TRØBBEL: Mange har klaget på denne reklamemeldingen fra Biip.no. Vår tipser fikk meldingen halv to på natten, noe som skal ha vært en teknisk feil.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
TRØBBEL: Mange har klaget på denne reklamemeldingen fra Biip.no. Vår tipser fikk meldingen halv to på natten, noe som skal ha vært en teknisk feil. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Hundretusener fikk reklame fra Biip.no

Mange klager, men Biip-sjefen mener å ha sakene i orden: – Les vilkårene!

Sist helg mottok flere hundre tusen nordmenn en reklame-SMS.

"Få GRATIS SMS når politiet har kontroller!" sa meldingen, som ble signert "Biip.no/www.SmsRadar.no".

Mange reagerte. Forbrukerombudet har mottatt 13 klager på meldingen, og DinSide har fått flere tips. For hvem har sendt meldingen, og er det lov?

– Det har ikke skjedd noe annet enn at vi har sendt ut en melding til våre medlemmer, som har samtykket til å motta reklame på SMS og epost, sier daglig leder Erling Løken Andersen i Biip.no til DinSide.

Slik brøt Netcom loven med telefonsalg

HER: Når man registrerer seg får man listet opp alle vilkårene. Her står det ingenting om reklame. Men det gjør det i setningen under tekstboksen. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Står ikke i vilkårene

Biip.no er et nettsamfunn, hvor brukerne blant annet kan sende gratis SMS. Andersen forteller at det sendes omlag én milllion SMS fra nettstedet hver måned, og at dette koster flere hundre tusen kroner for selskapet.

– Byttevilkåret er at du får sende gratis SMS, mot at Biip.no kan sende reklame til mobilen din, forklarer Andersen.

Dette står ikke nevnt i nettsamfunnets vilkår. Her står det kun at medlemmer må "motta relevant informasjon til sin innboks lokalt på Biip.no - samt i enkelte tilfeller til sin epost-adresse og sin mobiltelefon".

– Hvorfor står det ingenting om reklame i vilkårene?

– Jo, det er et eget vilkår man krysser av ved når man blir medlem, svarer Andersen, som sier dette ble innført fordi Forbrukerombudet mente "relevant informasjon" ble for vagt.

DinSide har registrert seg på nettstedet. Under vilkårene man må godta står det ganske riktig en egen setning om at man også må motta SMS-reklame, men det er ikke et eget punkt man må huke av ved, slik Andersen hevder. Selv leste vi kun vilkårene, og la derfor ikke merke til setningen under denne tekstboksen.

– Hvorfor har dere ikke like greit dette om reklamemeldinger med i selve vilkårene også?

UHELDIG: Biip-sjefen innrømmer at rundt 2.000 nordmenn fikk reklamemeldingen på svarte natta. Vår tipser fikk den 01:25. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


– Så lenge vi hadde ryggen klar og Forbrukerombudet godtok dette, oppdaterte vi ikke vilkårene. Men vi kommer til å gjøre det nå, sier Biip.no-sjefen.

Kunder leste ikke hele annonsen, og kryssord-besvarelsene ble dyre greier

Biip-sjefens innrømmelser

Andersen innrømmer også at det var for utydelig hvem som var tekstmeldingens avsender; Biip.no eller SMSRadar.no. Dette skal det også gjøres noe med.

I tillegg fikk omlag 2.000 personer meldingen klokken halv to om natten. Dette skal ha vært en teknisk feil, som Andersen beklager.

Biip-sjefen innrømmer i tillegg at mange av de som mottok SMS-reklamen registrerte seg på Biip.no for mange år siden. De sorterer visstnok vanligvis ut de sist innloggede brukerne og sender reklamen til dem. Men denne gangen var det så mange meldinger som skulle sendes at også sovende medlemmer mottok den.

Living sendte ut reklamemeldinger mange år etter at kundene hadde vært der – fikk bot

– Min oppfordring er derfor å alltid lese godt gjennom retningslinjene når man bruker tjenester på nettet. Folk skumleser gjerne kontrakten og trykker "aksepter", og blåser urettmessig opp problemer i ettertid fordi de aldri leste avtalevilkårene, sier Andersen.

– Men i avtalevilkårene deres står det jo ikke et ord om reklamemeldinger?

– Det står "relevant informasjon" i vilkårene, og man krysser av for å godta reklame på SMS når man registrer seg, gjentar Andersen.

SKEPTISK: Jurist Tage Eriksen i Forbrukerombudet har skrevet brev til Biip.no og bedt dem forklare hvorfor SMS-ene ble sendt ut. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet Vis mer


Forvirret ombud

Det er ikke bare mottakerne av SMS-ene som har blitt forvirret. Også Forbrukerombudet klør seg i hodet. De vet hverken hvem som har mottatt meldingene, eller hvem som har sendt dem.

– Vi har nå sendt brev til SMSRadar.no med kopi til Biip.no. Vi vet egentlig ikke hvem det er riktig å henvende seg til, sier jurist Tage Eriksen i Forbrukerombudet til DinSide.

I brevet ber ombudet Biip.no og SMSRadar.no å dokumentere at mottakerne faktisk har gitt samtykke til å motta slike meldinger.

Det er ikke første gang Forbrukerombudet hører om Biip.no, selv om det er lenge siden sist. Sist det kom klager var i 2007, da det også gikk på utsending av reklame.

Heldigvis var reklamemeldingen gratis å motta, så om du har fått den trenger du ikke uroe deg: Du er ikke innmeldt i en kostbar SMS-tjeneste. Bare Biip.no.

Selvfølge med klager

Når vi spør Biip-sjef Erling Løken Andersen om hvor ofte de sender ut SMS-reklame, svarer han:

– Det tror jeg faktisk du kan svare bedre på. Når fikk dere sist klager på det?

– Det kjenner jeg ikke til, men tar dere det som en selvfølge at folk klager hver gang dere sender reklame?

– Ja, det er en selvfølge, svarer Andersen.

– Når man sender ut noe til flere hundre tusen mennesker er det alltid noen som klager.

Slik sperrer du abonnementet ditt for SMS-tjenester