<b>NYTT BUTIKKONSEPT I SVERIGE:</b> På Näraffär er butikken ubetjent, og det fungerer som de ubetjente treningssentrene: Du må registrere deg først, for å få adgang - og du låser deg inn i butikken ved hjelp av en egen ID. Handlingen og betalingen foretar du selvsagt også selv. Nesten som en gedigen brus- eller matautomat som du går rundt inne i. Foto: NÄRAFFÂR
NYTT BUTIKKONSEPT I SVERIGE: På Näraffär er butikken ubetjent, og det fungerer som de ubetjente treningssentrene: Du må registrere deg først, for å få adgang - og du låser deg inn i butikken ved hjelp av en egen ID. Handlingen og betalingen foretar du selvsagt også selv. Nesten som en gedigen brus- eller matautomat som du går rundt inne i. Foto: NÄRAFFÂRVis mer

Her kommer det ubetjente butikker

Åpent døgnet rundt - men kun for «medlemskunder».

Svenske Robert Ilijason åpner om kort tid en ny type matbutikk i Sverige. Näraffär heter butikken, som blir fullstendig ubetjent.

Tanken er at dette kan være redningen for små steder der det ikke er grunnlag for en vanlig butikk.

- Jeg tror at Norge har eksakt samme problematikk som Sverige: Mange småsteder som har vanskelig for å kunne drifte en lokal butikk. Dette konseptet bør fungere utmerket hos dere også. Og om ingen andre rekker det før meg, så dukker kanskje Näraffär opp der også en dag, uttaler Robert Ilijason til Dinside.

LES OGSÅ: Vi har testet ut mobilbetaling på matbutikken - og vi liker det ikke ...

Kun for «medlemskunder»

ÅPNER UBETJENT NÆRBUTIKK: Robert Ilijason er egentlig tekniker, men starter nå selvbetjent nærbutikk, som han tror også passer for norske småsteder. Foto: NÂRAFFÂR Vis mer


Butikken blir altså fullstendig ubetjent, og du må registrere deg og kredittsjekkes før du får adgang.

Kundene kan så låse seg inn i den ellers stengte butikken ved hjelp av sin Bank-ID - og du handler ved å skanne varene med en egen app på mobilen. Regninga for varene får du i etterkant.

Butikken er åpen hele året, og til alle døgnets tider. Det er også lagt opp til at kundene skal få ha innvirkning på vareutvalget. Er det varer de ønsker, men som mangler, kan man melde dette inn via appen.

Ilijason starter med å åpne en butikk i svenske Viken, men sier til avisa Sydsvenskan at han ser for seg å ekspandere til andre småsteder - og som han sier til Dinside: Kanskje også til Norge.

LES OGSÅ: Er det noen vits i å bruke «handle-apper»? Vi har testet

- Spennende idé

FØLGER MED: Mette Fossum Beyer, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, sier de følger med på alt som kan gjøre handleturen enklere. Foto: REMA 1000 Vis mer


Mette Fossum Beyer, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, synes dette virker som et spennende prosjekt.

- Vi følger nøye med på utviklingen i markedet og teknologi som kan gjøre handleturen enkel og billig for våre kunder, og det blir spennende å se hvordan det går med dette svenske prosjektet, uttaler Fossum Beyer til Dinside.

SPENNENDE IDÈ: Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, sier ubetjente butikker er en spennende idè, men at det er for tidlig å si om dette er noe som vil kunne fungere i Norge. Foto: JOHN T. PEDERSEN/COOP Vis mer


Også Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, sier til Dinside at det er en spennende idé og tanke.

- Jeg kjenner bare konseptet gjennom media så man skal være forsiktig med å mene for mye, men umiddelbart tenker jeg på utfordringer rundt svinn og at man uansett må ha personale innom butikken jevnlig for å fylle på med varer, sier Kristiansen.

Han tror det ikke er gitt at dette konseptet vil fungere over alt, men at det kanskje kan fungere på mindre steder hvor alternativet er ingen butikk.

LES OGSÅ: Suksess med virtuelle butikkhyller på T-banen

Personlig service og sosialt møtested

Din mening

Kunne du tenke deg å handle i en ubetjent butikk, som svenske Näraffär? (Avsluttet)
Ja, helt klart(65%) 1717
Nei, jeg foretrekker betjent butikk(21%) 569
Kanskje(13%) 339
Ingen mening(1%) 34
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Flere av aktørene innenfor matvarehandel sier til Dinside at butikken som sosialt møtested og med god og personlig service, også er viktig.

- Vi vet fra kundeundersøkelser at våre kunder setter stor pris på nærbutikken som sosialt møtested, og jeg tror fortsatt de fleste kundene setter pris på å møte våre ansatte i butikk for et hei, et smil og en kort prat, eller kunne spørre betjeningen om tips og råd, sier han.

PERSONLIG SERVICE ER VIKTIG: Ida Håvik, sjef for kommunikasjon og samfunnsansvar hos Reitan Convenience AS, sier de har tro på mer personlig service og å flytte butikkmedarbeiderne fra bak kassa til ut på gulvet. Foto: REITANGRUPPEN Vis mer


Ida Håvik, sjef for kommunikasjon og samfunnsansvar hos Reitan Convenience AS, som driver Narvesen og 7-Eleven, sier at de i fremtiden ser for seg at butikkmedarbeiderne i større grad befinner seg ute på gulvet blant kundene - heller enn bak en kasse - og at de ikke tror ubemannede butikker vil komme med det første.

- Vi følger nøye med på utviklingen, men helt ubemannede butikker er nok ikke riktig for oss med det første. Vi har fokus på høy kvalitet innen mat og drikke, og det krever tilberedning og kontinuerlig oppfølging fra dyktige mennesker på plass i butikk. Vi ønsker også å være et lyspunkt i hverdagen for våre kunder, gjennom å gi god, personlig service. Vi tror at den menneskelige faktoren vil fortsette å være en viktig del av handleopplevelsen i lang tid fremover, uttaler hun til Dinside.

- Om ubemannede butikker kommer og eventuelt når det kommer til Norge, er vanskelig å spå. Det må være lønnsomhet i prosjektet som vil kreve investeringer som igjen må ses i forhold til kundetrafikken, om det er et behov og ønske hos kundene, uttaler Kristiansen, og understreker at det er for tidlig å si noe om hvorvidt selvbetjente butikker er med i dette bildet.