Foto: Colourbox.com og Aller Internett (montasje)
Foto: Colourbox.com og Aller Internett (montasje)Vis mer

Holder matpakka mål?

Appelsin, kakao og Kvikk lunsj er standard turmat. Men hvor riktig er det?

Det er ikke lenge til tursekkene våre skal pakkes med appelsiner, sjokolade, kakao på termos og kanskje en matpakke.

Det er deilig å kose seg litt når man er på tur, men spørsmålet er hvor sunn den tradisjonelle nisten egentlig er, og burde den egentlig bestå av noe annet?

- Ser vi på den typiske tur-nisten med ernæringsøyne, er dette faktisk ingen dum idé på kortere turer, forteller Ellen Hovland, klinisk ernæringsfysiolog i Opplysningskontoret for Meieriprodukter, i en pressemelding.

Andre eksperter mener det blir litt dobbelt opp med både sjokolade og varm kakao. Les mer om det lengre ned.

Vi tar en nærmere titt på innholdet i nisten.

Les også: Her er den perfekte matpakken

- Kan gjerne drikke mer kakao

En kopp kakao inneholder mer antioksidanter enn både rødvin og grønn te. Det beste er å lage den med mager melk, lite sukker og mørk sjokolade eller sjokoladepulver.

- I tillegg til antioksidantene inneholder den en rekke andre nyttige næringsstoffer kroppen trenger. Blant annet inneholder alle melkevarianter proteiner som kroppen kan bruke til å danne muskler, og kalsium som er viktig for å styrke skjelettet. Kakaopulver og mørk sjokolade inneholder jern som er viktig for å transportere oksygen fra lungene og ut til musklene i armer og bein, forteller Hovland.

Hun minner om at mange unge jenter og kvinner får i seg for lite kalsium og jern, så de kan gjerne drikke mer kakao.

- Det er viktig å lage kakaoen fra bunnen av fremfor å bruke ferdigpulver som blandes med vann, for da mister man alle næringsstoffene i melken. I tillegg kan man regulere sukkermengden selv.

Les også: Slik holder du varmen

Sunne appelsiner

Appelsinene er på sitt aller beste på denne tiden av året. I tillegg er de smekkfulle av C-vitaminer og andre stoffer som kroppen har behov for.

- Fordelen med å spise appelsin istedenfor å drikke den som juice, er at du også får i deg en god del fiber. Det hjelper å holde magen i gang, noe som kan være ekstra nyttig i påsken, hvor det ifølge Hovland gjerne blir mer fet mat og snop enn til hverdags.

Les også: Men denne er åtte ganger bedre enn appelsin

Og hva med sjokoladen?

Den tradisjonelle tursjokoladen er sjokolade med kjeks. Denne varianten gir deg raske karbohydrater, som det kan være behov for på tur for å få deg over den siste kneiken. Dessuten inneholder også sjokolade stoffer som øker blodgjennomstrømningen i kroppen og som gjør deg mer årvåken.

- Dersom vi skal driste oss til å komme med et forslag til forbedringer i den norske påskenisten er det å bytte ut den typiske tursjokoladen med en sjokolade som inneholder nøtter i stedet for kjeks. Nøtter inneholder nemlig det sunne, umettede fettet, som er langt sunnere enn fettet i kjeks. I tillegg holder nøtter deg mett lenger, og dermed får du krefter ikke bare til den neste kneiken, men som varer helt til du er hjemme igjen, er rådet fra Hovland.

Les også: Disse sjokoladene bør du spise

Hovland godkjenner altså den tradisjonelle nistepakken for kortere turer.

- Dersom du skal på langtur bør du også ha noe grovere kost i sekken. Og la oss ikke glemme at dersom man spiser sunt resten av året, er det lov å kose seg litt ekstra i høytidene. Spesielt dersom man kombinerer dette med turer enten til fots eller på ski, avslutter Hovland.

- Blir litt dobbelt opp

DinSide Helse spør ernæringsfysiolog cand.scient. og forfatter Gunn Helene Arsky om hun godkjenner den typiske nistepakken. Hun synes det blir litt dobbelt opp med både sjokolade og varm kakao.

- Om man synes det er deilig å drikke varm kakao, kan man kanskje bytte ut sjokoladen med en nøtte- og tørket fruktblanding. Den er lett å ha med i sekken og gir umiddelbar energi. Men velg det sunne slaget, tipser Arsky.

Om man heller vil ha sjokoladen og bytte ut kakaoen, har Arsky dette tipset:

- En klar grønnsakssuppe er et smakelig alternativ til buljongen, som mange sverger til. Den er fin å ha på termos. Det er enkelt å gjøre den mer smakfull for eksempel ved å tilsette kyllingboller.

Appelsinen beholder Arsky definitivt i sekken.

- Og det gjelder både til korte og lengre turer. Er du glad i en litt mer syrlig-frisk smak, kan du jo prøve en blodappelsin - utmerket følge til påskekrimmen!

Her er noen matpakketips til barna

- Hvis man skal på lengre turer anbefales det å ha med noe grovt i sekken. Har du noen tips?

- Grovt brød bør uansett være basisen i turmaten. Når det er kaldt ute er det kanskje aller best med pålegg som er saftig og mykt uten å stivne. Egg og tomat i skiver på skiven gir ny energi, det samme gjør skinke og avokado. Eller fyll en bagett med kyllingkjøtt, en karri- og majonessalat – husk å bruke majones med sunt fett, samt salatblader og sprø agurk. Pakk dette i aluminiumsfolie.