Eddik bremser opptaket av sukker som kommer fra måltidet og som går over i blodet. Foto: PRODUSENTEN
Eddik bremser opptaket av sukker som kommer fra måltidet og som går over i blodet. Foto: PRODUSENTENVis mer

Husk dette når du lager middag

Eddik bør alltid være på menyen.

Nå er julen rett rundt hjørnet. Det betyr mye godterier og kaker, og mange store måltider.

Tiden vi nå er inne i kan være en ekstra utfordring for personer med diabetes eller andre som er sensitive overfor svingende blodsukkernivåer.

Nå viser flere studier at det er mulig å redusere den negative påvirkningen et skikkelig karbomåltid kan ha. Og så enkelt er det: Tilføy litt eddik i måltidet, skriver NY Times.

Olje er også bra å bruke. Det reduserer nemlig kolesterolet

LES OGSÅ: Mindre fett med eddik

Blodsukker som ikke går til værs

Grunnen er at eddik bremser opptaket av sukker som kommer fra måltidet og som går over i blodet. Eddik skal nemlig bidra til å blokkere fordøyelsesenzymer som lager karbohydrater om til sukker.

En italiensk studie viser for eksempel at sunne personer som får i seg cirka 20 ml hvitvinseddik fra en salat, samtidig som de spiser hvitt brød, reduserer blodsukkerøkningen med 30 prosent, sammenliknet med personer som spiser dressing som inneholder annen type eddik.

En tilsvarende amerikansk studie vister at eddikblanding har en tilsvarende effekt hos personer med diabetes, sammenliknet med de som fikk placebo.

Her hjemme bekrefter også eksperter at effekten av syre, som sitron, eddik og surdeig på blodsukkeret etter måltider er veldokumentert.

Anbefaler middelhavskost

- Syreholdig mat senker PH verdien i magesekken. Dette fører til en forsinket tømning av magesekken, forklarer indremedisiner Fedon Lindberg til DinSide Helse.

Han viser til den såkalte Middelhavsdietten, som består av frukt, grønnsaker, nøtter, korn, fisk og olje. Vin, rødt og hvitt kjøtt kan inntas i moderate mengder.

- Den tradisjonelle middelhavskosten innebærer at man begynner med en salat med olje/sitron, eller olje/eddik. Dette fører til saktere tømning av magesekken og mer stabilt blodsukker, noe som igjen gir mer langvarig metthetsfølelse, sier Lindberg, som anbefaler denne dietten spesielt til diabetikere og overvektige personer.

Les også: Best med Middelhavs-kost

Slik gjør du det helt konkret:

- En god vane kan være å begynne alle måltider med en stor salat med vinaigrette. Kombinasjon av olje og eddik fører nemlig til enda mer stabilt blodsukker. Erstatter man poteter, ris og pasta med belgfrukter blir det enda bedre. Skal man spise potet/pasta/ris, er det best å koke dem, la dem kjøle ned og spise dem kalde, eller varme dem opp igjen. Dette senker matens glykemiske indeksen (GI), forklarer Lindberg, og legger til at blander man dem i tillegg i en salat med olje og sitron/eddik faller GI-en ytterligere.

Glykemisk indeks er et begrep som vises matvarens effekt på blodsukkeret. En matvare har høy glykemisk indeks når blodsukkeret stiger svært mye i løpet av de to første timene eller måltidet.

Flere tips: Bli slankere med dette

Drikk eddik før maten

Bladet Mat&Helse bekrefter også eddik regulerer blodsukker- og insulinnivået.

- Effekten kan oppnås ved å drikke et glass med uttynnet eddik før maten eller spise sursyltede retter under måltidet. Man kan dessuten bruke kosttilskudd med eplesidereddik, men disse må inneholde intakt eddiksyre for å ha god nok virkning.

Ikke en erstatning

Ekspertene presiserer likevel at ingen ting kan erstatte fysisk aktivitet og størrelsen på porsjoner, spesielt med tanke på diabetes.

- Men for personer med diabetes kan det være verdt et forsøk å spise to like måltider – et måltid med eddik og et uten, for å se på variasjonene i blodsukkernivået, sier Sue McLaughlin, som er talsmann for det amerikanske diabetesforbundet.

Les også: Kontroll på matkicket