Hold vekten med god mat

Slankekuren har lett for å gå over stokk og stein når du spiser ute på restaurant. Men det går faktisk an å styre kalori-inntaket. Vi viser deg hvordan:

Du har begynt slankeprogrammet ditt og vet nøyaktig hva du skal spise og hvor mye. Du blir invitert med ut på en middag. Du vet at restauranten du skal på ikke serverer den type mat du er vant med og som vektplanen din tillater deg å spise.

Men du trenger ikke gi opp og få panikk av den grunn. Her er en liste med ting du kan gjøre når det føles umulig å følge slankeprogrammet.

  1. Spis lette og normale måltider tidligere på dagen, så du ikke er kjempe sulten når du kommer på restauranten. Her er slankematen du blir mett av!
  2. Unngå smør på brødet som serveres til maten.
  3. Hold deg til én, eller maks to, retter.
  4. Be om å få sauser ved siden av maten. Da blir det lettere å få i seg mindre mengder.
  5. Dropp all fritert mat, i tillegg til majones, fete dressinger og fløte- og ostesauser.
  6. Spør om hvordan måltidene tilbredes. Velg rettene som består av grillet, ovnsbakt eller kokt mat, gjerne med en tomat- og vinsaus.
  7. Hvis du kan legge maten på tallerkenen din selv, fyll halve tallerkenen med grønnsaker og salat. Slik lager du en super salat hjemme.
  8. Hvis du er svak for søtsaker, velg en dessert som er basert på frukt. Sorbé fungerer også.
  9. Ikke glem at det er mye kalorier i alkohol. Hvis du er sugen på et glass vin eller øl, sørg alltid for å ha et glass vann ved siden av. Drikk gjerne annenhver slurk med vann og alkohol. Hvis du er kjempe tørst, bør tørsten slukkes med vann eller annen drikke med få kalorier og uten alkohol.
  10. Sist men ikke minst: Du trenger ikke å spise opp all maten på tallerkenen din. Du har ikke behov for den maten du egentlig ikke orker!
Trenger du flere tips på hvordan du kan få bedre kontroll over det du spiser?

- Studier viser at vi undervurderer mengden mat vi spiser med 25 prosent. Det kan være verd å ha i bakhodet!

- Prøv å gå på restauranter og kafeer som du vet har noen sunne alternativer på menyen. Bestem deg for hva du skal spise når du drar hjemmefra, og hold deg til dette.

- Blir du invitert på middag hjem til venner så er det ikke noe i veien for å fortelle dem at du forsøker å kutte ned på kaloriene. Da slipper det å bli en stor greie av det under selve middagen.

- Ha alltid med deg litt frukt som du kan spise når du trenger et mellommåltid. Da unngår du å få lavt blodsukker og går ikke helt bananas under lunsjen eller middagen.

 

Kilde: Aftonbladet/ National Obesity Forum

 

Mozon.no, 30.08.2006