Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: ColourboxVis mer

Holder du mål?

Er BMI den beste måten å måle overvekt og fedme på? Ekspertene har delte meninger.

Har du BMI under 25, eller kanskje over 30? Ikke alle er klar over sin egen BMI, og vet heller ikke hvordan den regnes ut, men det er viktig for helsens skyld å forstå hva BMI er, samt å vite verdien.

BMI er en matematisk formel, basert på høyde og vekt, som brukes til å måle overvekt og fedme. Det er smart å være klar over sin egen BMI siden overvekt øker risikoen for flere sykdommer, som diabetes type 2, høyt blodtrykk, høyt kolesterol og hjertesykdom. Ifølge New England Journal of Medicine, kan overvekt i voksen alder knyttes til økt risiko for død.

Regn ut din BMI
BMI regnes ut ved å ta antall kilo og dele på høyde ganger høyde (i meter).

Regn ut din BMI her!

BMI over 25 anses som overvekt, og over 30 regnes som fedme. Har du BMI under 18,5 er du undervektig. Anbefalingene er å ha en BMI mellom 20 og 24,9.

Mange eksperter synes BMI er et viktig og nyttig verktøy for å måle vekt og vurdere helserisiko, mens andre foretrekker å bruke flere målemetoder.

Ikke diagnostisk verktøy
- Jeg synes BMI er et godt og enkelt måleverktøy, sier Cathy Nonas ved American Dietetic Association, som er ekspert på fedme og overvekt, ifølge WebMD.

Selv om BMI er en enkel og billig måte å måle overvekt på, så er det ikke et diagnostisk verktøy. Eksperter må foreta flere tester for å evaluere den fullstendige helserisikoen. Dette inkluderer måling av kroppsfett, kostholds- og treningsvaner og familiehistorie.

Les også: Tull å måle BMI

BMI tar heller ikke hensyn til alder, kjønn eller muskelmasse. Dermed kan noen mennesker, som muskuløse personer, få en høy BMI selv om de har lite kroppsfett. Basketballspilleren Michael Jordan hadde for eksempel BMI på mellom 27-29 da han var topptrent.

Best brukt i grupper
Norske eksperter foretrekker å kombinere BMI med andre verktøy. Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog cand. Scient ved Din Kost, mener BMI er aller best å bruke for å si noe om grad av overvekt i en gruppe. Men hun mener at BMI også er nyttig for enkeltindivider, siden risikoen for følgesykdommer øker ved visse nivåer av BMI.

- Men siden BMI kun tar hensyn til vekt og høyde, og ikke hvordan kroppen er sammensatt, er det best å kombinere BMI med liv-hofteratio for å få et riktigere inntrykk av kroppens tilstand, sier, Arsky.

Mål din liv-hofte-ratio her!

Hvor er fettet plassert?
Det er ikke bare fettmassen i seg selv som utgjør en helserisiko; det spiller også en rolle hvor fettet er plassert. Noen legger på seg på mageregionen, andre over hoftene. De med epleform har større risiko for å få helseproblemer knyttet til overvekt, enn de med pæreform.

Midjemålet til kvinner bør være under 80 cm, og ikke over 88 cm. Menn bør være under 94 cm, og ikke over 102 cm. Målebåndet skal være stramt, men skal ikke graves inn i kroppen.

For å redusere midjemålet og BMI er det et sunnere kosthold og økt fysisk aktivitet som gjelder.

- En nedgang på så lite som fem prosent av vekten er nok til å få betydelig lavere risiko for sykdommer som hjerteproblemer, diabetes type 2, visse kreftformer og høyt kolesterol, påpeker Arsky.

Ned i vekt? Finn vektklubben som passer deg!