Vis mer

Hold formen på ferie

Er du langt unna treningsstudioet og den vanlige joggerunden i sommer? Slik trener du alternativt.

«Mange velger å male hus, snekre og rydde litt i hagen og dette er jo også fysisk aktivitet.»


Selv om ferie for de aller fleste forbindes med å frigjøre seg fra faste opplegg, rutiner og systemer, kan du ha godt av å pakke med deg joggeskoene og treningstøyet.

Og det er ikke bare fordi det kan gå på formen løs å legge treningen på hylla i sommer - det gir også mulighet til å utforske nye aktiviteter og muligheter.

- Er man bortreist på ferie så kan man jo benytte sjansen til å bli kjent med de nye stedene man oppsøker. Selv brukte jeg to timer på å jogge gjennom Barcelona og La Manga på kryss og tvers og fant mange steder som turistbussene ikke tok meg til, forteller cand. scient i idrettsbiologi Stian Kvinen.

Du kan også legge økten til senere på kvelden når det er svalere, eller ta en tidlig morgentur på stranda. Dermed unngår du dødperioden midt på dagen hvor det er varmt og man blir slakk, påpeker Kvinen.

Les også: Tips til trening i varmen

Ikke for mye faste program
Han oppfordrer også til å ikke ha for mange faste program i ferien.

- Hva med å prøve ut nye sommeraktiviteter som svømming, rollerblades, klatring, frisbee, terrengsykling, beachvolleyball, badminton og tennis? Er været fint kan man bruke fritida til å være sosial med venner, barn og familie og bruke lek og annen aktivitet til å opprettholde aktivitetsnivået.

Eller hva med fysisk aktivitet på et helt annet vis?

- Mange velger å male hus, snekre og rydde litt i hagen og dette er jo også fysisk aktivitet. De fleste hotell og feriesteder har treningsrom som kundene kan benytte seg av og det er jo en glimrende anledning til å utforske andre typer studio og tilbud.

Alternativt kan du satse på en aktiv ferie med gåturer på fjell, strand og padleturer.

Ikke mist treningsgnisten

Tung vei tilbake
Ikke alle vil forbedre formen sin i sommer. Men hvorfor er det egentlig så viktig å vedlikeholde den?

- Dersom man velger å legge seg helt flat og ikke gjør noe, og kjører på med grillmat og pils, så kommer fallet ganske kjapt. Man bør derfor ikke legge all trening til side, oppfordrer Kvinen som likevel ikke vil vi skal ha dårlig samvittighet i ferien.

- Benytt sommeren til å vedlikeholde aktivitetsnivået gjennom nye aktiviteter. Og husk at det å ta seg noen dager fri kan bare være godt.

Visste du at ferien kan være en fettfelle?

Synes du det er vanskelig å være kreativ og finne på noe nytt i ferien? Her er noen tips:

  • Ta med joggesko og utforsk feriestedet på egenhånd.

  • Sjekk opp muligheter for å leie sykkel og rollerblades og bruk av treningsrom på hotellet.

  • Sjekk om det er guidede fotturer eller andre tilbud.

  • Spill beachvolleyball og fotball med venner og familie, kast frisbee, svøm, bad og kos deg.

  • Gå fjellturer, jogg en morgen eller ta en kveldsøkt på stranden. Kom deg ut i naturen og nyt sommeren.

  • Meld deg på klatre-, dykke-, padle- eller brevandringskurs.

  • Ta sit-ups, armhevinger og styrkeøvelser som ikke krever utstyr på hotellrommet eller på hytta.

  • Sett fra deg bilen og gå eller sykle når du skal ut et ærend eller forflytte deg.

    Her er treningen som brenner fett