Sov med god samvittighet; luren er beviselig godt for deg. Foto: Colourbox
Sov med god samvittighet; luren er beviselig godt for deg. Foto: ColourboxVis mer

Høneblund er bra for deg

Godt for hjerte, hjerne og mer ...

Du er ikke nødvendigvis lat selv om du sovner på sofaen etter middag. Eller kanskje du kunne trenge en liten høneblund på jobben?

Forskningen taler for at du med god samvittighet kan ta deg en lite høneblund - med forhøyet innsats og effektivitet som beveggrunn.

Dersom du avbryter luren etter 15 eller 20 minutter, har du fått maksimal effekt av de første søvnstadiene. Men etter 20 minutter vil kroppen gå inn i dyp søvn, som kan være ubehagelig å våkne fra. Dersom du vil sove lenger, bør du derfor gi deg selv 50 minutter eller en hel time på øret, for å la kroppen gjennomføre hele søvnsyklusen.

Spis deg til god nattesøvn

Sover du?

Sover du middagslur, og i så fall hvor lenge? (Avsluttet)
Ja, gjerne en time(24%)
Nei, jeg sover aldri middagslur(21%)
Ja - 15-20 minutter(19%)
Ja, gjerne halvannen-to timer(16%)
Ja, gjerne 30 minutter(15%)
Ja - kun 5-10 minutter(5%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Lurens varighet har innvirkning på resultatene av den:
20 minutter: Økning i årvåkenhet/hurtighet, høyner humøret, skjerper motoriske ferdigheter. Drikker du en kopp kaffe rett før du skal sove, våkner du lettere.
Opptil 45 minutter: Inkluderer REM-søvn, som øker kreativiteteten og øker sanseligheten.
90 til 120 minutter: Inkluderer vanligvis alle søvnstadiene, og hjelper deg til å klarne hodet, forbedre hukommelsen og ta igjen for søvunderskudd.

Får du ikke sove i fred? Her er gode grunner til at de som vil vekke deg etter kun sekunders hvile, bør la deg være:

  • Som pattedyr flest, er vi forhåndsprogrammerte til to langre soveperioder i løpet av døgnet. Mennesker har samlet søvnen til en lang periode, men kroppen vår er likevel programmert til to soveperioder. Så om du føler deg trøtt på tidlig ettermiddagstid, mellom kl 13 og 15, skyldes det ikke kun tung luft på jobben eller tung lunsj ...

    Denne ettermiddagstrøttheten svekker reaksjonstiden, hukommelsen, humøret og tempoet.

  • A- eller B-menneske? Avhengig av når du foretrekker å stå opp og når du foretrekker å legge deg, om du kunne bestemme dette fullstendig uavhengig av andre eller forpliktelser, vil behovet for en høneblund også variere.

    Er du oppe kl 06 og legger deg i 21-22-tida, vil du føle behov for en høneblund rundt klokka 13-13.30. Legger du deg etter midnatt og er oppe i 8-9-tida, vil behovet for en liten lur komme nærmere i 14-14.30-tida.

    B-mennesker får hjelp

  • En studie fra Harvard Medical School fra 2008, viste at en 45-minutters lur i løpet av dagen forbedrer hukommelsen.


  • Luren kan endog gi deg bedre hjertehelse - i en studie publisert i 2007 i magasinet Archives of Internal Medicine, beviste forskerne at regelmessig høneblund er godt for hjertet. De av forsøkspersonene som tok en halvtimes blund minst tre dager i uka, hadde 37 prosent lavere risiko for å dø av hjerteattak eller andre hjerteproblemer, enn de som ikke blundet i løpet av dagen.

  • Forskere fra Loughborough University i Storbritannia undersøkte i 2008 hva som var det mest effektive middelet mot ettermiddagstrøtthet; å sove lengre om morgenen, koffein eller en 20-minutters lur.

    Svaret vil glede deg: Koffein og lengre soving på morgenen hjelper, men det beste middelet er 20 minutter på øyet.

    Vil heller sove enn ha sex

  • Den som venter på noe godt ... En britisk studie fra Liverpool John Moores University i Liverpool viser at bare det å vite at en høneblund er i anmarsj, er nok til å senke blodtrykket.

  • Med en høneblund i løpet av dagen, blir du mer årvåken og "på hugget". En NASA-studie av piloter viser at med 26 minutter på øyet, var pilotene kapable til å yte 34 prosent mer - og de var 54 prosent raskere.