<b>NESTEN HALV PRIS:</b> Miami er den destinasjonen som har sunket mest i pris, sammenliknet med i fjor. Snittprisen på flybilletter til Miami er 45 prosent billigere i år, enn i fjor. Foto: RADIUS/NTB SCANPIX
NESTEN HALV PRIS: Miami er den destinasjonen som har sunket mest i pris, sammenliknet med i fjor. Snittprisen på flybilletter til Miami er 45 prosent billigere i år, enn i fjor. Foto: RADIUS/NTB SCANPIXVis mer

Hit har det blitt billigere å fly

Drømt om å reise til Miami, New York, Glasgow eller Zanzibar? Nå kan du spare tusenlapper.

Snittprisen til Miami ligger nå på 3.989 kroner. Dette er hele 3.248 kroner mindre enn den var i 2014, ifølge statistikk fra internettreisebyrået Travellink.

- Akkurat nå er det rene utsalgspriser på mange flybilletter. Den harde konkurransen mellom flyselskapene fortsetter å presse på de allerede lave prisene, sier Hege Bergsløkken, leder i Travellink Norge.

LES OGSÅ: Ikke kjøp flybilletten på en mandag

Her er det mye billigere

Travellink har sammenliknet snittprisene på 100.000 bestilte reiser i Norge fra januar til mars 2015, med samme periode i fjor. Der har de funnet til dels enorme prisforskjeller.

De største prisforskjellene, og altså destinasjonene det har blitt veldig mye billigere å fly til nå, enn for ett år siden, er Miami, Færøyene, Seoul og Glasgow.

Snittprisene på flybilletter til Miami er hele 45 prosent lavere i år enn i fjor, og til Færøyene er det 32 prosent billigere.

Her kan du se destinasjonene som har hatt de største prisnedgangene:

Her har det blitt mye billigere å fly
 Snittpris 2015Billigere enn 2014 i kronerBilligere i prosent
Miami3989324845
Seoul6677241827
Zanzibar5655156222
Rio de Janeiro6753131716
New York351899022
Glasgow3160113926
Færøyene2236104432
Hamburg199960923
Firenze261936312
Kilde: Travellink


Populære destinasjoner kan bli billigere

Det er mye som er med og påvirker flyprisene.

Marléne Wallberg Banffy, kommunikasjonssjef i Etraveli, har tidligere sagt til Dinside at prisene avhenger både av konkurransen på strekningen og av om destinasjonen er trendy.

- Er det trendy, blir etterspørselen stor og da blir det dyrere, har Banffy sagt til Dinside.

Det er imidlertid forskjell på trendy og populær. Er det en populær destinasjon, vil flere selskaper fly dit - og dette vil igjen presse prisene.

LES OGSÅ: Sjekk når på året du må bestille for å få flybillettene billigst mulig

Kundejakt = lave priser

NYE AKTØRER PRESSER PRISENE: Man ser gjerne at prisene går ned når nye selskap vil bygge trafikk på nye ruter. SOm Qatar og Emirates mot øst. Foto: Kristin Sørdal Vis mer


I tillegg til tilbud og etterspørsel, er det selvsagt mange andre faktorer som også er med og påvirker flyprisene. For eksempel kan oljeprisene ha en innvirkning på prisene.

Og er det for eksempel en ny aktør som forsøker å bygge trafikk på en strekning, vil de kjøre kampanjer med rimelige billetter - som er noe av forklaringen Bergsløkken gir med tanke på den store prisnedgangen på for eksempel Miami.

- Miami og New York er eksempler på nye destinasjoner for Norwegian, og det er med å presse prisene – vi liker jo å fly direkte. Når kommer inne en ny aktør som vil inn på markedet, vil de gjerne kjøre kampanjer for å få folk til å prøve disse destinasjonene, forklarer Bergsløkken til Dinside.

- Dette ser vi også østover, mot Seoul, for eksempel. Der har det kommet gode alternativer med Qatar og Emirates.