Høykarbo-dietten virker også

Mens lavkarbo-bølgen når stadig nye høyder viser en ny studie at man også kan gå ned i vekt ved å spise mye karbohydrater og lite fett. Til og med uten å kutte kalorier eller trene.

Vegar K. Vatn

Studien var liten, med tanke på at kun 34 overvektige voksne enten spiste en anbefalt diett i tre måneder, spiste den anbefalte dietten og trente jevnlig, eller spiste omtrent det de pleide å spise før undersøkelsen, skriver nyhetsbyrået AP.

Alle måltidene ble forberedt for deltagerne, som fikk beskjed om å spise så mye de hadde lyst på. De fikk også beskjed om å levere tilbake den maten de ikke spiste, noe som ga forskerne muligheten til å telle kaloriene.

Mange leger er skeptiske til at man kan gå ned i vekt uten å redusere mengden mat, og flere eksperter stilte spørsmålstegn ved studiens nøyaktighet.

Men dietten passer bedre sammen med helsemyndighetenes kostholdsråd enn de fettrike, lavkarbo diettene som Fedon Lindberg og doktor Atkins anbefaler.

Deltagerne på den anbefalte dietten gikk ned litt over 3 kilo uten å kutte ned på kaloriene og uten å trene, og nesten 5 kilo med 45 minutters sykling i treningsstudio fire ganger i uken. Kontrollgruppen gikk ikke ned i vekt.

Resultatene ble publisert i mandagens utgave av Archives of Internal Medicine.

Dietten deltagerne fikk besto av fiberrik frokostblanding, en vegetar-gryterett med chili, helkornsspagetti, frukt og grønnsaker og skummet melk. Antall kalorier ble omtrent 2400 om dagen - noe som tilsvarte deltagernes vanlige matvaner.

Kontrollgruppen fikk også ferdig forberedte måltider med like mange kalorier, men dietten inkluderte pølser, eggerøre, makaroni og ost, helmelk og mindre frukt og grønnsaker.

Slankedietten ble ikke testet mot noen lavkarbo-diett, som består av mer fett og mindre karbohydrater enn kontrolgruppe-dietten.

 

Mozon.no, 28.01.2004