ADVARER: Mathieu Veulemans i Forbruker Europa ber nordmenn passe seg for nettbutikker som krever mer enn først avtalt.  Foto: CF-Wesenberg/Kolonihaven.no/Forbruker Europa
ADVARER: Mathieu Veulemans i Forbruker Europa ber nordmenn passe seg for nettbutikker som krever mer enn først avtalt. Foto: CF-Wesenberg/Kolonihaven.no/Forbruker EuropaVis mer

Holder varer som gisler

Krever tusenvis av kroner, men har ingen planer om å levere.

Bestiller du en vare fra en utenlandsk nettbutikk, regner du med at regningen er betalt når regningen er betalt.

Eventuelle tillegg er det Tollvesenet og Posten som må stå for.

Derfor må du betale toll også på gaver merket "gave"

Men flere nordmenn har den siste tiden opplevd å få regning etter regning fra nettbutikken ettersom varen har nærmet seg landet.

Uten at det å betale dem har bidratt til noe som helst.

"Ganske utrolig"

- Mye tyder på at dette er ren svindel, forteller fungerende leder Mathieu Veulemans i Forbruker Europa til DinSide.

Etter at kjøpet er gjort, sier selger at varen er sendt. Etter en stund tar selgeren kontakt, og sier at varen ligger for eksempel i Danmark. For at den skal komme seg videre, må kjøperen punge ut mer penger.

Etter at kunden har betalt, tar selgeren igjen kontakt og hevder at varen nå står fast i for eksempel Sverige. Derfor må kunden betale enda en regning for å få varen helt hjem.

Nå er pund og dollar på billigsalg

Problemet er at varen aldri kommer hjem. For problemene selgeren hevder å ha med leveringen, er bare tull.

Varen har aldri stått fast noe sted. Den har aldri blitt sendt.

- Det er ganske utrolig, sukker Veulemans.

Flere tusen kroner

- Om varene hadde stanset et sted ville det vært Tollvesenet eller fraktselskapet som hadde tatt kontakt, ikke selger, forklarer Forbruker Europa-sjefen.

Likevel går folk fem på. Flere nordmenn skal ha betalt regninger på over 1.500 kroner hver for å sikre levering, uten å motta noe som helst. Og Forbruker Europa har fått fem henvendelser på slike saker bare den siste måneden.

- Det er ganske mye, mener Veulemans.

FARLIG: Westeren Union fungerer fint for å overføre penger til venner og familie, men ikke folk du ikke kjenner. Vis mer


Blir du kontaktet av en nettbutikk og bedt om å betale slike regninger, må du kreve dokumentasjon på at det faktisk er noe galt med leveringen. Mest sannsynlig blir du forsøkt lurt.

Her er svindlernes nye triks

Et tegn på trøbbel

Nettbutikkene som driver med slik svindel, skal først og fremst holde til i Kina. Ofrene har i hovedsak bestilt elektronikk. Ifølge Veulemans ser butikkene proffe ut, og man mistenker dermed ikke at det er fullt av ugler i den asiatiske mosen.

Men det er én ting forbrukerne kunne lagt merke til, som ifølge Forbruker Europa er et tegn på trøbbel. Nettbutikkene godtok kun direkte bankoverføring eller overføring med Westeren Union. Begge disse gir forbrukeren minimalt av beskyttelse om noe går galt, og skal derfor være svindleres førstevalg.

Westeren Union selv advarer på sine nettsider mot å bruke tjenesten deres som betalingsmiddel. "Send aldri penger til ukjente ved hjelp av en pengeoverføringstjeneste" står det blant annet. De påpeker også at de ikke tar noe ansvar for hva pengene brukes til. "Western Union tilbyr ingen deponeringstjeneste, og vi er ikke ansvarlige for kvaliteten eller manglende mottak av varer og tjenester" skriver selskapet.

Visa og Mastercard beskytter derimot nettkunder, men hvilken er sikrest?

- Ser du at nettbutikken kun tar Westeren Union, så hold deg unna, advarer Veulemans.

- Det er ikke trygt. Du får ingen beskyttelse.