Hold deg frisk i høst

Litt snufsing og slapphet hører høsten til. Men det kan lett gå over til forkjølelse. Her er fem tips for å holde deg i form.

Høsten er tid for skjerf og lue, hoste og snue. Men med disse tipsene kan du forberede kroppen på tiden som kommer. Her er det kostholdsekspert Anki Sundin som gir sine tips til den svenske avisen Expressen:

Sunt med brokkoli
I følge Dr. Hibbert i komiserien The Simpsons, er brokkoli en av våre dødeligste planter som prøver å advare oss med "den grusomme smaken". Mange vil si seg enig i det, mens andre elsker den grønne planten.

Uansett: Brokkoli er full av antioksidanter og beskytter deg og cellene dine mot sykdommer. Dersom du er enig med Hibbert, kan du heller spise blåbær, kirsebær og appelsin. Frukt og grønnsaker med kraftig farge har også mye antioksidanter i seg.

Fisk for immunforsvaret
Fisk inneholder nyttig fett som er veldig bra for kroppen. Det forbedrer immunforsvaret, beskytter mot høyt blodtrykk og gjør deg smart. Du bør spise fisk minst tre ganger i uken, men gjerne oftere. Hvis du sjelden spiser fisk kan du bruke tilskudd av fiskeolje. Husk at det er sunnest med kokt fisk, ikke frityrstekte varianter.

LES OGSÅ SAKEN: VELG FET FISK

- Personer som tror de gjør seg selv en tjeneste ved å spise stekt fisk eller fast-food-fisk kan være feilinformert., sier forskningsleder Dariush Mozaffarian til MedpageToday.

Trening og bevegelse
Det er ikke bare maten du får i deg som kan gjøre deg frisk. Du blir neppe overrasket over å høre dette, men også trening er bra for helsa. Trening setter i gang kroppens egen produksjon av antioksidanter. I tillegg er det en rekke andre positive effekter på immunforsvaret. Finn den treningsformen du liker best.

Le deg frisk
Dette er nok den aller morsomste måten å holde seg frisk på. Når man synes noe er morsomt, skapes et stoff i hjernen som øker følelsen av velvære. Dette påvirket immunforsvaret. Faktisk kan en daglig dose med latter være like bra for hjertet som trening. Du anbefales imidlertid ikke å legge vekk treningen til fordel for en morsom film. Forsker Michael Miller anbefaler derimot en halvtimes treningsøkt tre ganger i uken og femten minutter med latter hver dag.

Sov godt
Dette er en bli-frisk-form som passer for alle, selv de som ikke liker brokkoli og ikke vil trene. Når du er utvilt blir immunforsvaret fornøyd, du blir mer kreativ og føler deg bedre. Hvor mye søvn man trenger, er svært individuelt. Enkelte trenger bare fem timers søvn per døgn, mens andre må ha nesten dobbelt så mye.

VIL DU HOLDE DEG FRISK GJENNOM HELE VINTEREN? LES MER HER.

 

Mozon.no, 10.10.2005