Hold deg frisk i høst

Spis kjøtt, drikk te og hopp i høyet. Her er ti tips som styrker immunforsvaret og holder høstforkjølelsen på avstand:

Med høstmørket kommer også rennende neser og gryende forkjølelser. Og innen snøen smelter, vil opptil hver sjette nordmann ha ligget til sengs med vinterens influensa.

Kommer du til å bli syk i vinter? Det kommer an på om du klarer å holde immunforsvaret i god form. Det er nemlig umulig å unngå virus og bakterier som finnes overalt rundt oss. Men et sunt immunforsvar kan klare å holde basseluskene på avstand slik at du holder deg frisk.

Her er ti tips som gjør det mulig å møte vinterinfluensaen med hevet hode:

Allerede syk sier du? Da finner du hjelp her:

1) Mer kjøtt og grønt
Et sunt kosthold er selvfølgelig bra for immunforsvaret, og da er frukt og grønnsaker et viktig bidrag. Men et regelmessig inntak av kjøtt kan også være med på å holde kroppen frisk.

Årsaken er at kjøtt inneholder proteiner som er byggestener for immunceller og hormoner som vedlikeholder immunforsvaret. Kjøtt inneholder også selen og sink som er viktig for et godt immunforsvar.

Les også: Bedre immunforsvar med sink

2) Skjerf og lue
Ikke alle forskere er enige i at en kald nese er utløsende for forkjølelsen. Men mange mener at bestemor hadde rett: Kle deg godt og hold deg frisk.

- Med lavere temperaturer får vi flere tilfeller av forkjølelse og influensa. Men dette er ikke fordi vi klemmer oss mer sammen innendørs, slik vi tidligere har trodd.

- Nesen er den første forsvarsmuren i immunforsvaret. Og en kald nese fører til mindre effekt av nesehårene som kan skille ut bakterier og virus før de kommer inn i kroppen, sier professor Ron Eccles ved Common Cold Centre i Wales til avisen Daily Mail.

3) Spis mer fisk
Fet fisk inneholder store mengder sunne omega-3 fettsyrer som spiller en viktig rolle for mange deler av kroppen din. Omega-3 kan blant annet gi bedre hjernekapasitet, renere hud, forebygge mot kreft og hjelpe kroppen med å unngå flere sykdommer.

Ekspertene på fettsyrer advarer samtidig mot å spise for mye omega-6 fettsyrer, fordi de to fettsyrene konkurrerer om opptaket i kroppen. Omega-6 fettsyrer finnes i flere slags matoljer, margarin og ferdigprodukter som inneholder fett.

Slik får du i deg nok omega-3:

4) Dropp slankekuren
Overvekt og fedme øker risikoen for infeksjoner i kroppen. Men jo-jo-slanking er enda verre. Undersøkelser viser at kvinner som ofte går opp og ned i vekt har færre røde blodlegemer, som er essensielle for immunforsvaret ditt.

Mye tyder også på at denne typen slanking kan føre til enda høyere kroppsvekt over lang tid.

Les mer her: Slankekur gir fete jenter

5) Mer sex
Mennesker med et aktivt sexliv har flere bakteriebekjempende stoffer i kroppen, enn de som lever i sølibat. En forklaring kan være mental balanse og hormoner som utskilles ved sex. En annen forklaring ligger i at kroppen på denne måten blir oftere utsatt for fremmede bakterier og virus, som holder immunforsvaret på tå hev.

Les mer her: Sex er sunt

6) Spis bakteriene dine
En daglig dose probiotika gir en bedre fordøyelse og dermed lavere risiko for infeksjoner og sykdom. De "snille" bakteriene finner du blant annet i flere typer yoghurt eller som kosttilskudd.

Les mer her: De sunne bakteriene

7) Mer bevegelse
Regelmessig fysisk mosjon holder deg frisk - selv om det bare er snakk om en spasertur eller en runde med støvsugeren. Moderat trening ser også ut til å oppmuntre immunforsvaret, mens hardtrening kan ha motsatt effekt.

Konklusjonen er altså: Tren regelmessig - og tren med måte.

Les mer her: Slik kommer du i superform

8) Te til to
En kopp varm te kan styrke immunforsvaret og beskytte mot en lang rekke sykdommer. Amerikanske forskere har også bevist at fem kopper sort te hver dag gir enda bedre effekt på immunforsvaret enn tilsvarende mengde kaffe, som er kjent for sitt høye innhold av antioksidanter.

Les også: Te er supersunt

9) Sunn i solen
Sollys er en sjelden vare i mørke norske vintermåneder. Men solen er viktig, både for å forbygge mot depresjoner og for produksjonen av vitamin D i kroppen. Dette vitaminet er også viktig for immunforsvaret - og spesielt for de immuncellene som beskytter deg mot influensavirus.

Tipset er derfor å få deg et kvarter i solen hver gang du får en mulighet, eller ta en solferie om du har råd og tid. Men husk: Vinterhud blir også solbrent!

Les mer her: Solen gjør deg frisk

10) Glem solhatt - bruk ginseng
Eller var det motsatt? Uansett - det finnes naturmidler og kosttilskudd som kan forebygge risikoen mot forkjølelse og influensa. Og om uhellet først er ute, har ekstrakt av svarthyll vist en svært god effekt i få deg raskere på bena igjen.

Les flere saker her:

Tviler på solhatt

Effektivt mot forkjølelse

Svarthyll mot influensa

Ginseng virker mot forkjølelse

(Kilde: Daily Mail)

 

Mozon.no, 25.09.2006