Hvor mye kan sola egentlig skade deg? Her får du oversikten over UV-indeksen over forskjellige områder.  Foto: Colourbox.com
Hvor mye kan sola egentlig skade deg? Her får du oversikten over UV-indeksen over forskjellige områder. Foto: Colourbox.comVis mer

Her stråler det mest

Fullstendig oversikt over UV-indeks hvor enn du befinner deg, og slik unngår du hudskader.

Hvis du skal sitte i solveggen i på hytta i påsken bør du gjøre det med visse forbehold. Som du kanskje vet fra før er solen mye sterkere på fjellet enn i byen. Men hvor mye sterkere er den egentlig?

Du er sannsynligvis blek som et laken nå. Huden din er ikke nødvendigvis forberedt på påskesol selv om du tror du er klar for full dose. Hvis du ikke beskytter huden din kan du risikere å få varige hudskader, i verste fall hudkreft. Resultatet av mye sol på vinterblek hud blir stort sett solbrenthet, skriver Lommelegen.no.

De siste 30 årene har det vært en økning i tilfeller av føflekkreft, noe som trolig skyldes at vi soler oss mer, ifølge Lommelegen. Med solkrem som inneholder både UVA- og UVB-filter er du så godt som sikret mot både solbrenthet og hudskader.

I fjor rundt påsketider lagde vi en solvettquiz. Ta quizen her, og undersøk om du har peiling på solbeskyttelse. Du blir antagelig overrasket over resultatet.

Her stråler det mest

Statens forurensingstilsyn har laget en oversikt over hvilke geografiske områder som har høyest UV-indeks i påsken. Desto høyere UV-indeks, desto større er behovet for solbeskyttelse.

  • På lavlandet i Sør-Norge er UV-indeksen på 2-3. Du vil trenge både solkrem og solbriller midt på dagen. Spesielt hvis snøen fremdeles ligger.
  • På høyfjellet i Sør-Norge er UV-indeksen på 4. Du vil trenge solbriller og solkrem med middels beskyttelse, minst faktor 15. Det er spesielt viktig midt på dagen.
  • På Høyfjellet i Nord-Norge er UV-indeksen på 2. Du trenger ikke solbeskyttelse, men du bør bruke solbriller hvis det er fint vær.

  • I Alpene er UV-indeksen på 6-7, og beskyttelse er nødvendig. Bruk solbriller og solkrem med middels beskyttelse, minimum faktor 15. Du bør også ta enkelte pauser i skyggen midt på dagen.

  • I Spania er UV-indeksen på 7-8, og beskyttelse er helt nødvendig. Ta gjerne pauser fra solen mellom klokka 12 og 15. Det anbefales at du bruker hodeplagg, solbriller og solkrem med minimum faktor 15.
  • I Thailand er UV-indeksen på 13-14 i påsken. Det er ingen tvil om at solbeskyttelse er nødvendig. Du bør dessuten søke skygge mellom klokka 12 og 15. Bruk klær, hodeplagg, solbriller og smør deg ofte med solkrem med faktor mellom 30 og 50.

    Les også: Mannehud tåler mindre sol

    Forstå deg på solkremen

    Undertegnede er sikkert ikke den eneste som trodde som barn at solfaktoren skulle være det samme som på gradestokken.

    Faktoren viser hvor godt solkremen beskytter mot skadelig UVB-stråling fra solen. Den viser hvor lenge du kan utsette deg for sollys i forhold til når du ikke bruker det. Hvis du bruker solfaktor fem kan du sitte fem ganger lenger i solen enn uten solkrem, og oppnå samme solingseffekt.

    Den enkleste formen for fysisk filter er bruk av klær eller beskyttende hatter og solbriller, skriver Lommelegen.no.

    Les også: Ikke stol på solkremen!

    Ulik hudtype, ulik toleranse

    Det skilles mellom seks hudtyper. Disse typene har forskjellig toleranse for sollys og forskjellig pigmenteringsevne, ifølge Lommelegen.

    • Type 1 er alltid brent og aldri brun.
    • Type 2 er alltid brent og sjelden brun.

    Nordmenn har hovedsaklig hudtype 1 og 2. Mennesker med disse hudtypene er mest utsatt for utvikling av solskader, fordi de har færre pigmenter enn de andre typene.

    • Type 3 er som regel brent, men alltid brun.
    • Type 4 er aldri brent og alltid brun.
    • Type 5 er brun(kan være kinesisk, meksikansk, amerikansk eller indiansk).
    • Type 6 er svart.

    Les også: Slik blir du påskebrun

    Ta forholdsregler

    Visste du at Norge er på verdenstoppen i forekomst av hudkreft i forhold til antall innbyggere? Kombinasjonen lys hudtype og ufornuftige solingsvaner er årsaken. Hudkreft kan forebygges hvis du bruker solkrem og innfører gode rutiner når du soler deg.

    Her er Kreftforeningens tips:

    • Ta pauser fra sola - spesielt mellom klokka 12 og 15.
    • Bruk klær, solhatt og solbriller som beskyttelse.
    • Bruk solkrem med faktor 15 på ubeskyttet hud.
    • Bruk av solarium øker risikoen fra hudkreft.

    Har du husket solbrillene?

    Solbrillene er viktig tilbehør på fjellet for barn og voksne i sola. Og ikke bare for at dere skal se stilige ut. Solbriller med filter er nødvendige for å unngå snøblindhet eller sveiseblink.

    Snøblindhet og sveiseblink er det samme, og kommer av UV-stråling. Du er spesielt utsatt for snøblindhet hvis du befinner deg i et område med snø eller ved sjøen. Symptomene kommer ofte seks til tolv timer etter at du har vært utsatt for sterkt lys. Hvis du blir snøblind bør du kontakte legen. Vær obs hvis tårene renner, det kjennes som du har sand eller rusk i øyet, plagene blir verre i lyset, hvis øynene blir røde eller hvis du får sterke muskelsammentrekninger i og rundt øynene.

    Les også: Her er årets solbrillemote for gutta

    Hvis du er blitt snøblind er du blitt utsatt for mye UV-stråling slik at hornhinnen din er forbrent. I tilegg til snøblindhet kan du risikere å få synsproblemer på lang sikt. Undersøkelser viser at det er økt risiko for å bli rammet av grå stær og makuladegenerasjon (en sykdom som angriper netthinnen i øyet).