Hurra for forbrukerdagen

Den internasjonale forbrukerdagen feires med nye kjøpevettregler.

15. mars er den internasjonale forbrukerdagen. Hos Forbrukerrådet feires dagen med informasjonskampanjer og lansering av et sett kjøpevettregler.

Her er Forbrukerrådets kjøpevettregler:

1. Ta vare på kvittering eller annen dokumentasjon på kjøpet.

2. Du har 14 dagers angrerett ved kjøp på internett, telefon eller postordre. Du har ikke angrerett i butikk.

3. Avtal bytterett før du handler. Du har ikke automatisk rett til å bytte en feilfri vare.

4. En garanti skal gi deg noe ekstra, og kan aldri ta fra deg rettighetene i forbrukerkjøpsloven.

5. Klag til selger med en gang du oppdager feil ved varen. Du har minimum to års klagerett, fem år hvis varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

6. Ikke gi opp selv om selger sier at "garantien gjelder ikke". Sjekk alltid rettighetene dine etter forbrukerkjøpsloven!

7. Selger har rett og plikt til å undersøke varen. Ved feil du selv ikke er ansvarlig for, skal du ikke betale for undersøkelse og reparasjon.

8. Ved reparasjon, kan du kreve lånegjenstand om reparasjonen tar mer enn en uke.

9. Selger kan rette samme feil to ganger. Etter dette kan du kreve ny vare, prisavslag eller heve kjøpet.

10. Har du betalt med kredittkort, og ikke får tilbake pengene du har krav på fra selger, kan du få dem fra banken (kortutsteder).

Les mer om reglene på Forbrukerrådets nettsider.

AKTUELT: