Hjernen vil ha fisk

Nordmenn spiser så lite fisk, at vi risikerer å bli psykisk syke.

Vi spiser mindre fisk enn før. Mens vi anbefales å spise fisk fire ganger i uken, ligger gjennomsnittstallet på to fiskemåltider per uke.

For lite sjømat øker risikoen for depresjoner, schizofreni, demens og ADHD, skriver NTB.

Grunnen til dette er, ifølge Dagsavisen, at marine omega-3-fettsyrer i sjømaten påvirker biologiske prosesser i hjernen.

Når vi først spiser fisk, spiser vi mest mager fisk. Anbefalingen sier at vi bør ha to måltider ukentlig med fet fisk og to med mager fisk.

Det er den fete fisken som inneholder mest marine omega-3-fettsyrer.

Mens inntaket av omega-3-fettsyrer i sjømat reduseres, øker inntaket av vegetabilske omega-6-fettsyrer.

- De gunstige effektene vi kjenner til fra omega-3 kommer fra de marine omega-3-fettsyrene, altså dem vi finner i sjømat. Det finnes omega-3 fettsyrer i planter også, men det er ikke vist de samme gunstige effektene fra disse fettsyrene, sier Ingvild Eide Graff, forsker i program for Sjømat og helse ved NIFES, ifølge Matportalen.no.

Flere studier har vist at personer med psykiske problemer blir bedre hvis de spiser mer marine omega-3-fettsyrer. Blant annet har barn som lå bak de andre i lese- og skriveferdigheter, tatt igjen resten av klassen etter å ha fått omega-3- og omega-6-fettsyrer i tre måneder.

Vitenskapskomiteen for mattrygghet gjorde i vinter en helhetsvurdering av fisk og sjømat i norsk kosthold. De kom frem til at vi bør spise mer fisk, men ikke for mye.

Amerikanske forskere har tidligere hevdet at fisk kan gjøre deg glad.

 

Mozon.no, 16.08.2006