, samt at du skal ha en reell mulighet til å endre informasjon som er feilaktig.

- På dette punktet ser vi også frem til å ha en dialog med Datatilsynet om deres slettetjeneste som etableres i disse dager, sier Graasvold.

Les også: Listen du ikke vil noen skal se - dette har Google lagret om deg