Illustrasjonsfoto:Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto:Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Hold stressmagen i sjakk

Magen sier stopp etter ei halv brødskive, men sulten melder seg straks igjen. Pusteøvelser kan kurere såkalt stressmage.

De fleste av oss opplever en gang i blant å spise oss så mette at det kjennes som magen skal sprenges. Men for enkelte oppstår denne følelsen allerede etter ei halv brødskive.

Det medisinske navnet på tilstanden er funksjonell dyspepsi. Et annet vanlig begrep er stressmage, blant annet fordi pasientene ofte har kronisk stress.

Les også: Sinnatagger lever farlig:

- Tilstanden kjennetegnes av at du veldig raskt blir oppfylt i magen, kjenner deg mett og opplever ubehag øverst i magen, forklarer Ina Hjelland ved Universitetet i Bergen.

Det finnes ingen god behandling av sykdommen, men i sin doktoravhandling kommer Hjelland med et svært enkelt forslag: pusteøvelser.

Les mer om stressmage på Lommelegen:

Slapper bedre av
- Hos pasienter med funksjonell dyspepsi utvider ikke magesekken seg som den skal under et måltid. Resultatene mine viser at pusteøvelser til en viss grad kan hjelpe på problemet, forteller Hjelland.

I fem minutter hver dag utførte forsøkspersonene pusteøvelser mens de satt på en stol. De pustet inn i fem sekunder og ut i fem sekunder i en rolig rytme og sørget for å bruke magen.

- Personene puster ikke nødvendigvis feil i utgangspunktet, men pusteøvelsene gjør at de slapper bedre av. Under øvelsene øker også aktiviteten i vagusnerven som styrer tarmene, forklarer Hjelland.

Snart er det ferie. Planleggingsfasen er høysesong for stress og mas:

Bedre livskvalitet
Før og etter pusteøvelsene ble det registrert hvor mye pasientene greide å drikke i en drikketest. Etter pusteøvelsene, klarte de å drikke mer, og målinger viste også at aktiviteten i vaugsnerven hadde betydning for mengden testmåltid pasientene fikk i seg.

Testpersonene fylte også ut et skjema hvor de svarte på spørsmål om livskvalitet med fokus på magen.

- Teorien var at hvis tarmen får det bedre, vil pasienten få det bedre, sier Hjelland, og hun kan konkludere med at pasientene hadde fått bedre livskvalitet etter de nye rutinene.

Vil du bli gammel og grå? Slik lever du godt i hundre år:

I tillegg til pusteøvelsene, som helst skal gjøres liggende, bør du bruke god tid på måltidene, påpeker Hjelland. På denne måten kan magesekken bedre tilpasse seg måltid og ubehaget som følger med dette.

Vanlig lidelse
Ved avdeling for fordøyelse- og leversykdommer ved St. Olavs Hospital er funksjonell dyspepsi den vanligste lidelsen blant pasienter med plager i øvre del av magen.

Avdelingsoverlege Helge Waldum stiller seg tvilende til enkelte momenter ved Hjellands studie.

- Hvor aktiv vagusnerven er og hvor mye magesekken kan utvide seg, er ikke nødvendigvis en målestokk for funksjonell dyspepsi. Men at avspenningsøvelser kan ha en betydning ved tilstanden, benekter jeg ikke, sier han til Mozon.no, og understreker at tilstanden ikke er farlig.

- Men det er viktig å få en undersøkelse for å utelukke at symptomene kan komme av andre sykdommer, som magesår eller magekreft, sier Waldum.