<b>RESIRKULERING:</b> Hele denne uka tilbyr kleskjeden H&M resirkulering av dine gamle klær, men er dette et godt miljøinitiativ? Foto: BERIT B. NJARGA
RESIRKULERING: Hele denne uka tilbyr kleskjeden H&M resirkulering av dine gamle klær, men er dette et godt miljøinitiativ? Foto: BERIT B. NJARGAVis mer

H&M tar i mot dine gamle klær til resirkulering og gjenbruk

I retur får du rabatt på neste kjøp. Men hvor stor er miljøeffekten av deres «World Recycle Week»?

Denne uken arrangerer kleskjeden H&M sin såkalte «World Recycle Week». Konseptet går ut på at kundene kan levere inn gamle klær for gjenbruk og resirkulering til butikkene, mot at de får rabatt på sitt neste kjøp.

Men er dette et godt miljøtiltak når det innebærer at man skal kjøpe noe nytt?

Ikke nødvendigvis, hevder blant annet klesforsker Kirsti Laitala ved SIFO og Framtiden i våre hender.

LES OGSÅ: Disse klærne gir ikke effekten de lover

- Resirkuleringen mister effekten

Fagrådgiver Carin Leffler i Framtiden i våre hender (FIVH), sier til Dinside at de i utgangspunktet syns resirkulering er positivt, fordi klesforbruket legger beslag på store ressurser.

- Resirkuleringen mister derimot sin effekt hvis forbrukerne kjøper enda mer klær, slik som det legges opp til med H&Ms rabattkupong-system, sier Leffler.

Hun sier videre at kleskjeden riktignok har noen varer med resirkulert materiale, men at det sannsynligvis vil være de færreste som velger dette.

RESIRKULERINGSRABATT: Ved å levere klærne dine til H&M, får du en symbolsk rabatt på neste kjøp. Foto: BERIT B. NJARGA Vis mer


PR-sjef i H&M Norge, Vibeke Holan, sier til Dinside at rabattkupongen først og fremst er et insentiv for å få flere kunder til å levere gamle klær.

- Det er også vår måte å vise at vi ser en verdi i det de leverer. Vi ønsker ikke å ha en så høy rabatt at den trigger mer forbruk, men en takk for bidraget. Det er også frivillig om en ønsker å ta imot insentivet, sier hun.

En annen kleskjede som har en lignende ordning, er klesprodusenten og -kjeden Stormberg, hvor du får «pant» på de innleverte plaggene. Panten kan du bruke ved nye kjøp i butikkene deres.

LES OGSÅ: Parajumpers-jakka fra nettbutikken var ikke helt som forventet ...

Bedre å bytte klær

Fagrådgiver Carin Leffler i Framtiden i våre hender. Foto: FRAMTIDEN I VÅRE HENDER Vis mer


Ønsker forbrukerne å skåne miljøet, fins det langt bedre alternativer, ifølge Leffler i FIVH.

- Det viktigste forbrukerne kan gjøre for å skåne miljøet er å bruke klærne lenger og å bytte ut klærne sine på alle byttemarkeder som nå dukker opp rundt om i landet, sier hun.

Også SIFO-forsker Kirsi Laitala, som blant annet forsker på tekstiler, klær og bærekraftig forbruk, hevder miljøeffekten av å gjenbruke klær større enn av å resirkulere de til nye produkter.

Deres forskning viser dessuten at cirka 20 - 25 prosent av klærne som kastes eller gis bort enten ikke har vært brukt i hele tatt, eller bare har vært brukt et par ganger.

- Derfor hadde det vært viktigere å unngå å kjøpe klær man ikke bruker, enn å få rabatt til å kjøpe mer klær man ikke trenger, påpeker hun, og viser til at kleskjeden får mye positiv omtale av dette tiltaket, sier Laitala.

- Det er på sin plass å spørre om hvor ressursbesparende det faktisk er, legger SIFO-forskeren til.

LES OGSÅ: Slik blir du kvitt gule flekker under armene på de hvite plaggene

- H&M tar miljø- og samfunnsansvar

Forsker innen energi og avfallsressurser ved Østfoldforskning, Cecilia Askham, som tidligere har uttalt seg sammen med H&M om temaet, sier til Dinside at det er lurt å kjøpe klær fra aktører som tar hensyn til miljø- og samfunnsansvaret sitt, noe hun opplever at H&M tar på alvor.

- Vi synes det er supert at H&M jobber både med forsvarlig håndtering av plagg som skal kastes, og bruk av gjenvunnede råvarer, samt reduksjon av miljø- og samfunnsmessige belastninger ved sine produkter. H&M er med på prosjekter for å sikre at systemet de har for innsamling, ombruk, gjenvinning og utnyttelse av de plaggene de får i retur i sine butikker er bra, sier hun til Dinside.

Hun nevner eksempelvis at H&M og Fretex, som også som kjent samler inn klær, er med i et nordisk prosjekt kalt Nordic Commitment, som skal utvikle nordisk sertifisering for seriøse, ansvarlige aktører som oppnår høye mål for ombruk og gjenvinning.

- Men jeg er også enig med SIFO om at økt forbruk bidrar til økte miljøbelastninger generelt og er ikke noe Østfoldforskning vil fremme, legger Askham til.

LES OGSÅ: Dårlig kvalitet på klærne? Du kan klage i fem år

Gjenbruk av avfall

Hva syns du om H&Ms kampanje?

(Avsluttet)
Jeg syns dette er et bra tiltak, som gjør det enklere å resirkulee gamle klær(50%) 197
Jeg tror ikke det har noen miljøeffekt (34%) 135
Usikker på om det er nyttig eller ikke(16%) 63
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Ifølge forsker Cecilia Askham, kjøper norske forbrukere mye tekstiler, samtidig som hver av oss kaster 7-9 kilo tekstiler i restavfallet.

- Dette er mye materialer, men en høy andel som er brukbart til andre formål en forbrenning, sier hun.

Og selv om målet bør være å redusere forbruket, mener hun at verden ikke ser ut til å gå i den retningen.

- Vi lever i en verden der avfall oppstår og må håndteres på best mulig måte. Det betyr at det er svært viktig at husholdningene i Norge har tilgang på forsvarlig håndtering av de verdifulle ressursene som er i tekstilene (både husholdningstekstiler som gardiner og putevarer og også klær), sier Askham.

Også SIFO-forsker Kirsi Laitala påpeker at det selvfølgelig er bedre å levere klær til gjenbruk eller resirkulering enn å kaste de.

- Det å kunne levere i en butikk kan være fordel for mange, spesielt for de som bor i områder der det finnes få innsamlingssteder for brukte klær. Så tiltaket har også noen fordeler, understreker hun.

LES OGSÅ: Pass på at du leser vaskelappen riktig

Vil gi klærne nytt liv

PR-sjef i H&M, Vibeke Holann, hevder at hele 95 prosent av alle tekstiler enten kan gjenbrukes eller gjenvinnes, og det er her hun mener kleskjeden kommer inn i bildet.

- H&M jobber for at mest mulig klær skal få et nytt liv, først og fremst gjennom gjenbruk. Men det er viktig at også det som ikke kan brukes igjen får et nytt liv gjennom omsøm eller resirkulering og i nye produkter, sier Holann.

Blant annet produserer H&M denim-bukser laget av resirkulerte fibre, og Holann sier at kleskjeden investerer stort i forskning på hvordan de bedre kan utnytte klærne som i dag ender som avfall.

- I Norge ser vi at det fortsatt gjenstår et stort holdningsarbeid blant forbrukere for å få folk til å ta vare på klærne sine, på samme måte som man i dag panter flasker eller sorterer og resirkulerer papir, sier Holann, og viser til den såkalte «Klesinnsamlingsdagen» de arrangerte i høst i samarbeid med en rekke andre aktører, blant annet Fretex, Norsk Gjenvinning og Østfoldforskning, som en felles dugnad med mål om null tekstiler i restavfallet.